نوع مقاله : علمی- پژوهشی
نویسنده
دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه پیام نور
چکیده
مقدمه: پژوهش حاضر به تدوین شاخصهای سلامت اجتماعی از منظر روانشناسی میپردازد.
روش: پژوهش حاضر از نوع توصیفی و زمینهیابی است. جامعه آماری پژوهش عبارت است از کلیه متخصصان حوزههای روانشناسی (دکتری، دانشجوی دکتری و کارشناسی ارشد) که 215 نفر از آنها به شیوه در دسترس از دانشگاههای سراسر کشور انتخاب شدند. ابزار پژوهش عبارت است پرسشنامه محقق ساخته 60 گویهای است که با استفاده از روش زمینهیابی (دلفی) مطابق نظر گروهی از روان شناسان جهت بررسی شاخصهای سلامت اجتماعی در ایران طراحیشده است. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات و تدوین شاخصها از روش تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شد.
یافتهها: نتایج حاصل از تحلیل اکتشافی حاکی از وجود چهار شاخص انسجام اجتماعی، شکوفایی اجتماعی، مشارکت اجتماعی و پذیرش اجتماعی بهعنوان مؤلفههای سلامت اجتماعی از منظر روانشناسی بود.
نتیجهگیری: با توجه به شناسایی مؤلفهها و شاخصهای سلامت اجتماعی میتوان آنها را در ایران اعتبار یابی و هنجاریابی نمود.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Social factors of Health psychology in Iran
نویسنده [English]
- Majid Saffarinia
چکیده [English]
Objective: This research is developing social health indicators from psychology perspective.
Methods: This research is kind of descriptive and survey. Research population are all of psychology specialists (doctoral, doctoral student and master of science) that 215 of them selected by convenient method from all university of country. Research tool is the 60 items researcher-build questionnaire that has been designed according to psychologists perspective by survey (delphi) method for studying social health indicators in Iran. For analyzing data and constructing indicators was used of exploratory factor analysis.
Results: Results from exploratory factor analysis indicating four indicators named as social coherence, social actualization, social contribution and social acceptance as social health componenets from psychology perspective.
Conclusion: According to indentifying componenets and social health indicators can validate and normalize them in Iran.
کلیدواژهها [English]
- social coherence
- social actualization
- social contribution
- social acceptance
100 5
|
101 5
|
119 5
|