نوع مقاله : علمی- پژوهشی
نویسندگان
1 کارشناس ارشد روانشناسی عمومی،دانشگاه آزادخوراسگان،اصفهان ایران
2 دانشیارگروه روانشناسی،دانشگاه آزادخوراسگان (اصفهان)ایران
3 استادیارگروه روانشناسی دانشگاه اصفهان( اصفهان)ایران
4 کارشناس ارشد روانشناسی عمومی،دانشگاه آزادخوراسگان،(اصفهان)ایران
چکیده
هدف: با توجه به تأثیر تعاملی استرس و بیماریهای مزمن، هدف این پژوهش، بررسی تأثیر آموزش ایمنسازی در برابر استرس بر علائم افسردگی بیماران دیابتی بود.
روش: روش مطالعه تجربی دوگروهی با پیش آزمون و پس آزمون و جامعه آماری 2630 نفر از مبتلایان دیابت در مرکز دیابت اصفهان بود. تعداد 16زن و 14 مرد به روش نمونهگیری و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. برای گروه آزمایش آموزش گروهی ایمنسازی در مقابل استرس طی6 جلسه (90 دقیقهای) با میانگین فاصله زمانی جلسات 6 روز اجرا شد. ابزار جمعآوری دادهها، مقیاس علائم افسردگی پرسشنامه سلامت عمومی (28-GHQ) بود که در دو مرحله پیشآزمون و پسآزمون بر روی دو گروه آزمایش و کنترل اجراء گردید. دادهها از طریق تحلیل کوواریانس چند متغیری تحلیل شد .
یافتهها: نتایج نشان داد که آموزش مزبور موجب کاهش (P نتیجهگیری: یافتهها نشان میدهد آموزش ایمنسازی در مقابل استرس، یک مداخله درمانی رفتاری شناختی است که جلسات آن فرصتی برای شناسایی و چالش با افکار خودآیند منفی و همچنین شناسایی و اصلاح خطاهای شناختی در فرد فراهم میآید و میتواند به عنوان یک روش مداخلهای مفید، برای درمان افسردگی بیماران مبتلا به دیابت به کار رود.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The effect of stress inoculation training on depressive symptoms diabetes
نویسندگان [English]
- Mohammad Amiri 1
- Asghar Aghyee 2
- Ahmad Abedi 3
- Yadollah Safari 4
چکیده [English]
Objective: Due to the interactive effects of stress and chronic diseases, The aim of this study was to investigate the effect of stress inoculation training on symptoms of diabetes.
Method: study two group pre-test, post-test statistical community of 2, 630 individuals had diabetes diabetes center. Of 16 women and 14 men to control sampling and testing were randomly divided into two groups. Stress inoculation training group for the experimental group over the 6 sessions (90 minutes) with a mean interval sessions were conducted 6 days. And data collection, the General Health Questionnaire depression scale (28-GHQ) in which both pre-and post-tests were performed on both control and experimental groups. Data were analyzed by multivariate analysis of covariance.
Results: showed that the training reduced (P Conclusions: Results indicate that stress inoculation training, cognitive behavioral therapy is an intervention sessions opportunity to identify and challenge negative automatic thoughts and cognitive errors in the identification and correction is provided And can be useful as an intervention.
کلیدواژهها [English]
- Diabet
- stress
- Depresion
- Stress Inoculation Training