نوع مقاله : علمی- پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکترا روانشناسی عمومی، دانشگاه پیامنور
2 کارشناس ارشدروانشناسی عمومی، دانشگاه پیامنور
3 استادروانشناسی،رئیس مرکزتحقیقات علوم رفتاری
4 استاد گروه روانشناسی، دانشگاه پیامنور
5 استادگروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور
چکیده
هدف: هموفیلی از شایعترین اختلال خونریزی دهنده ارثی و سومین بیماری شایع وابسته به کروموزوم x میباشد که ناشی از کمبود یا فقدان فاکتورهای انعقادی هشت و نه میباشد. تولد فرزند هموفیل در خانوادههایی که این بیماری در آنها وجود نداشته است باعث اضطرا ، ناامیدی و حتی احساس گناه میشود و درماندگی آنها را درمراقبت از فرزندشان موجب میشود بنابراین این هدف اصلی پشوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش مراقبت از بیماران هموفیلی در کاهش اضطرا و افسردگی مادران دارای فرزند هموفیل زیر 10 سال استان تهران است.
روش: در یک تحقیق نیمهتجربی با طرح پیشآزمون و پ آزمون، از بین 022 نفر از مادران بیماران هموفیلی زیر 10 سال تعداد 32 نفر که در پرسشنامههای حالت صفت اسپیلبرگر و افسردگی بک نمرۀ بالا کسب کرده بودند به روش نمونهگیری در دسترس انتخا شده و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش به مدت 0 جلسه، تحت آموزش مراقبت از بیماران هموفیلی قرار گرفتند اما گروه کنترل مداخلهای دریافت نکرد. سپ هردو گروه دوباره پرسشنامههای نام برده شده را تکمیل کردند. دادهها با روش تحلیل کوواریان )آنکوا( تحلیل شدند.2/
یافته ها: یافتههای تحقیق نشان داد که در سطح معناداری ) 20 p (، آموزش مراقبت از بیماران هموفیلی در مادران دارای فرزند هموفیل، اضطرا و افسردگی را در این مادران به طور معناداری کاهش می دهد.
نتیجه گیری: آموزش مراقبت از بیماران هموفیلی در کاهش اضطرا و افسردگی مادران دارای فرزند هموفیل زیر 10 سال نقش بهسزایی دارد. بنابراین پیشنهاد می شود همه مادران و کسانی که از بیماران هموفیلی مراقبت می کنند تحت این آموزش قرار گیرند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Effectiveness of care of Patients with Hemophilia Hemophilia in Redacing Anxiety and Depression in Mothers of Children Under 15 Years
نویسندگان [English]
- Samira Hasanzadeh 1
- Zahra Shabani 2
- Ali Fathi Ashtyani 3
- Ahmad Alipor 4
- Hossin Zare 5
چکیده [English]
Objective: Hemophilia is the most common inherited bleeding disorder and also third common disorder depending on X chromosome which is a deficiency or lack of Factor VIII or IX in blood. In families without history of hemophilia patients, having a hemophilia child causes anxiety, hopelessness and even sin feeling that causes disabilities to take care of hemophilia child. so the main aim of present research is studying theeffect of hemophilia cares education in decreasing of anxiety and depression of mothers with hemophilia child under 15 years old in Tehran.
Method: In a semi-experimental design, among 200 mothers of hemophilia patients under 15 years old, 30 of them with high scores in Beck Depression II(BD-II) and state-trait anxiety inventory (STAI) Speilberger) byaccessible samplingwere selected and then they randomly were put in experimental and control groups. Exprimental group was educated in 8 sessions but control group received no intervention. Then, these two groups completed two questionnaires which mentioned above again. Data analyzed by using statistical method Covariate (Ancova).
Results: The findings of research showed that, hemophilia cares education in significance level (p£0.05) reduces the rate ofanxiety and depression in hemophilia patients's mothers.
Conclusion: Heamophilia cares education has important role in decreasing anxiety and depression in mothers with hemophilia child under 15 years old, so suggest all of mothers with hemophiliachild or hemophilia care givers should be educated by the hemophilia cares.
کلیدواژهها [English]
- Hemophilia
- Anxiety
- Depression
- Hemophilia cares education
haemophilic child: a quantitative approach". Haemophilia. 5 (1). 63-8.