نجمه پندیدن*؛ علی اصغر کاکو جویباری
دوره 2، شماره 8 ، دی 1392، ، صفحه 83-95
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف مطالعه اثربخشی شناخت درمانی در ارتقاء سطح سلامت روان پرستاران شاغل در مراکز توانبخشی کودکان استثنایی انجام شد.
روش: طرح نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری، پرستاران مرکز توانبخشی امام علی (ع) بودند. از 30 پرستار که بعد از انجام پرسشنامه سلامت عمومی از کمترین سطح سلامت ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف مطالعه اثربخشی شناخت درمانی در ارتقاء سطح سلامت روان پرستاران شاغل در مراکز توانبخشی کودکان استثنایی انجام شد.
روش: طرح نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری، پرستاران مرکز توانبخشی امام علی (ع) بودند. از 30 پرستار که بعد از انجام پرسشنامه سلامت عمومی از کمترین سطح سلامت روان برخوردار بودند را به صورت تصادفی ساده در 2 گروه آزمایش و کنترل قرار داده شدند. جلسات شناخت درمانی با هدف افزایش سلامت روان و ابعاد چهارگانه آن برای گروه آزمایش در 10 جلسه اجرا شد، گروه کنترل هیچ درمانی دریافت نکردند. دادهها با تحلیل کوواریانس مورد تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: نمرات سلامت روان و ابعاد چهارگانه آن در آزمودنیهای گروه آزمایش نسبت به کنترل به طور معناداری افزایش یافت.
نتیجهگیری: شناخت درمانی تأثیر قابل ملاحظهای در افزایش سلامت روان در پرستاران مورد پژوهش را دارا بود