صغرا اکبری چرمهینی؛ مهدی مولایی یساولی؛ محسن نظریفر؛ شهناز شهرجردی
چکیده
مقدمه: بررسی چگونگی رفتار و تفکر افراد جامعه در بحرانها کمک ارزندهای در کاهش و جلوگیری از آسیبها در ابعاد مختلف زندگی بخصوص روانشناختی خواهد بود. بدین منظور با هدف بررسی سوگیریهای شناختی در مواجهه با بحران کرونا این پژوهش انجام. روش: ابتدا دادههای سهماهه اول شیوع کرونا در ایران مربوط به شبکههای اجتماعی توئیتر، تلگرام، ...
بیشتر
مقدمه: بررسی چگونگی رفتار و تفکر افراد جامعه در بحرانها کمک ارزندهای در کاهش و جلوگیری از آسیبها در ابعاد مختلف زندگی بخصوص روانشناختی خواهد بود. بدین منظور با هدف بررسی سوگیریهای شناختی در مواجهه با بحران کرونا این پژوهش انجام. روش: ابتدا دادههای سهماهه اول شیوع کرونا در ایران مربوط به شبکههای اجتماعی توئیتر، تلگرام، واتساپ و اینستاگرام با کلیدواژه کرونا توسط ستاد علوم و فناوریهای شناختی در اختیار محققین قرار گرفت. در مرحله بعد دادهها مورد بررسی قرار گرفت و به دلیل حجم زیاد اطلاعات، دادههای شبکههای اجتماعی توئیتر و تلگرام به روش تحلیل محتوا ازلحاظ وجود سوگیریهای شناختی و فراوانی آنها مورد بررسی قرار گرفتند. یافتهها: نتایج حاکی از این بود که بیش از 25% از پیامهای مورد بررسی حاوی نوعی سوگیری بودند که سوگیریهای شبه قطعی (تمایل به نتیجهگیری قطعی باوجود اطلاعات نامشخص) و نرمال بودن (تمایل به تعبیر نرمال بودن شرایط درحالیکه بحرانی است) بیشترین فراوانی را داشتند. نتیجهگیری: بهطورکلی میتوان گفت بحرانهایی مانند بحران کرونا با تحت تأثیر قراردادن سلامت روان افراد جامعه میتواند تفکر آنها را دچار خطا و درنتیجه رفتار آنها را تحت تأثیر قرار دهد.