جنبه های روانشناختی و اجتماعی پیشگیری از بیماریها
زهرا حسین زاده ملکی؛ سیمین دخت کلنی
چکیده
مقدمه: پژوهشگران مدیریت بحران، مقیاس جهانی فرضی (WAS) را برای نشان دادن تغییرات مفروضات برای پیشبینی خطرات سلامت روان بر اساس مدل جانوف-بولمن به کار میبرند. در طول بحران قرنطینه COVID-19، اتخاذ رفتارهای پیشگیرانه در جامعه مستلزم درک مفروضات افراد در مورد جهان بود و این امر ابتدا نیازمند بررسی ساختار عاملی مقیاس جهان فرضی بود.
روش: این ...
بیشتر
مقدمه: پژوهشگران مدیریت بحران، مقیاس جهانی فرضی (WAS) را برای نشان دادن تغییرات مفروضات برای پیشبینی خطرات سلامت روان بر اساس مدل جانوف-بولمن به کار میبرند. در طول بحران قرنطینه COVID-19، اتخاذ رفتارهای پیشگیرانه در جامعه مستلزم درک مفروضات افراد در مورد جهان بود و این امر ابتدا نیازمند بررسی ساختار عاملی مقیاس جهان فرضی بود.
روش: این پژوهش از حیث هدف، کاربردی و از حیث گردآوری دادهها، توصیفی بود. از بین دانشگاههای فردوسی مشهد و اصفهان، 452 دانشجوی ۱۸ساله و بالاتر (245 زن) به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و به مقیاس جهان فرضی و پرسشنامه اتخاذ رفتارهای پیشگیرانه پاسخ دادند. دادهها با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل رگرسیون گامبهگام تجزیهوتحلیل شد.
یافتهها: نتایج تحلیل عاملی اکتشافی نسبتاً رضایتبخش بود و با مدل اصلی جهان فرضی مطابقت داشت. در طول دوره قرنطینه، مفروضات دانشجویان درباره جهان، به طور معناداری با اتخاذ رفتارهای پیشگیرانه همبستگی داشت. رگرسیون گامبهگام نشان داد مفروضههای تصادفی نبودن و ادراک کنترلپذیری، اتخاذ رفتارهای پیشگیرانه را پیشبینی مینمود.
نتیجهگیری: قرنطینه و گسترش آن تأثیرات منفی بر سلامت روان را میافزاید. این یافتههای قرنطینه COVID-19 با مفروضات قبلی مبنی بر عدم تغییر اندازهگیری در یک نمونه و راهحل عامل همسو هستند و میتوانند به درک جهان فرضی دانشجویان در مواجهه با تروما و تغییرات شناختی مرتبط با آن در حوزههای پژوهش و عمل کمک کنند.
2. پاسخ های رفتاری و هیجانی به بیماری ها،غربالگری و روش های پزشکی
آزاده فتحی فتحی دوکی؛ الهه فتحی دوکی؛ لیلا حسننیا؛ هادی حسن نیا
چکیده
مقدمه: هدف از مطالعهی حاضر، بررسی پیامدهای روانشناختی ویروس کووید 19 بر دانشجویان به روش مروری نظاممند بود.روش: مقالات چاپ شده از زمان شیوع اپیدمی کرونا در خلال سالهای 2019 تا 2023 در پایگاههای اطلاعاتی PupMed، Science direct،Google Scholar، ProQuest با جستجوی کلیدواژههای قرنطینه، سلامت روان، مشکلات روانشناخی و دانشجویان مورد بررسی قرار گرفتند ...
بیشتر
مقدمه: هدف از مطالعهی حاضر، بررسی پیامدهای روانشناختی ویروس کووید 19 بر دانشجویان به روش مروری نظاممند بود.روش: مقالات چاپ شده از زمان شیوع اپیدمی کرونا در خلال سالهای 2019 تا 2023 در پایگاههای اطلاعاتی PupMed، Science direct،Google Scholar، ProQuest با جستجوی کلیدواژههای قرنطینه، سلامت روان، مشکلات روانشناخی و دانشجویان مورد بررسی قرار گرفتند و در نهایت از بین 70 مقاله، 34 مقاله وارد پژوهش شد.یافتهها: ارزیابی یافتههای حاصل از مقالات مورد بررسی نشان داد استرس پس از آسیب، افسردگی، اضطراب، ترس، وسواس فکری- عملی، انزوای اجتماعی، افکار خودکشی، کیفیت خواب پایین، اختلال خلقی، اختلال عملکردی، رژیم غذایی غلط، سوء مصرف الکل، درگیریهای بین فردی، محدودیتهای ارتباط اجتماعی، عدم تمرکز، مشکلات یادگیری و احساس تنهایی از پیامدهای روانشناختی ویروس کووید 19 در دانشجویان به شمار میرود.نتیجهگیری: با توجه به تاثیرات منفی روانشناختی پاندمی کرونا بر دانشجویان نیاز است تا برنامهریزی مناسب و فراگیر در این زمینه صورت گیرد و مداخلات موثری در راستای ارتقاء سلامت این قشر از جامعه طراحی و اعمال شود.
عاطفه محمدحسینی؛ عبدالزهرا نعامی
چکیده
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطهای اضطراب بیماری کرونا در رابطه بین صفت اضطرابی با سلامت عمومی و سبک ارتقادهنده سلامت در دانشجویان اجرا شد. روش: جامعه آماری پژوهش مشتمل بر کلیه دانشجویان دختر دانشگاه شهید چمران اهواز در سال 1399 بوده که بهصورت اینترنتی در پژوهش شرکت کردند. شرکتکنندگان این پژوهش پرسشنامه اضطراب بیماری کرونا ...
بیشتر
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطهای اضطراب بیماری کرونا در رابطه بین صفت اضطرابی با سلامت عمومی و سبک ارتقادهنده سلامت در دانشجویان اجرا شد. روش: جامعه آماری پژوهش مشتمل بر کلیه دانشجویان دختر دانشگاه شهید چمران اهواز در سال 1399 بوده که بهصورت اینترنتی در پژوهش شرکت کردند. شرکتکنندگان این پژوهش پرسشنامه اضطراب بیماری کرونا علیپور و همکاران (1398)، سیاهه اضطراب صفت-حالت اشپیلبرگر (1970) پرسشنامه سلامت عمومی گلدبرگ (1972) و نیمرخ سبک زندگی ارتقادهنده سلامت والکـر و همکاران (1987) را تکمیل کردند. برای آزمودن مدل پژوهش، از روش مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شد. همچنین، برای بررسی معنیداری اثرات غیرمستقیم مدل پژوهش، روش بوتاستراپ به کار گرفته شد. یافتهها: نتایج تحلیلها نشان داد الگوی پیشنهادی از برازش مناسبی برخوردار است. همچنین بررسی اثرات مستقیم مدل نشان داد که اثر اضطراب صفت بر اضطراب بیماری کرونا؛ و اثر اضطراب بیماری کرونا بر سلامت عمومی و سبک زندگی ارتقادهنده معنیدار است (0001/0P<). بهعلاوه، نتایج نشان داد که تمامی اثرات غیرمستقیم مدل معنیدارند. نتیجهگیری: بر اساس نتایج بدست آمده اضطراب صفت میتواند با میانجیگری اضطراب بیماری کرونا بر سلامت عمومی و سبک ارتقادهنده سلامت تأثیرگذار باشد.
احمد علیپور؛ زهرا قنبری زرندی؛ اکبر جدیدی محمدابادی
چکیده
مقدمه: هدف پژوهش حاضر تمیز افراد مصرفکننده دخانیات از افراد سالم بر اساس خلقوخوی و تنظیم شناختیهیجانی بود. روش: پژوهش حاضر دارای طرح طبقه بندی گروهی بود. جامعه پژوهش دانشجویان دختر و پسر گروه فنی مهندسی و علوم پایه شهر کرمان بودند. نمونه نهایی پژوهش 200 شرکتکننده بود (هر گروه 100 شرکتکننده). برای گردآوری داده ها از پرسشنامه ...
بیشتر
مقدمه: هدف پژوهش حاضر تمیز افراد مصرفکننده دخانیات از افراد سالم بر اساس خلقوخوی و تنظیم شناختیهیجانی بود. روش: پژوهش حاضر دارای طرح طبقه بندی گروهی بود. جامعه پژوهش دانشجویان دختر و پسر گروه فنی مهندسی و علوم پایه شهر کرمان بودند. نمونه نهایی پژوهش 200 شرکتکننده بود (هر گروه 100 شرکتکننده). برای گردآوری داده ها از پرسشنامه خلقوخوی کلونینجر و پرسشنامه تنظیم شناختیهیجانی استفاده شد. یافتهها: در مقایسه به گروه سالم، در گروه مصرفکننده دخانیات میانگین نوجویی و تنظیم شناختیهیجانی ناکارآمد بیشتر و میانگین پشتکار، خودراهبری، پاداش وابستگی و همکاری کمتر بود؛ اما ازنظر آسیب گریزی، خودفراروی و تنظیم هیجان کارآمد تفاوت معناداری نبود. نتیجهگیری: بالا بودن میزان استفاده فرد از راهبردهای ناکارآمد تنظیم شناختیهیجانی و گرایش افراطی به پاداش وابستگی و خودراهبری بالا و نوجویی پایین می تواند فرد را در برابر تمایل به مصرف دخانیات آسیب پذیر کند.
روش شناسی تحقیق و اندازه گیری در روان شناسی سلامت
جهانگیر کرمی؛ محمد جواد بگیان؛ خدامراد مومنی؛ عادله الهی
دوره 7، شماره 25 ، خرداد 1397، ، صفحه 146-172
چکیده
مقدمه: درد روانشناختی یک تجربه ذهنی است که ارزیابی منفی از خود را در بر دارد و از اینرو، برای سنجش آن باید از ابزارهای خودگزارشی استفاده کرد. هدف از انجام پژوهش حاضر تعیین ساختار عاملی و ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه درد ذهنی بود. روش: پژوهش در قالب یک طرح پژوهش همبستگی انجام گرفت. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانشجویان دانشگاه ...
بیشتر
مقدمه: درد روانشناختی یک تجربه ذهنی است که ارزیابی منفی از خود را در بر دارد و از اینرو، برای سنجش آن باید از ابزارهای خودگزارشی استفاده کرد. هدف از انجام پژوهش حاضر تعیین ساختار عاملی و ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه درد ذهنی بود. روش: پژوهش در قالب یک طرح پژوهش همبستگی انجام گرفت. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانشجویان دانشگاه رازی کرمانشاه تشکیل میدادند. نمونه پژوهش شامل 300 نفر از دانشجویان دانشگاه رازی کرمانشاه بود که به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. برای تحلیل دادهها از روش تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی، با استفاده از نرمافزار SPSS-22 و AMOS-21 استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که بین مؤلفههای درد ذهنی و اضطراب و افسردگی و راهبردهای منفی نظمجویی شناختی هیجانی رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد (001/0≥P). همچنین بین مؤلفههای درد ذهنی و شفقت به خود رابطه منفی و معنیداری وجود دارد (001/0≥P). نتایج حاصل از تحلیل عامل اکتشافی 6 عامل را شناسایی کرد که در مجموع این شش عامل 40/66 درصد از واریانس درد ذهنی را تبیین میکنند. نتایج تحلیل عامل تأییدی 44 گویه را در شش عامل تأیید کردند. آلفای کرونباخ برای کل پرسشنامه درد ذهنی 966/0 و برای عامل پوچی و بیارزشی 952/0، عامل سردرگمی و آشفتگی هیجانی 893/0، عامل فقدان کنترل 877/0، عامل تغییرناپذیری 872/0، عامل فاصلهگیری اجتماعی/ از خود بیگانگی 869/0 و عامل ترس از تنهایی 617/0 بدست آمد. نتیجهگیری: نسخه فارسی پرسشنامه درد ذهنی در دانشجویان، از خصوصیات روانسنجی قابل قبولی برخوردار است و میتوان از آن به عنوان ابزاری معتبر در پژوهشهای روانشناختی استفاده کرد.
سودابه بساک نژاد؛ مهناز مهرابی زاده هنرمند؛ محدثه حسنی؛ فریده نرگسی
دوره 1، شماره 2 ، تیر 1391، ، صفحه 5-11
چکیده
چکیدههدف: نگرانی از بدریختی بدن یکی از مشکلات شایع در دختران جواناست. هدف از مطالعه کنونی اثر روایت درمانی به شیوه گروهی برنگرانی از بدریختی بدن در دانشجویان دختر کارشناسی دانشگاهشهید چمران بود.روش: از بین 1520 دختر نمونه اولیه، به روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای 212 نفر که نمرة آنها در پرسشنامه نگرانی از بدریختی بدنیک انحراف معیار بالاتر ...
بیشتر
چکیدههدف: نگرانی از بدریختی بدن یکی از مشکلات شایع در دختران جواناست. هدف از مطالعه کنونی اثر روایت درمانی به شیوه گروهی برنگرانی از بدریختی بدن در دانشجویان دختر کارشناسی دانشگاهشهید چمران بود.روش: از بین 1520 دختر نمونه اولیه، به روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای 212 نفر که نمرة آنها در پرسشنامه نگرانی از بدریختی بدنیک انحراف معیار بالاتر از میانگین بود، انتخاب و سپس به روشتصادفی ساده 40 نفر برای دو گروه آزمایش و کنترل انتخاب شدند.سپس گروه آزمایش طی 10 ، جلسه تحت درمان روایت درمانیدر سطح SPSS گروهی قرار گرفتند. دادهها با استفاده از برنامه آماری0 تحلیل شدند. / معنیداری 05یافتهها: با استفاده از تحلیل کوواریانس یافتهها نشان داد که روایتدرمانی باعث کاهش نگرانی از بدریختی بدن گروه آزمایش درمقایسه با گروه کنترل شده است. پیگیری با فاصله دو ماه،سودمندی روایت درمانی را در طول زمان بر نگرانی از بدریختیبدن نشان داد.نتیجهگیری: این یافتهها نشان میدهند که دختران جوان با مشکلبدریختی بدن نیازمند روشهای جدید درمانی هستند و با ارائه آموزش-های مناسب نگرانی کاهش و سطح تصویر ذهنی آنها نسبت به خود دریک برنامه درمانی متداوم تغییر میکند.