7. نقش روان شناسی سلامت در ارتقای نظام بهداشتی
علی پاکیزه؛ صادق حکمتیان فرد؛ مرضیه باقری
چکیده
مقدمه: تحقیق حاضر با هدف بررسی تاثیر اصلاح سوگیری شناختی دختران نسبت به ظاهر فیزیکی بر تمایل آنها به جراحی زیبایی و عزت نفس اجرا گردید.
روش: روش تحقیق در این پژوهش نیمهآزمایشی و با استفاده از طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل میباشد. جامعه آماری تحقیق شامل دانشجویان دختر دانشگاه غیر انتفاعی صنعتی فولاد در سال تحصیلی 1401 بودند ...
بیشتر
مقدمه: تحقیق حاضر با هدف بررسی تاثیر اصلاح سوگیری شناختی دختران نسبت به ظاهر فیزیکی بر تمایل آنها به جراحی زیبایی و عزت نفس اجرا گردید.
روش: روش تحقیق در این پژوهش نیمهآزمایشی و با استفاده از طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل میباشد. جامعه آماری تحقیق شامل دانشجویان دختر دانشگاه غیر انتفاعی صنعتی فولاد در سال تحصیلی 1401 بودند که 200 نفر از آنها با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شده و پرسشنامه تصویر بدنی را تکمیل نمودند. سپس تعداد 45 نفر از دانشجویان که نمره پرسشنامه آنها بالاتر از میانگین بود، انتخاب شده و با استفاده از روش گمارش تصادفی در دو گروه آزمایشی (22 نفر) وکنترل (23 نفر) قرار داده شدند. ابزار پژوهش عبارت بودند از: پرسشنامه عزت نفس کوپراسمیت، پرسشنامه گرایش به جراحی زیبایی، آزمایه پروب دات. در ابتدا از هر دو گروه پیشآزمون گرفته شد و سپس برای گروه آزمایش به صورت انفرادی، 10 جلسه 30 تا 40 دقیقه ای (8 جلسه برای اصلاح سوگیری شناختی و 2 جلسه برای سنجش سوگیری و پر کردن پرسشنامهها) برگزار شد. در این مدت گروه کنترل تحت هیچ آموزشی نبودند. بعد از اتمام آموزش از هر دو گروه پس آزمون گرفته شد و داده های جمعآوری شده توسط نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شدند.
یافتهها: یافته ها نشان داد اصلاح سوگیری شناختی نسبت به ظاهر فیزیکی باعث، کاهش سوگیری شناختی نسبت به ظاهر فیزیکی (P<0.01) و کاهش تمایل به جراحی زیبایی در دختران دانشجو (P<0.01) میشود؛ ولی تاثیر اصلاح سوگیری شناختی نسبت به ظاهر فیزیکی بر عزت نفس مشاهده نگردید (P<0.01).
نتیجهگیری: اصلاح سوگیری شناختی می تواند به عنوان یک روش موثر مورد استفاده قرار گیرد.
سرور خبازثابت؛ علی پولادی ریشهری؛ مولود کیخسروانی؛ محمدرضا بحرانی
چکیده
مقدمه: در چند دهه اخیر برداشتهای تازهای از زیبایی شده و زیبایی به عنوان جذابیت و بینقصبودن تعریف میشود. هدف از پژوهش حاضر تعیین برازش مدل ساختاری روابط بین گرایش به جراحی زیبایی با تصویر بدنی منفی و باورهای غیرمنطقی با میانجیگری تنظیم شناختی هیجان در زنان متقاضی جراحی زیبایی شهر بوشهر بود. روش: روش پژوهش حاضر همبستگی از نوع ...
بیشتر
مقدمه: در چند دهه اخیر برداشتهای تازهای از زیبایی شده و زیبایی به عنوان جذابیت و بینقصبودن تعریف میشود. هدف از پژوهش حاضر تعیین برازش مدل ساختاری روابط بین گرایش به جراحی زیبایی با تصویر بدنی منفی و باورهای غیرمنطقی با میانجیگری تنظیم شناختی هیجان در زنان متقاضی جراحی زیبایی شهر بوشهر بود. روش: روش پژوهش حاضر همبستگی از نوع مدل معادلات ساختاری بود. جامعه آماری این پژوهش تمامی زنان متقاضی جراحی زیبایی که در سال 1399 به کلینیکهای زیبایی شهر بوشهر مراجعه کرده بودند را شامل میشد. حجم نمونه متشکل از 400 نفر خانم بودند که به شیوه نمونهگیری تصادفی در دسترس انتخاب گردیدند. ابزار جمعآوری اطلاعات شامل پرسشنامههای گرایش به جراحی زیبایی اعتمادیفر و امانی (1392)، تصویر بدنی لیتلتون و همکاران (2005)، باورهای غیرمنطقی جونز (1969) و تنظیم شناختی هیجان گارنفسکی (2001) بود. یافتهها: نتایج نشانداد که متغیرهای تصویر بدنی منفی و باورهای غیرمنطقی با میانجیگری تنظیم شناختی هیجان پیشبینیکننده گرایش به جراحی زیبایی در زنان بودند. همچنین تحلیل دادهها نشاندهنده مناسب بودن شاخصها بوده و مدل از برازش مطلوبی برخوردار بود. یافتههای مدل ساختاری نشانداد که مسیر تصویر بدنی منفی و باورهای غیرمنطقی با تنظیم شناختی هیجان بهطور مستقیم و با گرایش به جراحی زیبایی با میانجیگری تنظیم شناختی هیجان معنادار میباشد. نتیجهگیری: نتایج این پژوهش، میتواند برای رواندرمانگران و مشاوران در ارائه مشاوره تخصصی به زنان متقاضی جراحی پروتکلی مبنی بر اصلاح باورها و شناختهای غیرمنطقی و آموزش سبکهای مقابلهای جهت کاهش تصویر بدنی منفی و باورهای غیرمنطقی و افزایش تنظیم شناختی هیجان معرفی نماید.
عبدالله مفاخری؛ سمیه اشرفی فرد؛ محمد خرمی
چکیده
مقدمه: پژوهش با هدف تعیین رابطه بین نگرانی از تصویر بدن و باورهای وسواسی با مدیریت بدن انجام شد. روش: روش تحقیق حاضر همبستگی از نوع مدل معادلات ساختاری بود. جامعه آماری کلیه متقاضیان عمل جراحی زیبایی مراجعهکننده به کلینیکها و بیمارستانهای زیبایی شهر مشهد در سال 1398 میباشند و 212 نفر نمونه به شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ...
بیشتر
مقدمه: پژوهش با هدف تعیین رابطه بین نگرانی از تصویر بدن و باورهای وسواسی با مدیریت بدن انجام شد. روش: روش تحقیق حاضر همبستگی از نوع مدل معادلات ساختاری بود. جامعه آماری کلیه متقاضیان عمل جراحی زیبایی مراجعهکننده به کلینیکها و بیمارستانهای زیبایی شهر مشهد در سال 1398 میباشند و 212 نفر نمونه به شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. در ادامه، دادهها با استفاده از سه پرسشنامه نگرانی از تصویر بدن، مقیاس اصلاحشده وسواس فکریعملی یل- براون برای اختلال بدشکلی بدن و مدیریت بدن گردآوری و از طریق مدلیابی معادلههای ساختاری و با استفاده از نرمافزار لیزرل و Spss مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. یافتهها: نتایج تحلیل رگرسیون لوجستیک نشان داد، متغیرهای نگرانی از تصویر بدن و مدیریت بدن به ترتیب پیشبینیکنندههای قوی احتمال اقدام به جراحی زیبایی افراد بود. همچنین تحلیل دادهها نشاندهنده مناسب بودن شاخصها بوده و در سطح معناداری حاکی از برازش بسیار مطلوب مدل داشت؛ یافتههای مدل ساختاری نشان داد که مسیر متغیر وسواس فکری با نگرانی از تصویر بدن بهطور مستقیم و با مدیریت بدن با میانجیگری نگرانی از تصویر بدن معنادار میباشد. نتیجهگیری: طبق یافتههای بدست آمده، بهمنظور بهبود مدیریت بدن متقاضیان جراحی زیبایی میبایست به مؤلفههای نگرانی از تصویر بدن و باورهای وسواسی آنها توجه بیشتری مبذول گردد.
الهه پور کاوه دهکردی؛ ارسلان خان محمدی اطاقسرا؛ علی اصغر عباسی اسفجیر
چکیده
مقدمه: هدفپژوهش حاضر فراتحلیل عوامل گرایش زنان ایرانی به عملهای جراحی زیبایی بود. روش: این مقاله با رویکرد فراتحلیل به بررسی مساله پرداخته است. جامعه تحقیق را 50 پژوهشی که در ارتباط با عوامل روانشناختی و اجتماعی مؤثر در گرایش زنان به جراحی زیبایی در سالهای 86 تا 96 انجامشده تشکیل میدهد که از این میان 32 پژوهشی که دارای شرایطلازم ...
بیشتر
مقدمه: هدفپژوهش حاضر فراتحلیل عوامل گرایش زنان ایرانی به عملهای جراحی زیبایی بود. روش: این مقاله با رویکرد فراتحلیل به بررسی مساله پرداخته است. جامعه تحقیق را 50 پژوهشی که در ارتباط با عوامل روانشناختی و اجتماعی مؤثر در گرایش زنان به جراحی زیبایی در سالهای 86 تا 96 انجامشده تشکیل میدهد که از این میان 32 پژوهشی که دارای شرایطلازم از لحاظ اعتبار دادهها و روش پژوهش بودند توسط پنج داور بهعنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. دادهها توسط نرمافزار فراتحلیل جامع (CMA3) مورد واکاوی قرار گرفتند. یافتهها: با توجه به نتایج بررسی تحقیق حاضر چهار متغیر هویت اجتماعی،مقبولیت اجتماعی،هوش هیجانی و خودکارآمدی عمومی بالاترین اندازه اثر را دارا بودند. نتیجهگیری: با توجه به نتایج تحقیق، هراندازه هویت اجتماعی، مقبولیت اجتماعی، هوش هیجانی و خودکارآمدی عمومیپایینتر باشد گرایش برای انجام عمل زیبایی بیشتر خواهد بود.
مجید برادران
چکیده
مقدمه: متغیرهای روانشناختی یکی از عوامل مهم گرایش افراد به جراحی زیبایی است. پژوهش حاضرباهدف بررسی نقش واسطه ای راهبردهای نظمجویی شناختی هیجان و مکانیسمهای دفاعی دررابطه بین کمالگرایی و حساسیت اضطرابی در دانشجویان متقاضی جراحی زیبایی انجام شد. روش: این پژوهش از نوع مطالعات همبستگی بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشجویان ...
بیشتر
مقدمه: متغیرهای روانشناختی یکی از عوامل مهم گرایش افراد به جراحی زیبایی است. پژوهش حاضرباهدف بررسی نقش واسطه ای راهبردهای نظمجویی شناختی هیجان و مکانیسمهای دفاعی دررابطه بین کمالگرایی و حساسیت اضطرابی در دانشجویان متقاضی جراحی زیبایی انجام شد. روش: این پژوهش از نوع مطالعات همبستگی بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه پیام نور مرکز رشت در سال تحصیلی 98-1397 بود که به دنبال عمل جراحی زیبایی بودند. نمونه شامل 335 نفر (308 زن و 27 مرد) بود که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای بهکاررفته در این پژوهش شامل مقیاس کمالگرایی مثبت ومنفی (PNPS)،مقیاس حساسیت اضطرابی (ASI)، پرسشنامه تنظیم شناختی هیجانی (CERQ) و پرسشنامه سبکهای دفاعی (DSQ)بود. یافتهها: روش تحلیل مسیر،نشان دادکه حساسیت اضطرابی در افراد متقاضی جراحی زیبایی متأثرازکمالگرایی، نظمجویی شناختی هیجان و مکانیسمهای دفاعی است. همچنین، نظمجویی شناختی هیجان و مکانیسمهای دفاعی نقشی واسطه ای درارتباط بین کمالگرایی وحساسیت اضطرابی داشتند. برای ارزیابی مدل ازشاخصهای(91/0) CFI، (93/0) NFI، (94/0) GFI و (07/0) RMSEA استفاده شد ونتایج نشان داد که مدل پیشنهادی برازش خوبی با داده هادارد. نتیجهگیری: در شکل گیری حساسیت اضطرابی، عوامل روانشناختی نظیر کمالگرایی، نظم جویی شناختی هیجان و مکانیسمهای دفاعی نقش دارند؛ بنابراین یافته های این مطالعه تلویحات مهمی در ریشه یابی مشکلات روانشناختی در این افراد دارد.
محمدرضا ذوقی پایدار؛ افسانه کرمی؛ صفدر نبی زاده
دوره 7، شماره 26 ، شهریور 1397، ، صفحه 7-24
چکیده
مقدمه: هدف پژوهش حاضر، مقایسه اختلال تصویر تن، بدریختی بدن و گرایش به مد در افراد متقاضی جراحی زیبایی و افراد غیرمتقاضی بود. روش: پژوهش حاضر مطالعهای علی- مقایسهای است و شیوه نمونهگیری در دسترس میباشد. حجم نمونه 300 نفر بود که 150 نفر افراد متقاضی جراحی زیبایی و 150 نفر نیز افراد غیر متقاضی بودند. ابزار گردآوری شامل پرسشنامه های ...
بیشتر
مقدمه: هدف پژوهش حاضر، مقایسه اختلال تصویر تن، بدریختی بدن و گرایش به مد در افراد متقاضی جراحی زیبایی و افراد غیرمتقاضی بود. روش: پژوهش حاضر مطالعهای علی- مقایسهای است و شیوه نمونهگیری در دسترس میباشد. حجم نمونه 300 نفر بود که 150 نفر افراد متقاضی جراحی زیبایی و 150 نفر نیز افراد غیر متقاضی بودند. ابزار گردآوری شامل پرسشنامه های تصویر تن، بدریختی بدن و گرایش به مد بود. دادهها با استفاده از تحلیل واریانس و رگرسیون لجستیک تجزیه و تحلیل شد. یافته ها: نشان داد که بین میانگین اختلال تصویر تن (95/19 F= ، 01/0 p<)، اختلال بدشکلی بدنی (49/25 F= ، 01/0 p<) و گرایش به مد (82/7 F= ، 01/0 p<) در دو گروه تفاوت معناداری وجود دارد. همچنین دادهها نشان داد که اختلال بدریختی بدن (86/0 Exp(B) = ، 01/0 p<، 81/39 wald=) به طور معنی داری توان پیش بینی تمایل یا عدم تمایل به جراحی زیبایی در افراد را دارد. نتیجه گیری: افرادی که اختلال تصویر تن، بدریختی بدن و گرایش به مد در آنها دیده می شود بیشتر اقدام به عمل جراحی زیبایی می کنند.