با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن روانشناسی سلامت

نوع مقاله : علمی- پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران

2 .استادیار گروه روانشناسی،واحد آیت الله آملی، دانشگاه آزاد اسلامی، آمل، ایران

3 دانشیار گروه علوم اجتماعی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران

چکیده

مقدمه: هدفپژوهش حاضر فراتحلیل عوامل گرایش زنان ایرانی به عمل‌های جراحی زیبایی بود. روش: این مقاله با رویکرد فراتحلیل به بررسی مساله پرداخته است جامعه تحقیق را 50 پژوهشی که در ارتباط با عوامل روان‌شناختی و اجتماعی مؤثر در گرایش زنان به جراحی زیبایی در سال‌های 86 تا 96 انجام‌شده تشکیل می‌دهد که از این میان 32 پژوهشی که دارای شرایطلازم از لحاظ اعتبار داده‌ها و روش پژوهش بودند توسط پنج داور به‌عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. داده‌ها توسط نرم‌افزار فراتحلیل جامع (CMA3) مورد واکاوی قرار گرفتند. یافته‌ها: با توجه به نتایج بررسی تحقیق حاضر چهار متغیر هویت اجتماعی،مقبولیت اجتماعی،هوش هیجانی و خودکارآمدی عمومی بالاترین اندازه اثر را دارا بودند. نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج تحقیق، هراندازه هویت اجتماعی، مقبولیت اجتماعی، هوش هیجانی و خودکارآمدی عمومیپایین‌تر باشد گرایش برای انجام عمل زیبایی بیشتر خواهد بود.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Meta- Analysis of the Causes of Iranian Women’s Tendency to Cosmetic Surgery

نویسندگان [English]

  • elahe pourkaveh dehkordi 1
  • arsalan khan mohammadi 2
  • ali asghar abbasi asfajir 3

1 Ph.D. student in Educational Psychology, Babol Branch, Islamic azad university, babol, Iran

2 Assistant Professor in Psychology department, Ayatollah Amoli branch, Islamic Azad University, Amol, Iran

3 Associate Professor in social science department, Babol branch, Islamic azad university, Babol, Iran

چکیده [English]

Objective: The purpose of this study is to analyze the factors influencing Iranian womenIt was cosmetic surgery. Method: This article examines the problem with a meta-analytical approach.The participants of the study (N=50) were selected randomly to 32 participants as the required qualification and research study by five supervisors as a research sample, i.e. women tendency to social and psychological factors through 2007 to 2017,data were analyzed by (CMA3). Findings: Based on the findings, four variables: social identity, social acceptability, emotional Intelligence and General Self _efficacy had most effect size on cosmetic surgery Among Iranian women. Conclusion: According to the results, the lower size of social identity, social acceptance, emotional Intelligence and General Self _efficacy, the more tendencies to cosmetic surgery.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Meta_analysis
  • cosmetic surgery
  • social identity
  • social acceptability
ادیبی سده، مهدی؛ جلالی آکردی، سید هادی (1394). مدیریت بدن و هویت ملی جوانان. فصلنامه مطالعات جامعه‌شناسی جوانان،5 (17):32-9.
ادیبی سده، مهدی؛ علیزاده، مهستی؛ کوهی، کمال (1390). تبیین جامعه‌شناختی مدیریت بدن در میان زنان. مطالعات اجتماعی روان‌شناختی زنان، 9(3):59-84.
پورنصیری، ثریا و بوستانی، داریوش (1395). کندوکاو کیفی پدیده جراحی زیبایی بینی شهر آستارا. مجله علوم اجتماعی دانشکده علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد، 13،160-137. ﺣﺴﻦزاده، رﻣﻀﺎن و ﺳﺎداﺗﯽ ﮐﯿﺎدﻫﯽ، ﻣﺮﺗﻀﯽ (1390). هوش هیجانی (ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ اﺣﺴﺎس، ﻋﺎﻃﻔﻪ و ﻫﯿﺠﺎن). ﺗﻬﺮان: ﻧﺸﺮ روان.
حسینی، سامرا؛ داوودی، جابر؛ حبیبی، مجتبی و فیلدینگ، ریچارد (1393). مقایسه انتظار از نتیجه درمان بر اساس میزان خودکارآمدی در زنان مبتلا به سرطان سینه. فصلنامه علمی- پژوهشی روانشناسی سلامت، 3(4):83-71.
حیدری چرده، مجید؛ کرمانی، مهدی (1390). رابطه بین باورهای زیبایی‌شناختی با تصویر ذهنی از بدن و نحوه‌ی مدیریت ظاهر در جوانان مرد مطالعه جوانان 30-18 ساله شهر مشهد، مجله مطالعات اجتماعی ایران، 4 (4):49-30.
خسروی، معصومه و ناظری، مهران (1394). بررسی رابطه اختلال بدشکلی بدن و خودشیفتگی در متقاضیان و غیر متقاضیان جراحی زیبایی بینی. مجله دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، 17 (3): 39-30.
ذکائی، محمد سعید؛ فرزانه، حمیده (1391). زنان و فرهنگ بدن: زمینه‌های انتخاب جراحی‌های زیبایی در زنان تهرانی. فصلنامه مطالعات فرهنگی و ارتباطات،4(11):61-45. ذوقی پایدار، محمدرضا؛ کرمی، افسانه و نبی زاده، صفدر (1397). مقایسه اختلال تصویر تن، بدشکلی بدنی و گرایش به مد در افراد متقاضی و غیرمتقاضی جراحی زیبایی. فصلنامه علمی- پژوهشی روانشناسی سلامت، 7(2): 24-7.
شکربیگی، عالیه؛ امیری، امیر (1390). مدیریت بدن و مقبولیت اجتماعی مطالعه دانشجویان دختر و پسر دانشگاه آزاد اسلامی و پیام نور زنجان. فصلنامه مطالعات جامعه‌شناسی جوانان. 2(3):108-85.
طهماسبی، س؛ طهماسبی، ز و یغمایی، ف (1393). عوامل مرتبط با تمایل به انجام جراحی زیبایی بر اساس نظریه عملکرد منطقی در دانشجویان شهرکرد. مجله پرستاری و مامایی جامع نگر، 24(74): 61-53.
عباسی سرچشمه، محمدرضا؛ محمدپناه اردکان، عذرا و عباسی سرچشمه، ابوالقاسم (1395). مقایسه باورها در مورد ظاهر، باورهای غیرمنطقی و نمایه توده بدنی در افراد متقاضی با افراد نیازمند جراحی زیبایی، مجله پوست و زیبایی، 7 (3):162-156.
عبادی و شمه سرا، مرضیه؛ خادمی، علی (1393). مطالعه تطبیقی هوش هیجانی و سبک‌های مقابله‌ای و بررسی رابطه آن‌ها در بیماران سرطانی شهر تهران. فصلنامه علمی- پژوهشی روانشناسی سلامت، 3(2): 37-19.
قاسمی، افسانه (1396). مطالعه کیفی نگرش و ادراکات زنان از بدن با تاکید بر جراحی‌های زیبایی. جامعه‌شناسی کاربردی، 68 (4): 194- 173.
محمودیان، حسین؛ کوچانی اصفهانی، مسعود؛ مقدس، سعید (1394). مصرف رسانه، مدیریت بدن و رفتار باروری. مجله راهبرد فرهنگ، 32:196-179.
مهدوی، سید محمدصادق و عباسی اسفجیر، علی‌اصغر (1389). بررسی میزان تمایل به ‌مدیریت بدن و کنترل اندام و عوامل مؤثر بر آن. جامعه‌شناسی مطالعات جوانان، 1 (1)، 144-131
Atkinson, M. (2008). Exploring male feminity in the 'crisis': Men and cosmetic surgery. Body & Society, 14 (1): 67-87.
Borenstein, M., Hedges, L. V., Higgins, J. P. T., & Rothstein, H. R. (2009). Introduction to meta-analysis. John Wiley & Sons, Ltd, UK.
Campbell, A. & N,tobedzi, A. (2007). “Emotional intelligence, coping psychological Distress: A partial least squares approach to developing a predictive model”. Electronic Journal of Applied psychology: 3(1) 39-54.
Deborah, C., & Friedman, A. (2006). Body weight and the quality of interpersonal relationships. Social Psychology Quarterly. 69(2), 127-149.
Di Mattei, V. E., & et al. (2015). Body Image and Personality in Aesthetic Plastic Surgery: A Case-Control Study. Journal of Medical Psychology. 4: 35-44.
Frederick D A, Lever J, & Peplau L A. (2007). Interest in cosmetic surgery and body image: Views of men and women across the lifespan. Plastic and Reconstructive Surgery, 120: 1407–1415.
Grogan, S. (2007). Body image. Understanding body dissatisfaction men, women and children.
Groth, M. V., Fagt. S., Stockmarr. A., Matthiessen. J. & Biltoft- Jensen. A. (2009). Dimensions of socioeconomic position related to body mass index and obesity Danish woman and men. Scandinavian Journal of Public Health, 37, 418-426.
Guzmán -Castellanos Selene, G.C., Francisco Omar, C.F., Silvia, A.P. (2016)Palliative care, impact of cognitive behavioral therapy to cancer patients. Palliative care impact of cognitive behavioral therapy to cancer patients. Journal Procedia. Behavioral Sciences, 217,1063-1070.
Huang, J. S., Norman, G. J., Zabinski, M. F., Calfas, K., & Patrick, K. (2007). Body image and self-esteem among adolescents undergoing an intervention targeting dietary and physical activity behaviors. Journal of Adolescent Health, 40(3), 245-251.
Mitchison, D., Crino, R., & Hay, Ph (2013). The presence, predictive. utility, and clinical significance of body dysmorphic symptoms in women with eating disorders. Journal of Eating Disorders, 2: 234- 246.
Olatoye, K.A. & Aderogba, A.A. (2012). “Harnessing the power emotional intelligence, scientific literacy, and problem. Solving skills for successful living. Science and Technology”. Department of science education, faculty of science and education, federal university DustinMa.Nigeria.
Swami V, Campana, A., Ferreira, L.Barrett, S., Harris, A., & Tavares, M (2011). The acceptance of cosmetic surgery: Initial examination of its factor structure and correlates among Brazilian adults. 8:179-185. doi: 10.1016/j.bodyim 201.01.001.
Sang jan, R. (2010). Relationships among facial dissatisfaction, media influence, and peer and family influence with the desire to undergo facial cosmetic surgery of early adult females [dissertation].