مداخلات روانشناختی در سلامت و بیماریها
محسن جلالی؛ الناز پوراحمدی اسفستانی
چکیده
مقدمه: در طول همهگیری کووید-19، مطالعات متعددی شیوع اضطراب و افسردگی را در زنان باردار شناسایی کردهاند. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر نوروفیدبک بر اضطراب بارداری و افسردگی پریناتال در زنان باردار انجام شد.
روش: این پژوهش یک طرح آزمایشی تکآزمودنی از نوع طرح خط پایه چندگانه با دوره پیگیری بود. 3 زن باردار مبتلا به اضطراب بارداری ...
بیشتر
مقدمه: در طول همهگیری کووید-19، مطالعات متعددی شیوع اضطراب و افسردگی را در زنان باردار شناسایی کردهاند. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر نوروفیدبک بر اضطراب بارداری و افسردگی پریناتال در زنان باردار انجام شد.
روش: این پژوهش یک طرح آزمایشی تکآزمودنی از نوع طرح خط پایه چندگانه با دوره پیگیری بود. 3 زن باردار مبتلا به اضطراب بارداری و افسردگی پریناتال براساس روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و به صورت پلکانی به تحقیق وارد شدند. ابزارهای به کار رفته شامل درمان نوروفیدبک، مقیاسهای اضطراب بارداری و مقیاس افسردگی بک- ویرایش دوم بود. دادهها با استفاده از تحلیل چشمی، اندازه اثر و درصد بهبودی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته: نوروفیدبک بهطور معناداری موجب کاهش شدت علائم اضطراب بارداری و افسردگی پریناتال شد، بهطوریکه درصد بهبودی برای بیمار اول، دوم و سوم در علائم اضطراب بارداری بهترتیب 72، 74 و 71 درصد و در علائم افسردگی پریناتال 72، 77 و 77 درصد بهدست آمد. تحلیلهای دیداری و نتایج تحلیلهای درونموقعیتی و بینموقعیتی نیز حاکی از تفاوت معنادار بین مرحله خط پایه و مداخله برای همه آزمودنیها بود (PND>70 و PAND>50). ماندگاری اثر نوروفیدبک در مرحله پیگیری نیز تایید شد.
نتیجهگیری: نوروفیدبک در بهبود علایم زنان باردار مبتلا به اضطراب بارداری و افسردگی پریناتال موثر است. نتیجه این پژوهش و پژوهشهای مشابه میتوانند در حوزههای تشخیصی و درمانی علائم روانی در زنان باردار مورد استفاده قرار گیرد.
1. فرایندهای روانشناختی و اجتماعی مرتبط با علائم بیماری ها
مائده اسدالله نجفی؛ بتول امین جعفری؛ مهدی مروی
چکیده
مقدمه: هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش خودشفابخشی گروهی بر تحمل پریشانی، واکنشپذیری هیجانی و اضطراب در زنان مبتلا به سرطان سینه در شهر اصفهان بود.
روش: پژوهش از نوع نیمهآزمایشی بهصورت پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعهی آماری شامل تمامی زنان مبتلا به سرطان سینه در شهر اصفهان بودند که در سه ماههی نخست سال 1401 ...
بیشتر
مقدمه: هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش خودشفابخشی گروهی بر تحمل پریشانی، واکنشپذیری هیجانی و اضطراب در زنان مبتلا به سرطان سینه در شهر اصفهان بود.
روش: پژوهش از نوع نیمهآزمایشی بهصورت پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعهی آماری شامل تمامی زنان مبتلا به سرطان سینه در شهر اصفهان بودند که در سه ماههی نخست سال 1401 جهت دریافت درمان به مرکز حمایت از بیماران سرطانی مراجعه نموده بودند و تعداد آنها در این بازه زمانی براساس آمار دریافتشده از مرکز مشاوره 93 نفر بود.30 نفر بعنوان نمونهی پژوهش به صورت نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش (15نفر) و کنترل (15نفر) قرار گرفتند. ابزارهای مورد استفاده پرسشنامههای تحمل پریشانی سیمونز و گاهر (2005)، واکنشپذیری هیجانی متیو و ناک (2008) و اضطراب زانک ریس و پترسون (1985) بود. جلسات آموزش گروهی خودشفابخشی بر اساس پروتکل لطیفی و مروی (1397) با اقتباس از لوید و جانسون (2010) در طی 14جلسه 2 ساعته بر گروه آزمایش انجام شد. دادههای حاصل از این پژوهش با توجه به فرضیههای مورد بررسی و با استفاده از نرمافزار SPSS-24 در دو بخش توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و استنباطی (آزمونهای نرمالسازی و کوواریانس چندمتغیره) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: نتایج نشان داد آموزش خودشفابخشی گروهی بر تحمل پریشانی و ابعاد آن (تحمل، ارزیابی و تنظیم)، واکنشپذیری هیجانی (حساسیت، شدت و پایداری) و اضطراب (ترس از علائم جسمانی، ترس از کژکاری کنترل شناختی و ترس از مشاهدهی واکنشهای اضطرابی) در زنان مبتلا به سرطان سینه مؤثر است (۰۰۵/۰>p).
نتیجهگیری: بنابراین به نظر میرسد که از این روش میتوان برای بیماران مبتلا به سرطان سینه استفاده کرد.
جنبه های روانشناختی در سلامت و بیماریها
محمدرضا تمنایی فر؛ اعظم منصوری نیک؛ شیوا احمدپور سامانی
چکیده
مقدمه: کیفیت زندگی بیماران مبتلا به نارسایی قلبی تحت تأثیر عوامل متعددی است. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطهی بین ویژگیهای شخصیتی با کیفیت زندگی بیماران قلبی با میانجیگری رفتارهای خودمراقبتی انجام شد.
روش: پژوهش از نوع مدلسازی معادلات ساختاری است. جامعهی آماری 300 نفر از بیماران قلبی مراجعهکننده به بیمارستان جم و کلینیک تخصصی ...
بیشتر
مقدمه: کیفیت زندگی بیماران مبتلا به نارسایی قلبی تحت تأثیر عوامل متعددی است. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطهی بین ویژگیهای شخصیتی با کیفیت زندگی بیماران قلبی با میانجیگری رفتارهای خودمراقبتی انجام شد.
روش: پژوهش از نوع مدلسازی معادلات ساختاری است. جامعهی آماری 300 نفر از بیماران قلبی مراجعهکننده به بیمارستان جم و کلینیک تخصصی قلب و عروق بوستان بودند که به روش نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند. جهت جمعآوری اطلاعات از پرسشنامههای پنج عاملی نئو (کاستا و مک کری، 1989)، کیفیت زندگی (ویر و شربورن، 1992) و رفتار خودمراقبتی بیماران مبتلا به نارسایی قلب (جارسما و همکاران، 2003) استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که الگوی پیشنهادی پژوهش از برازش مطلوبی برخوردار است. علاوه بر این نتایج حاکی از این بود که اثر مستقیم روانرنجوری، برونگرایی و توافقپذیری بر کیفیت زندگی معنیدار است (01/0>P). هنگامیکه رفتارهای خودمراقبتی به عنوان میانجی در ارتباط بین ویژگیهای شخصیتی و کیفیت زندگی وارد میشود، اثر غیرمستقیم و معنادار روان رنجوری و وجدانیبودن بر کیفیت زندگی به ترتیب برابر با 09/۰- و 049/0 است (01/0>P). بنابراین رفتارهای خودمراقبتی رابطهی بین ویژگیهای شخصیتی روانرنجوری و وجدانیبودن با کیفیت زندگی را میانجی میکنند.
نتیجهگیری: این نتایج تلویحات مهمی برای عملکرد بالینی و تحقیقات در زمینهی روانشناسی سلامت بیماران قلبی دارد و ضرورت توسعهی رویکردها و مدیریت بهتر این بیماران را در رفتارهای خودمراقبتی نشان میدهد.
مداخلات روانشناختی در سلامت و بیماریها
مینا نیکوروش؛ حمید علیزاده؛ سعید رضایی؛ مهدی دستجردی کاظمی
چکیده
مقدمه: کودکان مبتلا به سرطان تحت درمانهای دردناک و طولانیمدت قرار میگیرند که تأثیرات مخربی در سلامت روان آنها دارد. این پژوهش با هدف تدوین برنامهی بازیدرمانی آدلری و ارزیابی اثربخشی آن بر علاقهی اجتماعی کودکان مبتلا به سرطان انجام شد.
روش: مطالعه به روش نیمهآزمایشی به صورت پیشآزمون و پسآزمون با گروه شاهد انجام شد. ...
بیشتر
مقدمه: کودکان مبتلا به سرطان تحت درمانهای دردناک و طولانیمدت قرار میگیرند که تأثیرات مخربی در سلامت روان آنها دارد. این پژوهش با هدف تدوین برنامهی بازیدرمانی آدلری و ارزیابی اثربخشی آن بر علاقهی اجتماعی کودکان مبتلا به سرطان انجام شد.
روش: مطالعه به روش نیمهآزمایشی به صورت پیشآزمون و پسآزمون با گروه شاهد انجام شد. جامعهی آماری را کلیهی کودکان مبتلا به سرطان سنین 8 تا 12 سال که از مؤسسه خیریه شهر یزد در سال 1400 خدمات دریافت میکردند، تشکیل دادند که از بین آنها 30 کودک به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و شاهد قرار گرفتند. برنامهی تدوین شدهی بازیدرمانی آدلری به مدت 18 جلسه (هر هفته، 40 دقیقه) به عنوان برنامهی مداخله برای گروه آزمایش اجرا شد؛ در حالیکه گروه شاهد چنین مداخلهای را دریافت نکردند. هر دو گروه با مقیاس علاقهی اجتماعی کودکان ایرانی (علیزاده،1394) مورد ارزیابی قرار گرفتند.
یافتهها: نتایج حاصل از تحلیل کواریانس چندمتغیره برای خرده مقیاسهای مقیاس علاقهی اجتماعی نشان میدهد که گروه آزمایشی در مقایسه با گروه شاهد، پس از شرکت در برنامهی آموزشی تغییر مثبت معناداری در خرده مقیاسها دارد (05/0>p).
نتیجهگیری: نتایج نشان داد که برنامهی بازیدرمانی آدلری بر بهبود علاقهی اجتماعی کودکان مبتلا به سرطان مؤثر بود. لذا این برنامه به عنوان مداخلهی روانشناختی در کنار سایر مداخلات دارویی و روانشناختی به کودکان مبتلا به سرطان توصیه میشود.
جنبه های روانشناختی در سلامت و بیماریها
فاطمه کاظمی؛ سحر صفرزاده
چکیده
مقدمه: هدف پژوهش حاضر بررسی مدل فرسودگی شغلی بر اساس وضعیت سلامت جسمی و سیستم مغزیـرفتاری با میانجیگری استرس شغلی در کارکنان شرکت نفت آبادان است.
روش: تحقیق از نوع معادلات ساختاری است و جامعهی آماری کلیهی کارکنان شاغل در شرکت نفت آبادان بودند که تعداد 255 نفر از آنها به صورت نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. ...
بیشتر
مقدمه: هدف پژوهش حاضر بررسی مدل فرسودگی شغلی بر اساس وضعیت سلامت جسمی و سیستم مغزیـرفتاری با میانجیگری استرس شغلی در کارکنان شرکت نفت آبادان است.
روش: تحقیق از نوع معادلات ساختاری است و جامعهی آماری کلیهی کارکنان شاغل در شرکت نفت آبادان بودند که تعداد 255 نفر از آنها به صورت نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. شرکتکنندگان در پژوهش به پرسشنامههای مقیاس فرسودگی شغلی مسلش و جکسون (1981)، وضعیت سلامت جسمی اسپنس و همکاران (1987)، سیستمهای مغزی-رفتاری کارور و وایت (1994) و فشار روانی شغلی پارکر و دکوتیس (1983) پاسخ دادند. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از الگویابی معادلات ساختاری انجام شد.
یافتهها: نتایج نشانداد که سلامت جسمی و سیستم مغزی فعالساز رفتاری بر فرسودگی شغلی اثر مستقیم و معکوس دارد و سیستم بازدارنده رفتاری و استرس شغلی بر فرسودگی شغلی اثر مستقیم و مثبت دارد. همچنین بر اساس نتایج پژوهش وضعیت جسمی و دو سیستم فعالساز/بازدارنده رفتاری میتوانند از طریق میانجیگری استرس شغلی در شکلگیری فرسودگی شغلی نقش داشته باشند. بعلاوه مشخص شد که مدل ارائهشده برازنده دادهها میباشد.
نتیجهگیری: با سلامت جسمانی و بهبود سیستم فعالساز رفتاری و کاهش استرسهای شغلی، میزان فرسودگی شغلی کاهش مییابد.
7. نقش روان شناسی سلامت در ارتقای نظام بهداشتی
سپیده تمرچی؛ مونا فرخنده فال؛ محدثه خردمند؛ مهتاب ربیعی؛ فریبا زرانی
چکیده
مقدمه: اعلام خبر بد به بیمار و خانوادهی وی مرحلهای مهم و دشوار در فرایند یک بیماری است که نیازمند مهارتهای کلامی و غیرکلامی میباشد. مطالعات در حوزهی روانشناسی سلامت به ارائهی پروتکلهایی برای توضیح گامبهگام نحوهی اعلام خبر بد، پرداختهاند. این پروتکلها در حوزههای درمانی مختلف، با رویکردهای متفاوت و از زوایای متنوعی ...
بیشتر
مقدمه: اعلام خبر بد به بیمار و خانوادهی وی مرحلهای مهم و دشوار در فرایند یک بیماری است که نیازمند مهارتهای کلامی و غیرکلامی میباشد. مطالعات در حوزهی روانشناسی سلامت به ارائهی پروتکلهایی برای توضیح گامبهگام نحوهی اعلام خبر بد، پرداختهاند. این پروتکلها در حوزههای درمانی مختلف، با رویکردهای متفاوت و از زوایای متنوعی اعلام خبر بد را بررسی کردهاند. تنوع مدلهای ارائه شده میتواند متخصصان سلامت را در انتخاب مدل مناسب دچار تردید نماید. مطالعهی حاضر با هدف شناسایی پرکاربردترین پروتکلهای موجود برای اعلام خبر بد، شباهتها و تفاوتهای آنها و ارائهی ساختاری جهت مقایسهی این پروتکلها با یکدیگر انجام شد.
روش: جستجوی پروتکلهای اعلام خبر بد در پایگاههای اطلاعاتی گوگل اسکالر و ساینس دایرکت انجام شد. سپس پرکاربردترین پروتکلها که بیشترین ارجاع در مطالعات دیگر به آنها داده شده بود شناسایی و در نهایت 13 پروتکل برای بررسی دقیقتر انتخاب شد.
یافتهها: ر نتیجهی مقایسه این پروتکلها 9 مفهوم مشترک در قالب 47 زیرمرحله شناسایی و سپس سهم هر پروتکل در مفاهیم و زیرمرحلهها در قالب جدولی مقایسهای به تفصیل مشخص شد. به طور کلی، این مطالعه با مرور و مقایسهی مهمترین پروتکلهای اعلام خبر بد، به ارائهی تصویری نسبتاً جامع از آنچه در مطالعات مختلف مورد توجه قرار گرفته پرداخته است.
نتیجهگیری: بدین ترتیب، متخصصان میتوانند با مراجعه به مدل مفهومی ارائه شده، تصویری دربردارنده مفاهیم مشترک و زیرمرحلههای متفاوت از مهمترین پروتکلهای اعلام خبر بد دریافت نمایند.
بیماریهای مزمن مانند سرطان،دیابت،ایدز، قلبی-عروقی ، ام اس و ....
سمیرا ترکیان ولاشانی؛ زهره لطیفی؛ نیلوفر باقری؛ محمد سلطانی زاده
چکیده
مقدمه: هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش خودشفابخشی بر بهزیستی معنوی و عواطف مثبت و منفی در بیماران مبتلا به اماس شهر اصفهان بود.
روش: این پژوهش یک مطالعهی نیمهآزمایشی با دو گروه آزمایشی و کنترل از نوع پیشآزمون- پسآزمون و پیگیری 2 ماهه بود. جامعهی آماری، تمامی بیماران مبتلا به اماس مراجعهکننده به مرکز درمانی در سال 1398 ...
بیشتر
مقدمه: هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش خودشفابخشی بر بهزیستی معنوی و عواطف مثبت و منفی در بیماران مبتلا به اماس شهر اصفهان بود.
روش: این پژوهش یک مطالعهی نیمهآزمایشی با دو گروه آزمایشی و کنترل از نوع پیشآزمون- پسآزمون و پیگیری 2 ماهه بود. جامعهی آماری، تمامی بیماران مبتلا به اماس مراجعهکننده به مرکز درمانی در سال 1398 و حجم نمونه 31 نفر داوطلب مایل به شرکت در جلسات آموزشی بودند که بهصورت دردسترس انتخاب و بهطور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرارگرفتند. تمامی شرکتکنندگان در شرایط یکسان، پرسشنامههای عواطف مثبت و منفی (واتسون، 1988) و بهزیستی معنوی (دهشیری، 1388) را بهعنوان پیشآزمون تکمیل کردند. سپس مداخلهی آموزش خودشفابخشی هفتهای 1 مرتبه به مدت 14جلسهی 60 دقیقهای بر روی گروه آزمایش اجرا گردید. برای بررسی تاثیر آموزش خودشفابخشی بر عواطف مثبت و منفی از آزمون تحلیل واریانس اندازهگیری مکرر و برای بررسی تاثیر آموزش خودشفابخشی بر بهزیستی معنوی به دلیل عدم برقراری مفروضه توزیع نرمال دادهها از آزمون فریدمن و ویلکاکسون استفاده شد.
یافتهها: آموزش خودشفابخشی توانست ارتباط فرد با خود، ارتباط فرد با طبیعت و عواطف مثبت گروه شرکتکننده را به طور معناداری افزایش دهد (05/0>P) ولی بر ارتباط فرد با دیگران، ارتباط فرد با خدا و کاهش عواطف منفی تأثیر معنا داری دیده نشد.
نتیجهگیری: میتوان روش خود شفابخشی را به عنوان یکی از رویکردهای جدید روانشناسی مثبتگرا جهت افزایش بهزیستی معنوی و عواطف مثبت در بیماران مبتلا به اماس به کار برد.
2. پاسخ های رفتاری و هیجانی به بیماری ها،غربالگری و روش های پزشکی
آزاده فتحی فتحی دوکی؛ الهه فتحی دوکی؛ لیلا حسننیا؛ هادی حسن نیا
چکیده
مقدمه: هدف از مطالعهی حاضر، بررسی پیامدهای روانشناختی ویروس کووید 19 بر دانشجویان به روش مروری نظاممند بود.
روش: مقالات چاپ شده از زمان شیوع اپیدمی کرونا در خلال سالهای 2019 تا 2023 در پایگاههای اطلاعاتی PupMed، Science direct،Google Scholar، ProQuest با جستجوی کلیدواژههای قرنطینه، سلامت روان، مشکلات روانشناخی و دانشجویان مورد بررسی قرار گرفتند ...
بیشتر
مقدمه: هدف از مطالعهی حاضر، بررسی پیامدهای روانشناختی ویروس کووید 19 بر دانشجویان به روش مروری نظاممند بود.
روش: مقالات چاپ شده از زمان شیوع اپیدمی کرونا در خلال سالهای 2019 تا 2023 در پایگاههای اطلاعاتی PupMed، Science direct،Google Scholar، ProQuest با جستجوی کلیدواژههای قرنطینه، سلامت روان، مشکلات روانشناخی و دانشجویان مورد بررسی قرار گرفتند و در نهایت از بین 70 مقاله، 34 مقاله وارد پژوهش شد.
یافتهها: ارزیابی یافتههای حاصل از مقالات مورد بررسی نشان داد استرس پس از آسیب، افسردگی، اضطراب، ترس، وسواس فکری- عملی، انزوای اجتماعی، افکار خودکشی، کیفیت خواب پایین، اختلال خلقی، اختلال عملکردی، رژیم غذایی غلط، سوء مصرف الکل، درگیریهای بین فردی، محدودیتهای ارتباط اجتماعی، عدم تمرکز، مشکلات یادگیری و احساس تنهایی از پیامدهای روانشناختی ویروس کووید 19 در دانشجویان به شمار میرود.
نتیجهگیری: با توجه به تاثیرات منفی روانشناختی پاندمی کرونا بر دانشجویان نیاز است تا برنامهریزی مناسب و فراگیر در این زمینه صورت گیرد و مداخلات موثری در راستای ارتقاء سلامت این قشر از جامعه طراحی و اعمال شود.
بیماریهای مزمن مانند سرطان،دیابت،ایدز، قلبی-عروقی ، ام اس و ....
سارا ذریعه؛ فرح نادری؛ سعید بختیارپور؛ پرویز عسکری
چکیده
مقدمه: هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی درمان هیجانمدار بر تنظیم شناختی هیجان و استحکام من در بیماران قلبی-عروقی مبتلا به چاقی ﺑﻮد.روش: روش پژوهش حاضر نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعهی آماری عبارت بود از کلیهی بیماران قلبی- عروقی مبتلا به چاقی شهر تهران مراجعهکننده به بیمارستان شریعتی ...
بیشتر
مقدمه: هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی درمان هیجانمدار بر تنظیم شناختی هیجان و استحکام من در بیماران قلبی-عروقی مبتلا به چاقی ﺑﻮد.روش: روش پژوهش حاضر نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعهی آماری عبارت بود از کلیهی بیماران قلبی- عروقی مبتلا به چاقی شهر تهران مراجعهکننده به بیمارستان شریعتی و شهید رجایی در سال 1398 تا 1399 که به روش نمونهگیری هدفمند 30 نفر از بیماران واجد شرایط انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (در هر گروه 15 نفر) جایگزین شدند که هر گروه 3 نفر ریزش داشت و تعداد به 12 نفر تقلیل یافت. گروه آزمایش، درمان هیجانمدار را در 8 جلسهی 90 دقیقهای دریافت کردند و گروه کنترل در لیست انتظار قرار داشتند. جمعآوری دادهها با استفاده از پرسشنامهی تنظیم شناختی هیجان گارنفسکی و کرایج (2007) و پرسشنامهی استحکام من مارکستروم و همکاران (1997) انجام شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS-24 و آزمون تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر صورت گرفت.یافتهها: یافتهها نشان داد که درمان هیجانمدار در افزایش استحکام من و تنظیم شناختی هیجانی مثبت (001/0>p) اثربخش بود و اثر پایداری بر این متغیرها داشت. اثربخشی این درمان بر تنظیم شناختی هیجانی منفی معنادار نبود (05/0<p).نتیجهگیری: با توجه به یافتههای بهدستآمده میتوان گفت که درمان هیجانمدار رویکرد قابل اتکا و پایداری در بهبود شرایط روانشناختی بیماران قلبی- عروقی بهخصوص استحکام من و تنظیم شناختی هیجانی مثبت است.
7. نقش روان شناسی سلامت در ارتقای نظام بهداشتی
حسین زارع؛ آزاده ثابتی
چکیده
مقدمه: مطالعهی حاضر با هدف پیشبینی سوگ پیچیده بر اساس انعطافپذیری شناختی با نقش میانجی تنظیم شناختی هیجان در بازماندگان کووید 19صورت گرفت.روش: این مطالعه توصیفی از نوع همبستگی با روش تحلیل مسیر بود. جامعهی آماری شامل کلیهی افراد داغداری بود که از ابتدای شیوع کرونا در سال ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰یکی از بستگان نزدیک یا اعضای خانوادهی ...
بیشتر
مقدمه: مطالعهی حاضر با هدف پیشبینی سوگ پیچیده بر اساس انعطافپذیری شناختی با نقش میانجی تنظیم شناختی هیجان در بازماندگان کووید 19صورت گرفت.روش: این مطالعه توصیفی از نوع همبستگی با روش تحلیل مسیر بود. جامعهی آماری شامل کلیهی افراد داغداری بود که از ابتدای شیوع کرونا در سال ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰یکی از بستگان نزدیک یا اعضای خانوادهی خود را بهدلیل ابتلا به کرونا از دست دادند. بر این اساس ۲۰۰ فرد بازمانده و عزادار نمونهی پژوهش را تشکیل داد. در این مطالعه از سه پرسشنامه؛ تنظیم شناختی- هیجانی گارنفسکی و همکاران، انعطافپذیری شناختی دنیس ووندروال و تجربه سوگ بارت و اسکات استفاده شد. آمار استنباطی به منظور تحلیل روابط همبستگی توسط نرمافزار SPSS-26 انجام شد و برای ارزیابی دستیابی به مدل برازش شده از نرمافزار ایموس نسخهی 24 استفاده شد.یافتهها: نتایج نشان داد که بین انعطافپذیری شناختی و تجربهی سوگ بازماندگان کووید 10 رابطهی معنادار منفی وجود دارد. بین ابعاد انعطافپذیری شناختی و ابعاد راهبردهای سازشنایافتهی تنظیم شناختی هیجان بازماندگان کرونا رابطه معنادار منفی وجود دارد (01/0>P). همچنین انعطافپذیری شناختی از طریق نقش میانجی تنظیم شناختی هیجان بر سوگ پیچیدهی بازماندگان کرونا تاثیر معنادار دارد (01/0>P). نتیجهگیری: در سوگ پیچیدهی ناشی از حوادثی مانند کووید 19عوامل روانشناختی و شناختی گوناگونی مانند انعطافپذیری شناختی و تنظیم شناختی هیجان دخیل هستند که رواندرمانگران خصوصاً درمانگران شناختی-رفتاری باید به این موارد توجه و بر عوامل مثبت تاثیرگذار بر کاهش سوگ پیچیده تمرکز کنند و روند درمان بیماران را با استفاده از این عوامل به بهترین صورت مدیریت نمایند.