نوع مقاله : علمی- پژوهشی
نویسندگان
1 کارشناس ارشد روانشناسی ،مشاور آموزش و پرورش فارس
2 استادیارگروه روانشناسی دانشگاه پیام نور ، ایران
3 دانشیار گروه روان شناسی دانشگاه پیام نور، ایران
چکیده
هدف: ناباروری افراد را مستعد افسردگی و اضطراب میکند. عدم توجه به اختلالات هیجانی زنان نابارور امکان باروری را کاهش میدهد؛ بنابراین مداخلات روانشناختی میتواند سهم بسزایی در ارتقاء سلامت روان زنان نابارور داشته باشد. هدف از انجام این پژوهش، بررسی تأثیر آموزش مدیریت استرس (شناختی ـ رفتاری) بر سلامت روان زنان نابارور بود.
روش: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه آزمایشی با پیشآزمون، پسآزمون با جایگزینی تصادفی است. جامعه آماری، زنان ناباروری بودند که در تابستان 1390 به مرکز ناباروری شهر شیراز مراجعه کرده بودند. بدین منظور 24 زن نابارور با نمره استرس بالا انتخاب شدند و آموزش گروهی مدیریت استرس (شناختی ـ رفتاری)، طی 10 جلسه هفتگی با گروه آزمایش انجام شد. پرسشنامه سلامت روان در دو مرحله پیشآزمون و پسآزمون تکمیل گردید.
یافته ها: تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزارspss18 و استفاده از روشهای آمار توصیفی و استنباطی (میانگین، انحراف معیار و تحلیل کوواریانس) صورت گرفت. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که سلامت روان گروه آزمایش نسبت به گروه گواه در مرحله پسآزمون افزایش معناداری پیداکرده بود، (5./.>P).
نتیجه گیری: نتایج این پژوهش نشان داد که آموزش مهارت مدیریت استرس (شناختی – رفتاری) میتواند بهعنوان یک روش مداخلهای مفید، جهت افزایش سلامت روان زنان نابارور بکار رود.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Effectiveness of Stress Management (Cognitive Behavior) Stress Management Training on Infertile Women's Mental Health
نویسندگان [English]
- Fereshte Hashemi 1
- Ali Reza Fili 2
- Majid Safarinya 3
چکیده [English]
Objective: Infertility prone people to depression and anxiety.disattention to infertile women’s emotional disorders reduces the possibilityof fertility. Psychological interventions can improve the mental health of infertile women. The purpose of this study was to investigate the effect of stress management (cognitive-behavioral) training on the mental health of infertile women.
Method: The present study is a semi-experimental survey done on a witness group. The related statistical groups are consisted of a number of sterile women recourse to Shiraz sterile center in summer 1390. For this reason, 24 sterile women having high stress scores were chosen. The chosen women were divided into two groups. The group stress management education (cognitive- behavioral) was performed during a period of 10 weekly sessions. The mental health questionnaires in two phases of pre and post tests were filled out. Also, data analysis was done according to descriptive statistical method and (covariance analysis), through using SPSS 18.
Result: The average mental health score of experiment group in post test phase has increased meaningfully in comparison to the other group as well.
Conclusion: The acquired results signify thepossibility of stress management education (cognitive- behavioral) to be employed as a useful intermediary method in dealing with sterile women
کلیدواژهها [English]
- Mental Health
- Cognitive-Behavioral
- Stress Management
- Infertility