مینا مسیبی؛ حسینعلی قنادزادگان؛ بهرام میرزائیان
چکیده
مقدمه: پژوهش حاضر باهدف مقایسه اثربخشی درمان بازسازی شناختی معنایی و درمان خود دلگرمسازی بر بهزیستی روانشناختی در افراد مبتلا به روانتنی پوستی در شهر تهران انجام شد. روش: روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری کلیه مراجعهکنندگان مبتلا به روانتنی پوستی که در پائیز 1398 به بیمارستان ...
بیشتر
مقدمه: پژوهش حاضر باهدف مقایسه اثربخشی درمان بازسازی شناختی معنایی و درمان خود دلگرمسازی بر بهزیستی روانشناختی در افراد مبتلا به روانتنی پوستی در شهر تهران انجام شد. روش: روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری کلیه مراجعهکنندگان مبتلا به روانتنی پوستی که در پائیز 1398 به بیمارستان بانک ملی شهر تهران مراجعه کرده بودند. برای انتخاب نمونه آماری، به روش هدفمند تعداد 45 نفر انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و یک گروه کنترل (هر گروه شامل 15 نفر) گمارش شدند. گروه آزمایش بازسازی شناختی معنایی در 12 جلسه درمان بازسازی شناختی معنایی (سلیمی، 1388) و گروه آزمایش خود دلگرمسازی در 10 جلسه درمان خود دلگرمسازی (شوناکر، 1980) شرکت کردند. گروه کنترل تحت هیچ مداخلهای قرار نگرفت. ابزار مورد استفاده پرسشنامه استاندارد بهزیستی روانشناختی ریف (1989) بود. دادهها از طریق تحلیل کوواریانس تک متغیره و با استفاده از نرمافزار 21SPSS مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. یافتهها: نتایج حاکی از آن بود که درمان بازسازی شناختی معنایی و درمان خود دلگرم سازی بر بهزیستی روانشناختی در مرحله پسآزمون مؤثر بودهاند (05/0>p). یافتهها اثربخشی بیشتر خود دلگرمسازی را در بهبود بهزیستی روانشناختی را تأیید کردند. نتیجهگیری: به دنبال ابتلا به روانتنی پوستی، افراد دچار کاهش در بهزیستی روانشناختی میشوند و درمانهای روانشناختی بازسازی شناختی معنایی و خود دلگرمسازی در افزایش بهزیستی روانشناختی افراد مبتلا به روانتنی پوست سودمند هستند.
جنبه های روانشناختی و اجتماعی پیشگیری از بیماریها
مهشید شعبانی؛ جواد خلعتبری
چکیده
مقدمه: هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر دشواریهای تنظیم هیجان و بهزیستی روانشناختی در سندرم پیش از قاعدگی بود. روش: روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل میباشد. جامعه پژوهش کلیه زنان مراجعهکننده به مرکز سلامت دولتآباد در نیمه دوم سال 1396 بود. نمونهای به حجم 30 نفر ...
بیشتر
مقدمه: هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر دشواریهای تنظیم هیجان و بهزیستی روانشناختی در سندرم پیش از قاعدگی بود. روش: روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل میباشد. جامعه پژوهش کلیه زنان مراجعهکننده به مرکز سلامت دولتآباد در نیمه دوم سال 1396 بود. نمونهای به حجم 30 نفر به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و به روش تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) قرار گرفت. سپس گروه آزمایش در 8 جلسه تحت آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی قرار گرفتند. جهت گردآوری اطلاعات از فرم کوتاه مقیاس بهزیستی روانشناختی ریف (RSPWB-SF) و پرسشنامه دشواری در تنظیم هیجان (DERS) استفاده شد و دادههای حاصل از اجرای پژوهش از طریق تحلیل کوواریانس و با استفاده از نرمافزار SPSS تحلیل گردید. یافتهها: نتایج نشان داد، آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر کاهش دشواریهای تنظیم هیجان و مؤلفههای آن تأثیر معناداری داشت. همچنین آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر افزایش بهزیستی روانشناختی و مؤلفههای آن تأثیر معناداری داشت. نتیجهگیری: نتایج این پژوهش نشان داد که آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی میتواند بهعنوان یک روش مداخلهای مفید، جهت افزایش بهزیستی روانشناختی و کاهش دشواری تنظیم هیجان زنان مبتلا به سندرم پیش از قاعدگی بکار رود.
محمد علی بشارت؛ نسرین زمانی فروشانی؛ علیرضا معافی؛ هادی بهرام احسانی
دوره 5، شماره 17 ، فروردین 1395، ، صفحه 7-22
چکیده
مقدمه: سرطان کودکی، تهدیدکننده زندگی و چالشی بزرگ برای خانواده است و سازگاری و سلامت روانی اعضای خانواده را تحت تأثیر قرار میدهد. عوامل بسیاری در بهزیستی افراد در شرایط استرسزا نقش دارند. آسیب پرهیزی و راهبردهای تنظیم هیجان ازجمله عوامل تأثیرگذار محسوب میشوند. هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش واسطهای راهبردهای تنظیم شناختی هیجان ...
بیشتر
مقدمه: سرطان کودکی، تهدیدکننده زندگی و چالشی بزرگ برای خانواده است و سازگاری و سلامت روانی اعضای خانواده را تحت تأثیر قرار میدهد. عوامل بسیاری در بهزیستی افراد در شرایط استرسزا نقش دارند. آسیب پرهیزی و راهبردهای تنظیم هیجان ازجمله عوامل تأثیرگذار محسوب میشوند. هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش واسطهای راهبردهای تنظیم شناختی هیجان در رابطه بین آسیب پرهیزی و بهزیستی روانشناختی در والدین کودکان مبتلا به سرطان بود. روش: این پژوهش، یک مطالعه اکتشافی از نوع همبستگی است. از میان والدین کودکان سرطانی مراجعهکننده به سه بیمارستان،140 نفر (70 مرد، 70 زن) به روش در دسترس انتخاب شدند. از شرکتکنندگان خواسته شد که پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان (CERQ)، زیرمقیاس آسیب پرهیزی از مقیاس مزاج و منش (TCI) و زیرمقیاس بهزیستی روانشناختی از مقیاس سلامت روانی (MHI) را تکمیل کنند. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که آسیب پرهیزی و بهزیستی روانشناختی با راهبردهای تنظیم شناختی هیجان رابطه دارند. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که رابطه بین آسیب پرهیزی و بهزیستی روانشناختی تحت تأثیر راهبردهای تنظیم شناختی هیجان قرار میگیرد. نتیجهگیری: بر اساس یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت که رابطه آسیب پرهیزی و بهزیستی روانشناختی یک رابطه خطی ساده نیست و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان در این رابطه نقش واسطهای دارند. بررسی تأثیر راهبردهای تنظیم هیجان و ویژگیها شخصیتی بر یکدیگر تبیین دقیقتری از نقش هر یک در رفتار و نهایتاً سلامت روانی در اختیار پژوهشگران قرار خواهد داد.