نسرین زارعی؛ کاظم رسول زاده طباطبایی؛ سید علی آذین
دوره 1، شماره 4 ، بهمن 1391، صفحه 5-18
چکیده
چکیدههدف: هدف پشوهش حاضر مقایسه میزان افسردگی، اضطرا و تنیدگی، در سه ماهه های بارداری، در زنانباردار عادی و زنان بارداری است که تحت درمان ناباروی بوده اند.روش: تعداد 267 نفر ) 137 زن باردار تحت درمان ناباروری و 131 زن باردار عادی(، به روش علیّ -- مقایسه ای، توسط مقیاس 42 DASS مورد مطالعه قرار گرفتند و برای تحلیل داده ها از مدل های غیر پارامتریکU ...
بیشتر
چکیدههدف: هدف پشوهش حاضر مقایسه میزان افسردگی، اضطرا و تنیدگی، در سه ماهه های بارداری، در زنانباردار عادی و زنان بارداری است که تحت درمان ناباروی بوده اند.روش: تعداد 267 نفر ) 137 زن باردار تحت درمان ناباروری و 131 زن باردار عادی(، به روش علیّ -- مقایسه ای، توسط مقیاس 42 DASS مورد مطالعه قرار گرفتند و برای تحلیل داده ها از مدل های غیر پارامتریکU مان ویتنی و کروسکال والی استفاده شد.یافتهها: میزان اضطرا و تنیدگی در سه ماهه های اول و دوم در گروه نابارور به طور معنی داری بیشتر ازگروه عادی به دست آمد اما بین سه ماهه های بارداری، در میزان افسردگی، تفاوت معناداری بین دو گروه وجودنداشت.نتیجهگیری: مشکلات روان شناختی قبل از بارداری گروه نابارور و عدم اطمینان این مادران از نتیجه درمان،می تواند باعث بالا بودن اضطرا و تنیدگی در طول بارداری نسبت به مادران باردار عادی شود. به همین دلیلمشاوره روان شناختی منظم دوره ای در طول بارداری برای زنانی که تحت درمان ناباروری قرار داشتند، پیشنهادمی شود.
جهانگیر کرمی؛ علی زکی یی؛ زینب محبی
دوره 1، شماره 4 ، بهمن 1391، صفحه 19-29
چکیده
چکیدههدف: با توجه به نقش هیجان در سلامت پشوهش حاضر با هدف تعیین رابطه بین آلکسی تیمیا و باورهایمربوط به هیجان با سلامت روان بیماران کلیوی انجام گرفت.روش: پشوهش توصیفی از نوع همبستگی بود که برای انجام آن از بین بیماران کلیوی استان کرمانشاه تعداد111 نفر)شامل 54 مرد و 56 زن( به روش نمونه در دسترس جهت شرکت در پشوهش انتخا شدند. برایگردآوری داده ...
بیشتر
چکیدههدف: با توجه به نقش هیجان در سلامت پشوهش حاضر با هدف تعیین رابطه بین آلکسی تیمیا و باورهایمربوط به هیجان با سلامت روان بیماران کلیوی انجام گرفت.روش: پشوهش توصیفی از نوع همبستگی بود که برای انجام آن از بین بیماران کلیوی استان کرمانشاه تعداد111 نفر)شامل 54 مرد و 56 زن( به روش نمونه در دسترس جهت شرکت در پشوهش انتخا شدند. برایگردآوری داده ها از پرسشنامه های سلامت عمومی) GHQ (، پرسشنامه باورهای مربوط به هیجان و پرسشنامهآلکسیتیمیا استفاده شد. داده ها با استفاده از آزمون های همبستگی و رگرسیون مورد تحلیل قرار گرفت.یافتهها: نتای پشوهش نشان داد که بین آلکسی تیمیا و سلامت روان رابطه منفی معناداری وجود دارد اما بینباورهای مربوط به هیجان و سلامت روان بیماران کلیوی رابطه معناداری مشاهده نشد.نتیجهگیری: با توجه به نتای پشوهش می توان گفت که آلکسیتیمیا با سلامت روان بیماران کلیوی رابطهدارد، به نظر میرسد که آلکسیتیمیا به سبب ایجاد اختلال در دستگاه عصبی خودکار و دستگاه ایمنی سبب بهمخاطره افتادن سلامتی میگردد.
غلامرضا رجبی
دوره 1، شماره 4 ، بهمن 1391، صفحه 30-41
چکیده
چکیدههدف: این مطالعه با هدف بررسی روایی نسخه فارسی مقیاس بهزیستی ذهنی در بیماران سرطانیمراجعه کننده به بخش رادیو تراپی بیمارستان گلستان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهو از انجامگرفت.روش: در این مطالعه 111 بیمار سرطانی از بخش رادیو تراپی بیمارستان گلستان به صورت داوطلب-هدفمند انتخا شدند و مقیاسهای بهزیستی ذهنی، خودکارآمدی عمومی و ...
بیشتر
چکیدههدف: این مطالعه با هدف بررسی روایی نسخه فارسی مقیاس بهزیستی ذهنی در بیماران سرطانیمراجعه کننده به بخش رادیو تراپی بیمارستان گلستان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهو از انجامگرفت.روش: در این مطالعه 111 بیمار سرطانی از بخش رادیو تراپی بیمارستان گلستان به صورت داوطلب-هدفمند انتخا شدند و مقیاسهای بهزیستی ذهنی، خودکارآمدی عمومی و حمایت اجتماعی را تکمیلکردند.یافتهها: تحلیل عاملی اکتشافی، 3 عامل )خوش بینی، روابط مثبت با دیگران و انرژیک بودن( وتحلیل عامل تاییدی نیز نشان داد که مدل 3 عاملی برازنده دادهها است. ضرایب آلفای کرونباخ کل مقیاس12 ماده( و برای عاملهای سهگانه قابل قبول بودند. ضرایب روایی همزمان این مقیاس با مقیاس های (خودکارآمدی عمومی و حمایت اجتماعی معنی دار بودند.نتیجهگیری: با توجه به روایی و اعتبار مقیاس بهزیستی ذهنی میتوان از این مقیاس در محیط هایبالینی و تحقیقاتی در امر ارتقاء بهزیستی و سلامت روان بیماران سرطانی استفاده کرد.
زینب شریف عسکری؛ علی فتحی آشتیانی؛ احمد علیپور؛ مجید صفاری نیا
دوره 1، شماره 4 ، بهمن 1391، صفحه 42-55
چکیده
چکیدههدف: مطالعه حاضر با هدف بررسی تغییرات سایکوفیزیولوژیک مرتبط با اضطرا امتحان در ارزشیابیکیفی توصیفی دانش آموزان ابتدایی انجام شد. –روش: این مطالعه یک طرح آزمایشی بود که در مورد 91 نفر از دانش آموزان تهران انجام شد. آنها با روشنمونه گیری در دسترس انتخا و به پرسشنامه های اضطرا امتحان کودکان ساراسون، شخصیت کودک و نوجوانآیسنک و ...
بیشتر
چکیدههدف: مطالعه حاضر با هدف بررسی تغییرات سایکوفیزیولوژیک مرتبط با اضطرا امتحان در ارزشیابیکیفی توصیفی دانش آموزان ابتدایی انجام شد. –روش: این مطالعه یک طرح آزمایشی بود که در مورد 91 نفر از دانش آموزان تهران انجام شد. آنها با روشنمونه گیری در دسترس انتخا و به پرسشنامه های اضطرا امتحان کودکان ساراسون، شخصیت کودک و نوجوانآیسنک و عزت نف کوپراسمیت پاسخ دادند. ضربان قلب آنها یک هفته قبل و بعد از امتحان و روز امتحان گرفتهشد. 32 نفر در نمونه گیری بزاقی شرکت کردند. داده ها به کمک روش تحلیل واریان مکرر تحلیل گردید.یافته ها: میزان کورتیزول بزاقی و ضربان قلب آزمودنی ها در روز امتحان نسبت به یک هفته قبل و بعد ازامتحان به صورت معناداری افزایش یافت. رابطه معکوس و معناداری بین میزان اضطرا امتحان با میزان عزتنف آنها وجود داشت. دانش آموزان درونگرا، پرخاشگر و روان رنجور، اضطرا امتحان بیشتری را تجربه می کنند.نتیجه گیری: علی رغم تغییر نظام ارزشیابی، بهداشت روانی محیط یاددهی یادگیری در معرض –تهدید است و لازم است مسئولین نظام آموزشی، تمهیدات لازم در خصوص پیشگیری و کاهش اضطرا امتحاندانش آموزان به عمل آورند
محمد اورکی؛ حسین زارع؛ نسترن شیرازی؛ سمیرا حسن زاده پشنگ
دوره 1، شماره 4 ، بهمن 1391، صفحه 56-70
چکیده
چکیدههدف : دیابت یکی از شایع ترین بیماری های مزمن است که با مشکلات روانشناختی به ویشه خشم رابطه زیادیدارد. هدف پشوهش حاضر، تعیین اثربخشی آموزش مدیریت خشم بر پیروی از درمان و کنترل قند خون بیمارانمبتلا به دیابت نوع 2 بود.روش: در یک تحقیق نیمه تجربی با طرح پیش آزمون و پ آزمون ، از بین 211 بیمار دیابتی نو ع 2- ، مراجعه کننده به یک مطب خصوصی، ...
بیشتر
چکیدههدف : دیابت یکی از شایع ترین بیماری های مزمن است که با مشکلات روانشناختی به ویشه خشم رابطه زیادیدارد. هدف پشوهش حاضر، تعیین اثربخشی آموزش مدیریت خشم بر پیروی از درمان و کنترل قند خون بیمارانمبتلا به دیابت نوع 2 بود.روش: در یک تحقیق نیمه تجربی با طرح پیش آزمون و پ آزمون ، از بین 211 بیمار دیابتی نو ع 2- ، مراجعه کننده به یک مطب خصوصی، تعداد 28 نفر که پ از پاسخ گویی به پرسشنامه حالت صفت بیان خشم 2در این آزمون نمره بالا کسب کرده بودند به روش نمونه گیری داوطلبانه در دسترس انتخا شدند . سپ اینبیماران به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند و علاوه بر گرفتن آزمایش HbA1c خون ،پرسشنامه سنجش رفتارهای خودمراقبتی در دیابت به منظور بررسی پیروی از درمان در این بیماران ، در مورد آنهااجرا شد. سپ گروه آزمایش به مدت 11 جلسه 91 دقیقه ای در دوره آموزش مدیریت خشم که به شیوه شناختی -رفتاری برگزار شد، شرکت نمود اما گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد. پ از پایان مداخله، میزان HbA1c خونافراد هر دو گروه، مورد ارزیابی مجدد قرار گرفت و تمام افراد به پرسشنامه سنجش رفتارهای خودمراقبتی در دیابتبه عنوان پ آزمون پاسخ دادند. برای تحلیل داد هها از آزمون تحلیل کوواریان تک متغیره )آنکوا( استفاده شد.یافته ها: نتای تحلیل کوواریان نشان داد که آموزش مدیریت خشم با رویکرد شناختی رفتاری موجب -افزایش میزان پیروی از درمان و کاهش قند خون ) HbA1c ( گروه آزمایش شده است.نتیجه گیری: آموزش مدیریت خشم با رویکرد شناختی رفتاری می تواند در بهبود پیروی از درمان و کنترل قند -خون ) HbA1c ( بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 اثربخش باشد. بنابراین ارائه چنین آموزش هایی در کنار سایرمداخلات پزشکی به عنوان بخشی از درمان و مراقبت جامع دیابت، توصیه می گردد.
سوسن علیزاده فرد
دوره 1، شماره 4 ، بهمن 1391، صفحه 71-83
چکیده
چکیدههدف: آلکسی تیمیا به عنوان یک صفت شخصیتی با بروز مشکلاتی در تشخیص و توصیفاحساسات و هیجان مطرح می شود که با متغیرهای روانشناختی چون هوش هیجانی، قدرتتصویر پردازی و همدلی مرتبط است. به همین سبب رابطه این ویشگی با طیف وسیعی از اختلالاتروانشناختی چون افسردگی، اختلالات شخصیت و بیماری های روان تنی مانند میگرن، فشارخون ودردهای مزمن به ...
بیشتر
چکیدههدف: آلکسی تیمیا به عنوان یک صفت شخصیتی با بروز مشکلاتی در تشخیص و توصیفاحساسات و هیجان مطرح می شود که با متغیرهای روانشناختی چون هوش هیجانی، قدرتتصویر پردازی و همدلی مرتبط است. به همین سبب رابطه این ویشگی با طیف وسیعی از اختلالاتروانشناختی چون افسردگی، اختلالات شخصیت و بیماری های روان تنی مانند میگرن، فشارخون ودردهای مزمن به اثبات رسیده است. هدف از پشوهش حاضر بررسی صفت شخصیتی آلکسی تیمیا بابیماری زخم معده و نقش خشم به عنوان یک متغیر واسطه ای است.روش: 174 نفر زن و مرد ) 84 نفر بیمار مبتلا به زخم معده و 91 نفر سالم( انتخا شده و بهپرسشنامه های الکسی تیمیا )تورنتو، 1994 ( و مقیاس خشم )بردفورد، 1977 ( پاسخ دادند. در نهایت ایننتای در دو گروه نمونه مقایسه شد.یافته ها: داده ها با استفاده از روش تحلیل رگرسیون گام به گام مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.نتای نشان داد که بین الکسی تیمیا و زخم معده رابطه معناداری وجود دارد و همچنین پرخاشگری دررابطه میان آنها نقش واسطه ای دارد.نتیجه گیری: نتای حاصله نشان می دهد که در طراحی درمان بیماری زخم معده توجه به عواملروانشناختی با ارزش بوده و اینکه می توان آموزش مهارت های کنتر ل و ابراز هیجان، و روش هایمدیریت خشم را در برنامه های مداخله ای مد نظر قرار داد.
منصوره نیکوگفتار؛ فائزه اسحاقی
دوره 1، شماره 4 ، بهمن 1391، صفحه 84-96
چکیده
چکیدههدف: اگرچه دیابت یک بیماری روان تنی نیست ولی عوامل روانشناختی نقش برجستهای در علت شناسی ، شدت و پیش آگهی آن -دارند. افزون بر این، درمان دیابت مستلزم انضباط شخصی و پایبندی به رفتارهای خود مراقبتی است. هدف از انجام - این پشوهش، بررسینقش رسوبک ش:های دلبستگی و کانون کنترل سلامت بر رفتارهای خود مراقبتی در افراد با بیماری دیابت است.- 111 ...
بیشتر
چکیدههدف: اگرچه دیابت یک بیماری روان تنی نیست ولی عوامل روانشناختی نقش برجستهای در علت شناسی ، شدت و پیش آگهی آن -دارند. افزون بر این، درمان دیابت مستلزم انضباط شخصی و پایبندی به رفتارهای خود مراقبتی است. هدف از انجام - این پشوهش، بررسینقش رسوبک ش:های دلبستگی و کانون کنترل سلامت بر رفتارهای خود مراقبتی در افراد با بیماری دیابت است.- 111 بیمار مبتلابه 14 که عضو انجمن دیابت ایران / 48 و انحراف استاندارد 62 / دیابت ) 45 مرد و 66 زن( با میانگین سنی 38بودند به مقیاس دلبستگی بزرگسالان کولی نز و رید ) RASS 1991 (، مقیاس ، چند وجهی کانون کنترل سلامت ) MHLC 1992 ( و ،مقیاس چکیده فعالیت های خود مراقبتی بیماران دیابتی ) - SDSCA 1994 ( پاسخ دادند. برای ، تجزیه و تحلیل اطلاعات از آمارتوصیفی واستنباطی شامل آزمون معناداری همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه گام به گام استفاده شد .یافته ها: نتای به دست آمده بیانگر وجود رابطه مثبت معنادار بین رفتارهای خود مراقبتی با زیر مقیاس نزدیک بودن )سبک دلبستگی - -ایمن( و کانون کنترل بیرونی 1 پزشکان و رابطه منفی معنادار با زیر مقیاس اضطرا )سبک دلبستگی اضطرابی دوسوگرا( و نیز ر ابطه منفی - - -معنادار بین سبک دلبستگی ایمن با کانون کنترل بیرونی دیگران است. همچنین کانون کنترل درونی در مردان بالاتر از زنان به دست آمد. در -سایر زیر مقیاس ها و نیز در رفتارهای خود مراقبتی و سبک های دلبستگی تفاوتی بین دو جن مشاهده نشد. - -نتیجه گیری: یافته های پشوهش حاضر نقش الگوهای رفتاری را در سیر و پیش آگهی بیماری دیابت آشکار ساخته و اهمیت مداخلاتروانشناختی در درمان دیابت را مورد توجه و تأکید قرار می دهد.
طاهره حسینی قمی؛ حسین سلیمی بجستانی
دوره 1، شماره 4 ، بهمن 1391، صفحه 97-109
چکیده
چکیدههدف: تشخیص سرطان در فرزندان اثرات نامطلوبی برای خانواده به دنبال خواهد داشت. استرس بیشاز اندازه و مشکلات در زمینه سازگاری تنها تعداد محدودی از مسائل مربو ط به تشخیص سرطان درفرزندان است. یکی از راهبردهای مناسب برای ارتقای سلامت روان تا آوری است. تا آوری به تواناییانسان برای سازگاری در برابر بیماری ها، درد و رن ناشی از گرفتاری ها ...
بیشتر
چکیدههدف: تشخیص سرطان در فرزندان اثرات نامطلوبی برای خانواده به دنبال خواهد داشت. استرس بیشاز اندازه و مشکلات در زمینه سازگاری تنها تعداد محدودی از مسائل مربو ط به تشخیص سرطان درفرزندان است. یکی از راهبردهای مناسب برای ارتقای سلامت روان تا آوری است. تا آوری به تواناییانسان برای سازگاری در برابر بیماری ها، درد و رن ناشی از گرفتاری ها و عوامل تنش زای با اهمیت درجریان زندگی اشاره دارد. این پشوهش به منظور بررسی تاثیر آموزش تا آوری بر استرس مادرانی کهفرزندان آنها دچار سرطان شده اند، انجام شده است.13 بوده است. روش – روش: جامعه آماری این پشوهش کلیه مادران فرزندان سرطانی بین 11پشوهش به کار گرفته شده طرح نیمه آزمایشی که شامل پیش آزمون و پ آزمون با گروه کنترل بوده است.با روش نمونه گیری تصادفی یک گروه 31 نفری از مادران انتخا شدند. آنها در دو گروه مساوی قرارداده شده اند که نیمی از آنها در گروه آزمایش و نیمی دیگر در گروه کنترل بوده اند. پرسشنامه هایتا آوری کانر دیوید سون و استرس آبدین برای هر دو گروه به کار رفت. –یافته ها: نتای 9 جلسه آموزش تا آروی با استفاده از روش تحلیل کوواریان نشان داد که مادرانیکه تحت آموزش معین قرار گرفته اند در افزایش تا آوری و کاهش استرس به نسبت مادرانی که از اینآموزش ها برخوردار نبوده اند پیشرفت بهتری داشته اند.نتیجهگیری: آموزش تا آوری تاثیر معناداری بر روی کاهش استرس و افزایش تا آوری مادران به همراه داشته است.