نوع مقاله : علمی- پژوهشی
نویسندگان
1 کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه الزهرا. تهران. ایران.
2 استاد گروه روانشناسی، دانشگاه الزهرا. تهران. ایران.
3 اسناد گروه مشاوره، دانشگاه الزهرا. تهران. ایران.
چکیده
مقدمه: این پژوهش با هدف بررسی اثر ترس القاشده بر سطوح فشارخون سیستولیک و دیاستولیک ضمن حل مسائل طبقهبندی شده کشف مفهوم انجام شد که تعداد 60 نفر از دانشجویان که ازلحاظ هیجانی خنثی بودند در این پژوهش مشارکت داده شدند. روش: پژوهش حاضر از نوع آزمایشی و از طرح پیشآزمون ـ پسآزمون با گروههای کنترل استفاده شد. روش نمونهگیری تصادفی خوشهای بود که از بین 8 دانشکده دانشگاه الزهرا (س) 200 دانشجو بهطور تصادفی انتخاب شده و با پرسشنامه شخصیتی درونگرایی ـ برونگرایی آیزنک مورد ارزیابی قرار گرفتند که از این تعداد 60 نفر آنها که ازنظر درونگرایی ـ برونگرایی خنثی بودند انتخاب شده و بهطور تصادفی به 6 گروه 10 نفره (3 گروه آزمایشی و 3 گروه کنترل) تقسیم شدند. سپس هر گروه تحت تأثیر یک سطح از مسائل طبقهبندی شده کشف مفهوم (ساده، نیمه پیچیده و پیچیده) طی دو مرحله قرار گرفتند و بین دو مرحله هیجان ترس به گروههای آزمایشی القا گردید. ابزار آزمایشی علاوه بر پرسشنامه شخصیتی آیزنک، کارتهای محقق ساخته جهت کشف مفهوم، برنامه القای ترس، دستگاه فشارسنج و کرونومتر بود؛ و دادهها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس دوعاملی و به وسیله نرمافزار آماری spss مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. یافتهها: یافتهها نشان دادند که ترس بر فشارخون سیستولیک گروهها در هر سه سطح تکلیف و بر فشارخون دیاستولیک گروهها در دو سطح تکلیف ساده و پیچیده تأثیر معناداری داشته (05/0>P)؛ ولی بین میانگین فشارخون دیاستولیک گروههای تکلیف نیمه پیچیده این تفاوت معنادار نبود. نتیجه گیری: با توجه به تأثیر ترس بر فشارخون، اهمیت متغیرهای روانشناختی در پیشگیری و درمان فشارخون مشخص است.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Studying the Effect of Inductive Fear on levels of Systolic and Diastolic Blood Pressure in Solving the Classified Problems of Concept Identification
نویسندگان [English]
- nastaran Alaghehbandha 1
- seyede monavar yazdi 2
- simin Hosseinian 3
1 M.A in Psychology, Al-Zahra University, Tehran, Iran.
2 Professor, Department of Psychology, Al-Zahra University, Tehran, Iran.
3 Professor, Department of Psychology, Al-Zahra University, Tehran, Iran.
چکیده [English]
Objective: The purpose of present study was to investigate the effect of inductive fear on the systolic and diastolic of blood pressure levels in solving classified problems of the identification concept (simple, semi complex, complex). Methods: The method of present study was experimental with pretest-posttest design having control groups. The population was undergraduate students from 8 faculties at Azahra University. A sample of 200 students selected randomly and they were assessed by Eysenek personality Inventory (Introversion – extroversion).Then a sample of 60 students who scored moderate on this test drowned as statistical samples, randomly divided into 6 (3 experimental and 3 control) groups of ten people. Each group was under taken one of different levels of concept complexity tasks as well as blood pressures were measured. The experimental groups had inductive fear film between the two sessions. The instruments were 3 different levels of constructed concept cards and as well as personality test. Data were collected by pressure meter. Data were analyzed by two-way ANOVA test. Findings: The findings showed that fear of systolic blood pressure of the groups in all three levels of homework and on diastolic blood pressure of the groups had a significant effect on two levels of simple and complex tasks (p>0.05). However, there was no significant difference in the mean diastolic blood pressure of the groups in the semi-complex assignments. Conclusion: Regarding the effect of fear on blood pressure, the importance of psychological variables in the prevention and treatment of hypertension is known.
کلیدواژهها [English]
- "Fear"
- " Blood Pressur"
- "systolic"
- "diastolic"
- "Concept Identifiction"