ایوبی، ج؛ بیگدلی، ا.ا؛ و مشهدی، ع. (1399). اثربخشی درمان یکپارچهشده شناختی –رفتاری با ذهن آگاهی بر کیفیت زندگی، پریشانی روانشناختی و تبعیت از درمان بیماران دیابتی نوع دو. نشریه علمی روانشناسی سلامت، 9(2)، 75-94.
پرهیزگار، م؛ مرادیمنش، ف؛ سراجخرمی، ن؛ و احتشام زاده، پ. (1398). اثربخشی شناخت رفتاردرمانگری یکپارچهشده با ذهن آگاهی، بر علائم درد، کیفیت زندگی مرتبط با سلامت، اضطراب و افسردگی بیماران دارای سندرم روده تحریکپذیر. فصلنامه اندیشه و رفتار در روانشناسی بالینی، 54، ۳۷ -۴۶.
پرهیزگار، م؛ مرادیمنش، فر؛ سراجخرمی، ن؛ و احتشام زاده، پ. (1399). اثربخشی «تحریک جریان مستقیم فراجمجمهای» بر درد، کیفیت زندگی مرتبط با سلامت، اضطراب و افسردگی زنان دارای سندرم روده تحریکپذیر. نشریه مدیریت ارتقای سلامت، 9(3)، 10-21.
پورمحسنی کلوری، ف؛ و اسلامی، ف. (1395). بررسی اثربخشی شناختدرمانی گروهی مبتنی بر ذهنآگاهی بر سلامت روان و کیفیت زندگی بیماران مبتلا به سندرم روده تحریکپذیر. فصلنامه روانشناسی سلامت، 5(20)، 67-48.
پیرخائفی، ع.ر؛ روزبهانی، م؛ و راستگوحقی، س. (1397). اثربخشی شناختدرمانی مبتنی بر ذهنآگاهی گروهی بر علائم جسمی بیماران مبتلا به نشانگان روده تحریکپذیر. فصلنامه روانشناسی سلامت، 7(4)، 66-52.
جهانگیری، ف؛ کریمی، ج؛ و امینافشاری، م.ر. (1396). نقش باورهای فراشناختی و مهارتهای ذهن آگاهی در پیشبینی شدت علائم بیماران مبتلا به سندرم روده تحریکپذیر. مجله علوم پزشکی رازی، 157، 36-25.
خالقیآرا، ا. (1398). مقایسه ذهن آگاهی، تنظیم هیجانی و انعطافپذیری شناختی در بین بیماران مبتلا به سندروم روده تحریکپذیر و عادی. پایاننامه کارشناسی ارشد روانشناسی شخصیت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج.
خوشسرور، س (1396). تعیین اثربخشی نوروفیدبک در کاهش اضطراب و شدت علائم بیماران با سندرم روده تحریکپذیر. مجله پزشکی ارومیه، 28(10)، 647-658.
دهقانی، س؛ بشارت، م.ع؛ رستمی، ر؛ زمردی، ر؛ و واحدی، ه. (1399). مقایسه طیف توان الکتروانسفالوگرافی بین بیماران مبتلا به سندرم روده تحریکپذیر و افراد سالم. مجله پژوهشهای کاربردی روانشناختی، 11(1)، ۴۹ -۶۵.
سلیمانی، پ؛ ابوالقاسمی، ع؛ وکیلی عباسعلیلو، س؛ رحیمی، ع؛ بایرامزاده، ن. (1395). اثربخشی آموزش مدیریت استرس شناختی- رفتاری بر شدت علائم و بهزیستی هیجانی بیماران مبتلا به سندرم روده تحریکپذیر. فصلنامه افق دانش، 22(4)، 313-319.
سیلسپور، م؛ هامونپیما، ا؛ و پیرخائفی، ع.ر. (1394). بررسی اثربخشی درمان نوروفیدبکی بر کاهش علائم بیش فعالی و کمبود توجه در دانش آموزان مقطع ابتدایی شهرستان ورامین در سال 1393. فصلنامه علمی پژوهشی کمیته تحقیقات دانشجویی معاونت پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، 60(18)، 24-33.
صفائی، آ؛ خشکرود منصوری، ب؛ امینپورحسینقلی، م؛ مقیمی دهکردی، ب؛ پورحسینقلی، ا؛ حبیبی، م؛ و زالی، م.ر. (1392). بررسی شیوع سندرم روده تحریکپذیر: مطالعهای مبتنی بر جمعیت. مجله مطالعات علوم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، 24(1)، 23-17.
صولتیدهکردی، ک. (1387). مقایسه اثربخشی درمان شناختی– رفتاری، آموزش سبک زندگی، آرامسازی و دارودرمانی بر کیفیت زندگی، علائم روانشناختی، فراوانی و شدت علائم بیماران مبتلا به سندرم روده تحریکپذیر. پایاننامه دکتری رشته روانشناسی، دانشگاه اصفهان.
صولتیدهکردی، ک؛ ادیبی، پ؛ و قمرانی، ا. (1390). اثربخشی درمان شناختی - رفتاری توام با دارودرمانی بر کیفیت زندگی، فراوانی و شدت علائم در بیماران مبتلا به سندرم روده تحریکپذیر. مجله دانشگاه علوم پزشکی کرمان، 19(1)، 106-94.
قاسمپور، ع؛ ایلبیگی، ر؛ و حسنزاده، ش. (1391). خصوصیات روانسنجی پرسشنامة تنظیمهیجانی گراس و جان در یک نمونة ایرانی. ششمین همایش بهداشت روانی دانشجویان، دانشگاه گیلان، 724-722.
محمدی، ج؛ غضنفری، ف؛ و میردریکوند، ف. (1396). اثربخشی شناختدرمانی مبتنی بر ذهنآگاهی بر اضطراب و افسردگی بیماران مبتلا به سندرم روده تحریکپذیر. مجله سلامت جامعه، 11(3)، ۱۱-۱۹.
معین، ن؛ اسدیگندمانی، ر؛ و امیری، م. (1397). اثربخشی درمان نوروفیدبک بر بهبود کارکردهای اجرایی در کودکان با اختلال نقص توجه/ بیش فعالی. فصلنامه توانبخشی، 80، 220-227.
مقتدایی، ک؛ کافی، م؛ افشار، ح؛ آریا دوران، س؛ دقاقزاده، ح؛ و پورکاظم، ط. (1391). اثربخشی آموزش گروهی شناختدرمانی مبتنی بر ذهنآگاهی بر علائم جسمی زنان مبتلا به نشانگان روده تحریکپذیر. ویژهنامه طب رفتاری، 10(7)، 708-698.
مهدیزاده، آ؛ علی اکبریدهکردی، م؛ نیلفروشزاده، م.ع؛ علیپور، ا؛ و منصوری، پ. (1399). مقایسه اثربخشی درمانگری شناختی- رفتاری هیجانمدار و شناخت درمانگری مبتنی بر ذهنآگاهی بر اضطراب اجتماعی - جسمانی، خارش و شدت پسوریازیس. مجله علوم روانشناختی، 19(87)، 349-359.
هاشمی، ف؛ و گرجی، ی. (1395). تاثیر آموزش گروهی کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر شدت علائم جسمانی زنان مبتلا به سندرم روده تحریکپذیر. فصلنامه پرستاری داخلی - جراحی، 5(1)، 32-39.
Balzarotti, S., John, O. P., & Gross, J. J. (2010). An Italian Adaptation of the Emotion Regulation Questionnaire. European Journal of Psychological Assessment, 26 (1), 61-67.
Black, C. J., Drossman, D. A., Talley, N. J., Ruddy, J., & Ford, A. C. (2020). Functional gastrointestinal disorders: advances in understanding and management. The Lancet. doi.org/10.1016/S0140-6736(20)32115-2.
Blaskovits, F., Tyerman, J., & Luctkar-Flude, M. (2017). Effectiveness of neurofeedback therapy for anxiety and stress in adults living with a chronic illness: a systematic review protocol. JBI database of systematic reviews and implementation reports, 15(7), 1765-1769.
Brandeis, D. (2011). Neurofeedback training in ADHD: more news on specificity. Clinical Neurophysiology, 122(5), 856-857.
Bonnert, M., Olén, O., Bjureberg, J., Lalouni, M., Hedman-Lagerlöf, E., Serlachius, E., & Ljótsson, B. (2018). The role of avoidance behavior in the treatment of adolescents with irritable bowel syndrome: A mediation analysis. Behaviour research and therapy, 105, 27-35.
Canavan, C., West, J., & Card, T. (2014). The epidemiology of irritable bowel syndrome. Clinical epidemiology, 6, 71-80.
Delgado, L. C., Guerra, P., Perakakis, P., Vera, M. N., del Paso, G. R., & Vila, J. (2010). Treating chronic worry: Psychological and physiological effects of a training programme based on mindfulness. Behaviour research and therapy, 48(9), 873-882.
Doroui, N., Sadeghi, K., Foroughi, A. A., Ahmadi, S. M., & Fard, A. A. P. (2017). The Efficacy of Emotion Regulation Skills in Patients with Irritable Bowel Syndrome: Reduction of Psychopathological Symptoms, Emotion Regulation Problems and Improvement in Quality of Life: a case series. International Journal of Applied Behavioral Sciences, 4(3), 54-64.
Duric, N. S., Assmus, J., & Elgen, I. B. (2014). Self-reported efficacy of neurofeedback treatment in a clinical randomized controlled study of ADHD children and adolescents. Neuropsychiatric disease and treatment, 10, 1645-1654.
Fujii, Y., & Nomura, S. (2008). A prospective study of the psychobehavioral factors responsible for a change from non-patient irritable bowel syndrome to IBS patient status. BioPsychoSocial medicine, 2(1), 16.
Gil, M. N., Marco, C. E., Montero-Marín, J., Zafra, J. M., Shonin, E., & Campayo, J. G. (2018). Efficacy of neurofeedback on the increase of mindfulness-related capacities in healthy individuals: a controlled trial. Mindfulness, 9(1), 303-311.
Goldenberg, J. Z., Brignall, M., Hamilton, M., Beardsley, J., Batson, R. D., Hawrelak, J., ... & Johnston, B. C. (2019). Biofeedback for treatment of irritable bowel syndrome. Cochrane Database of Systematic Reviews, (11), 1-67.
González-Moret, R., Cebolla, A., Cortés, X., Baños, R. M., Navarrete, J., de la Rubia, J. E., ... & Soria, J. M. (2020). The effect of a mindfulness-based therapy on different biomarkers among patients with inflammatory bowel disease: a randomised controlled trial. Scientific Reports, 10(1), 1-7.
Gross, J. J., & John, O. P. (2003). Individual differences in two emotion regulation processes: implications for affect, relationships, and well-being. Journal of personality and social psychology, 85(2), 348-362.
Henrich, J. F. (2018). Addressing cognitive biases in the treatment of irritable bowel syndrome with mindfulness based therapy (Doctoral dissertation, University of Oxford).
Henrich, J. F., Gjelsvik, B., Surawy, C., Evans, E., & Martin, M. (2020). A randomized clinical trial of mindfulness-based cognitive therapy for women with irritable bowel syndrome- Effects and mechanisms. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 88(4), 295-310.
Jahangiri, P., Jazi, M. S. H., Keshteli, A. H., Sadeghpour, S., Amini, E., & Adibi, P. (2012). Irritable bowel syndrome in Iran: SEPAHAN systematic review No. 1. International journal of preventive medicine, 3(1), 1-9.
Jang, A., Hwang, S. K., Padhye, N., Meininger, J., & Kim, D. U. (2017). Effects of Cognitive Behavior Therapy on Heart Rate Variability and Gastrointestinal Symptoms and Emotional Status in Female Students with Constipation-Predominant Irritable Bowel Syndrome: An Exploratory Subgroup Analysis of a Randomized Controlled Trial. Gastroenterology, 152(5), S44.
Ju, T., Naliboff, B. D., Shih, W., Presson, A. P., Liu, C., Gupta, A., ... & Chang, L. (2020). Risk and protective factors related to early adverse life events in irritable bowel syndrome. Journal of Clinical Gastroenterology, 54(1), 63-69.
Kabat-Zinn, J. (1990). Full catastrophe living: The program of the stress reduction clinic at the University of Massachusetts Medical Center. New York: Delta.
Kabat-Zinn, J. (2013). Full catastrophe living, revised edition: how to cope with stress, pain and illness using mindfulness meditation. Hachette, uK. Piatkus Books.
Lackner, J. M. (2020). Skills over pills? A clinical gastroenterologist’s primer in cognitive behavioral therapy for irritable bowel syndrome. Expert Review of Gastroenterology & Hepatology, 14(7), 601-618.
Lackner, J. M., Jaccard, J., Krasner, S. S. Katz, L.A., Gudleski, G. D., Blaunchard, E. B. (2007). How does cognitive behavior therapy for irritable syndrome work? A mediation analysis of a randomized clinical trial. Gastroenterology, 133(2),433-44.
Lee, S. Y., Ryu, H. S., Choi, S. C., & Jang, S. H. (2020). Psychological Factors Influence the Overlap Syndrome in Functional Gastrointestinal Disorder and Quality of Life among Psychiatric Patients in South Korea. Psychiatry Investigation, 17(3), 262-267.
Li, R., Li, L., & Xue, S. (2021). The Effect of Short-Term Mindfulness Training on the Emotional State of College Students with Different Levels of Mindfulness: Evidence from Neurophysiological Signals. Open Journal of Social Sciences, 9(5), 570-580.
Linhartová, P., Látalová, A., Kóša, B., Kašpárek, T., Schmahl, C., & Paret, C. (2019). fMRI neurofeedback in emotion regulation: A literature review. NeuroImage, 193, 75–92.
Ljótsson, B., Hesser, H., Andersson, E., Lindfors, P., Hursti, T., Rück, C., ... & Hedman, E. (2013). Mechanisms of change in an exposure-based treatment for irritable bowel syndrome. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 81(6), 1113-1126.
Marzbani, H., Marateb, H. R., & Mansourian, M. (2016). Neurofeedback: a comprehensive review on system design, methodology and clinical applications. Basic and clinical neuroscience, 7(2), 143-158.
Mayer, K., Wyckoff, S. N., Fallgatter, A. J., Ehlis, A., & Strehl, U. (2015). Neurofeedback as a nonpharmacological treatment for adults with attention-deficit/hyperactivity disorder (ADHD): Study protocol for a randomized controlled trial. Trials, 16, 1–14.
McRae, K., & Gross, J. J. (2020). Emotion regulation. Emotion, 20(1), 1-9.
Naliboff, B. D., Smith, S. R., Serpa, J. G., Laird, K. T., Stains, J., Connolly, L. S., ... & Tillisch, K. (2020). Mindfulness- based stress reduction improves irritable bowel syndrome (IBS) symptoms via specific aspects of mindfulness. Neurogastroenterology & Motility, e13828, 1-10.
Oka, P., Parr, H., Barberio, B., Black, C. J., Savarino, E. V., & Ford, A. C. (2020). Global prevalence of irritable bowel syndrome according to Rome III or IV criteria: a systematic review and meta-analysis. The Lancet Gastroenterology & Hepatology, 5(10), 908-917.
Okur Güney, Z. E., Sattel, H., Witthöft, M., & Henningsen, P. (2019). Emotion regulation in patients with somatic symptom and related disorders: A systematic review. PloS one, 14(6), 1-29.
Pepping, C. A., Duvenage, M., Cronin, T. J., & Lyons, A. (2016). Adolescent mindfulness and psychopathology: The role of emotion regulation. Personality and Individual Differences, 99, 302-307.
Segal, Z., Williams, J., Teasdale, J., (2002). Mindfulness-Based Cognitive Therapy for Depression. New York: Guilford.
Stern, M. J., Guiles, R. A., & Gevirtz, R. (2014). HRV biofeedback for pediatric irritable bowel syndrome and functional abdominal pain: A clinical replication series. Applied psychophysiology and biofeedback, 39(3-4), 287-291.
Thompson, W.G. (2006). The road to Rome. Gastroenterology, 130(5), 1552-1556.
Thakur, E. R., Shapiro, J., Chan, J., Lumley, M. A., Cully, J. A., Bradford, A., & El-Serag, H. B. (2018). A systematic review of the effectiveness of psychological treatments for IBS in gastroenterology settings: promising but in need of further study. Digestive Diseases and Sciences, 63(9), 2189-2201.
Pallant, J. (2020). SPSS survival manual: A step by step guide to data analysis using IBM SPSS. Routledge.
Pellissier, S. & Bonaz, B. (2017). The Place of Stress and Emotions in the Irritable Bowel Syndrome. Vitamins and Hormones, 103, 327-354.
Segal, Z., Williams, J., Teasdale, J., (2002). Mindfulness-Based Cognitive Therapy for Depression. New York: Guilford.
Stern, M. J., Guiles, R. A., & Gevirtz, R. (2014). HRV biofeedback for pediatric irritable bowel syndrome and functional abdominal pain: a clinical replication series. Applied psychophysiology and biofeedback, 39(3), 287-291.
Stevens, J. (1996). Applied multivariate statistics for the social sciences (3rd Ed). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.
Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2014). Using multivariate statistics. Harlow. Essex: Pearson Education Limited.
Thakur, E. R., Shapiro, J., Chan, J., Lumley, M. A., Cully, J. A., Bradford, A., & El-Serag, H. B. (2018). A systematic review of the effectiveness of psychological treatments for IBS in gastroenterology settings: promising but in need of further study. Digestive Diseases and Sciences, 63(9), 2189-2201.
Trindade, I. A., Ferreira, C., & Pinto- Gouveia, J. (2018). The longitudinal effects of emotion regulation on physical and psychological health: A latent growth analysis exploring the role of cognitive fusion in inflammatory bowel disease. British journal of health psychology, 23(1), 171-185.