مداخلات روانشناختی در سلامت و بیماریها
بهاره میراحمدی؛ مسعود غلامعلی لواسانی؛ احمد علیپور؛ غلامعلی افروز
چکیده
مقدمه: هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی برنامه خانوادهمحور بر پریشانی روانشناختی و تبعیت از درمان در افراد مبتلا به دیابت و فشارخون بود.
روش: پژوهش حاضر، یک مطالعــه نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون - پسآزمون با گروه کنترل و پیگیری سهماهه بود. 40 فرد مبتلا به دیابت و فشارخون برای ورود به مطالعه انتخاب شدند. سپس نمونه انتخابی با همتاسازی ...
بیشتر
مقدمه: هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی برنامه خانوادهمحور بر پریشانی روانشناختی و تبعیت از درمان در افراد مبتلا به دیابت و فشارخون بود.
روش: پژوهش حاضر، یک مطالعــه نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون - پسآزمون با گروه کنترل و پیگیری سهماهه بود. 40 فرد مبتلا به دیابت و فشارخون برای ورود به مطالعه انتخاب شدند. سپس نمونه انتخابی با همتاسازی به لحاظ سن و سابقه ابتلا به دیابت، بهطور تصادفی به دو گروه 20 نفره گمارش شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات شامل پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک، مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس و پرسشنامه تبعیت از دستورات درمانی مدانلو بود.
یافتهها: مقایسه میانگینها حاکی از اثربخشی گروه برنامه خانوادهمحور در برابر گروه کنترل بود. بین نمرات اضطراب در سه مرحله پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری با لحاظکردن گروههای مختلف آزمایش و کنترل تفاوت معناداری وجود دارد. در متغیر افسردگی اثر اصلی گروه (423/0=Ƞ2 ، 05/0p< ، 846/27F=) معنادار میباشد. نتایج نشان میدهد اثر اصلی زمان (781/0=Ƞ2 ، 05/0p< ، 824/135F= ) معنادار است. در متغیر استرس اثر اصلی گروه (634/0=Ƞ2 ، 05/0p< ، 767/65F= ) معنادار میباشد. در متغیر تبعیت از درمان اثر اصلی گروه (80/0=Ƞ2، 05/0p<، 726/172F=) معنادار میباشد.یعنی بدون درنظر گرفتن گروه آزمایش و کنترل تغیرات میانگین نمرات از مرحله پیشآزمون به پسآزمون و پیگیری معنیدار میباشد.
نتیجهگیری: نتایج این پژوهش نشان داد که برنامه خانوادهمحور در بهبود تبعیت از درمان و پریشانی روانشناختی در کارکنان مبتلا به دیابت و فشارخون مؤثر است. توانمندسازی خانواده ارائه و آموزش سبک زندگی ارتقادهنده سلامت به خانواده افراد با اختلالهای مزمن بوده، که به خانوادهها کمک میکند تا با مشکلات خانوادگی مرتبط با اختلال مزمن مقابله کنند و نقاط قوت خانواده را در تلاش برای ارتقای ایمنی، رفاه و سازگاری فرد مبتلا تقویت نمایند.
بیماریهای مزمن مانند سرطان،دیابت،ایدز، قلبی-عروقی ، ام اس و ....
محمد امیری؛ کریم عسگری مبارکه؛ حمید رضا عریضی
چکیده
مقدمه: پژوهش حاضر به تعیین اثربخشی آموزش ایمنسازی در مقابل استرس بر احساس عاملیت ومیانگین هفتگی قند خون ناشتا بیماران دیابتی پرداخته است. روش: این پژوهش از نوع شبه آزمایشی و جامعه آماری آن شامل 2450 نفر بیماران دیابتی درمانگاه ام البنین اصفهان بود که از میان آنها 17زن و9مرد به طور تصادفی انتخاب و در دو گروه آزمایش (10زن و4مرد)و گواه ...
بیشتر
مقدمه: پژوهش حاضر به تعیین اثربخشی آموزش ایمنسازی در مقابل استرس بر احساس عاملیت ومیانگین هفتگی قند خون ناشتا بیماران دیابتی پرداخته است. روش: این پژوهش از نوع شبه آزمایشی و جامعه آماری آن شامل 2450 نفر بیماران دیابتی درمانگاه ام البنین اصفهان بود که از میان آنها 17زن و9مرد به طور تصادفی انتخاب و در دو گروه آزمایش (10زن و4مرد)و گواه (5زن و7مرد)جایگزین شدند .هر دو گروه پرسشنامههای محقق ساخته میانگین هفتگی قند خون بیماران دیابتی و احساس عاملیت را قبل وبعد ازمداخله تکمیل کردند. گروه ازمایش آموزش ایمنسازی در مقابل استرس را طی6 جلسه90 دقیقه ای بصورت هفتگی دریافت کرد ولی گروه گواه تحت این مداخله قرار نگرفت. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که آموزش مذکور موجب افزایش معناداری (pنتیجهگیری: : آموزش ایمنسازی در مقابل استرس می تواند به عنوان یک روش مداخلهای مفید، برای کاهش میانگین هفتگی قند خون ناشتا و بهبود احساس عاملیت بیماران دیابتی به کار رود.
مداخلات روانشناختی در سلامت و بیماریها
علیرضا آقایوسفی؛ حسین زارع؛ رقیه محمدی
دوره 6، شماره 24 ، اسفند 1396، ، صفحه 162-179
چکیده
مقدمه: دیابت موجب افت عملکرد شناختی در بیماران میشود. این پژوهش، با هدف بررسی تاثیر برنامه تمرین رایانهای شناختی بر افزایش حافظه و توجه در دانشآموزان مبتلا به دیابت انجام یافت. روش: مطالعه حاضر یک تحقیق شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل میباشد که در آن، 18 دانشآموز مبتلا به دیابت (در دو گروه 9 نفری آزمایش ...
بیشتر
مقدمه: دیابت موجب افت عملکرد شناختی در بیماران میشود. این پژوهش، با هدف بررسی تاثیر برنامه تمرین رایانهای شناختی بر افزایش حافظه و توجه در دانشآموزان مبتلا به دیابت انجام یافت. روش: مطالعه حاضر یک تحقیق شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل میباشد که در آن، 18 دانشآموز مبتلا به دیابت (در دو گروه 9 نفری آزمایش و کنترل) از انجمن دیابت شهرستان بناب انتخاب شدند. حافظه و توجه هردو گروه آزمایش و کنترل در مرحله پیش آزمون سنجش شد. سپس دانشآموزان گروه آزمایش بصورت انفرادی در 10 جلسه نیم ساعته با کمک نرمافزار آموزش حافظه کاری، در معرض تمرینات بهسازی حافظه و توجه قرار گرفتند. بار دیگر در مرحله پسآزمون، حافظه و توجه هردو گروه آزمایش و کنترل سنجش شد. داده ها با تحلیل کواریانس، تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: نتایج، حاکی از افزایش عملکرد حافظه و توجه دانشآموزان گروه آزمایش بود و مداخله توانبخشی اعمال شده برای دانشآموزان راهنمایی و متوسطه، و بیماران با سابقه کمتر از 5 سال و بیشتر از 5 سال، به یک اندازه موثر بود. نتیجهگیری: میتوان گفت که تمرین رایانه ای شناختی برای افزایش عملکرد حافظه و توجه در دانشآموزان دیابتی، لازم، مفید و موثر است.
خدیجه اعراب شیبانی؛ نیلا اخوندی؛ مژگان جاودانی مسرور؛ مرضیه ریاحی مدوار
دوره 5، شماره 18 ، تیر 1395، ، صفحه 35-51
چکیده
هدف: سرمایۀ روان شناختی از مفاهیم نوینی است که از هزاره سوم شده است.از این رو هدف پژوهش حاضر، طراحی مدلی برای ارتقای سرمایۀ روان شناختی با محوریت ادراک بیماری بوده است. روش: این پژوهش کمی و از نوع همبستگی است.جامعه آماری پژوهش عبارت است از کلیه بیماران شاغل ،مبتلا به دیابت نوع دو و عضو مرکز تحقیقات دیابت مشهد که از این تعداد 80 نفر به روش ...
بیشتر
هدف: سرمایۀ روان شناختی از مفاهیم نوینی است که از هزاره سوم شده است.از این رو هدف پژوهش حاضر، طراحی مدلی برای ارتقای سرمایۀ روان شناختی با محوریت ادراک بیماری بوده است. روش: این پژوهش کمی و از نوع همبستگی است.جامعه آماری پژوهش عبارت است از کلیه بیماران شاغل ،مبتلا به دیابت نوع دو و عضو مرکز تحقیقات دیابت مشهد که از این تعداد 80 نفر به روش نمونههای در دسترس انتخاب شدند.داده های پژوهش با استفاده از پرسشنامه های ادراک بیماری(IPQ)،سرمایه روان شناختی لوتانر و پرسشنامه کیفیت زندگی ویژه افراد دیابتی گردآوری و با استفاده از روش معادلات ساختاری و تحلیل رگرسیون با استفاده از نرم افزارAmos مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که ادراک بیماری با سرمایه روان شناختی رابطه مثبت اما غیر معنادار دارد،اما وقتی کیفیت زندگی در رابطه بین آنها مداخله می کند،ضریب و شدت همبستگی آنها افزایش پیدا می کند. نتیجهگیری: آزمون برازندگی مدل بیانگر مناسب بودن آن برای بیماران دیابتی است.
محمد امیری؛ اصغر آقایی؛ احمد عابدی؛ یداله صفری
دوره 3، شماره 9 ، فروردین 1393، ، صفحه 15-30
چکیده
هدف: با توجه به تأثیر تعاملی استرس و بیماریهای مزمن، هدف این پژوهش، بررسی تأثیر آموزش ایمنسازی در برابر استرس بر علائم افسردگی بیماران دیابتی بود. روش: روش مطالعه تجربی دوگروهی با پیش آزمون و پس آزمون و جامعه آماری 2630 نفر از مبتلایان دیابت در مرکز دیابت اصفهان بود. تعداد 16زن و 14 مرد به روش نمونهگیری و به طور تصادفی در دو ...
بیشتر
هدف: با توجه به تأثیر تعاملی استرس و بیماریهای مزمن، هدف این پژوهش، بررسی تأثیر آموزش ایمنسازی در برابر استرس بر علائم افسردگی بیماران دیابتی بود. روش: روش مطالعه تجربی دوگروهی با پیش آزمون و پس آزمون و جامعه آماری 2630 نفر از مبتلایان دیابت در مرکز دیابت اصفهان بود. تعداد 16زن و 14 مرد به روش نمونهگیری و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. برای گروه آزمایش آموزش گروهی ایمنسازی در مقابل استرس طی6 جلسه (90 دقیقهای) با میانگین فاصله زمانی جلسات 6 روز اجرا شد. ابزار جمعآوری دادهها، مقیاس علائم افسردگی پرسشنامه سلامت عمومی (28-GHQ) بود که در دو مرحله پیشآزمون و پسآزمون بر روی دو گروه آزمایش و کنترل اجراء گردید. دادهها از طریق تحلیل کوواریانس چند متغیری تحلیل شد . یافتهها: نتایج نشان داد که آموزش مزبور موجب کاهش (P نتیجهگیری: یافتهها نشان میدهد آموزش ایمنسازی در مقابل استرس، یک مداخله درمانی رفتاری شناختی است که جلسات آن فرصتی برای شناسایی و چالش با افکار خودآیند منفی و همچنین شناسایی و اصلاح خطاهای شناختی در فرد فراهم میآید و میتواند به عنوان یک روش مداخلهای مفید، برای درمان افسردگی بیماران مبتلا به دیابت به کار رود.
محمد احسان تقی زاده؛ زهرا بیگلی؛ طیبه محتشمی
دوره 3، شماره 9 ، فروردین 1393، ، صفحه 30-45
چکیده
هدف: این پژوهش به منظور بررسی تأثیر آموزش بهداشت و اصلاح رفتار بر سبک زندگی بیماران دیابتی نوع دو صورت گرفت. روش: در این مطالعه 60 نفر از بیماران دیابتی نوع دو به روش نمونهگیری هدفمند در دو گروه آزمایش (30 نفر) و انتظار (30 نفر) انتخاب گردیدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه 5 بخشی برای تعیین اطلاعات دموگرافیک و سنجش دانش، نگرش، عملکرد ...
بیشتر
هدف: این پژوهش به منظور بررسی تأثیر آموزش بهداشت و اصلاح رفتار بر سبک زندگی بیماران دیابتی نوع دو صورت گرفت. روش: در این مطالعه 60 نفر از بیماران دیابتی نوع دو به روش نمونهگیری هدفمند در دو گروه آزمایش (30 نفر) و انتظار (30 نفر) انتخاب گردیدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه 5 بخشی برای تعیین اطلاعات دموگرافیک و سنجش دانش، نگرش، عملکرد و خودمراقبتی شرکتکنندگان بود که در دو مرحله تکمیل شد. پس از انجام آزمون اولیه، مداخله آموزشی به مدت 6 جلسه دو ساعته انجام گرفت. یک ماه پس از اجرای برنامه آموزشی، مرحله دوم جمعآوری اطلاعات انجام شد و دادهها با استفاده از آزمون t مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: نتایج نشان داد که برنامه آموزشی، دانش و نگرش و عملکرد آزمودنیها را در زمینه عادات تغذیهای و فعالیت جسمانی افزایش میدهد. همچنین رفتار خودمراقبتی شرکتکنندگان در گروه آزمایش ارتقاء معنیداری پیدا کرد (05/0 P
نتیجه گیری: با توجه به نتایج این پژوهش، آموزش بهداشت و اصلاح رفتار در سبک زندگی بیماران دیابتی نوع دو مؤثر بوده است، لذا پیشنهاد میشود که با تدوین راهبردهای طولانیمدت با هدف تعیین سبک زندگی سالم، از عوارض بیماری دیابت نوع دو کاست. همچنین آموزش به بیماران دیابتی نوع دو در مراکز درمانی به منظور ارتقاء سلامت توصیه می شود.