اثربخشی شناخت درمانی در ارتقاء سطح سلامت روان پرستاران شاغل در مراکز توانبخشی کودکان استثنایی

نوع مقاله: علمی- پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد روانشناسی عمومی

2 دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه پیام‌نور

چکیده

هدف: پژوهش حاضر با هدف مطالعه اثربخشی شناخت درمانی در ارتقاء سطح سلامت روان پرستاران شاغل در مراکز توانبخشی کودکان استثنایی انجام شد.
روش: طرح نیمه­آزمایشی با طرح پیش­آزمون – پس­آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری، پرستاران مرکز توانبخشی امام علی (ع) بودند. از 30 پرستار که بعد از انجام پرسشنامه سلامت عمومی از کمترین سطح سلامت روان برخوردار بودند را به صورت تصادفی ساده در 2 گروه آزمایش و کنترل قرار داده شدند. جلسات شناخت درمانی با هدف افزایش سلامت روان و ابعاد چهارگانه آن برای گروه آزمایش در 10 جلسه اجرا شد، گروه کنترل هیچ درمانی دریافت نکردند. داده­ها با تحلیل کوواریانس مورد تحلیل قرار گرفت.
یافته­ها: نمرات سلامت روان و ابعاد چهارگانه آن در آزمودنی­های گروه آزمایش نسبت به کنترل به طور معناداری افزایش یافت.
نتیجه­گیری: شناخت درمانی تأثیر قابل ملاحظه­ای در افزایش سلامت روان در پرستاران مورد پژوهش را دارا بود

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Effect of Cognitive Therapy in Increasing of Mental Health in Nurses Who Work at Exceptional Rehabilitation Centers

نویسندگان [English]

  • N Pandidan 1
  • A Kakoo Juibari 2
چکیده [English]

Objective: This research was done with the purpose of the survey of cognitive therapy in increasing of mental health in nurses who work at exceptional rehabilitation centers.
Method: This survey is the clinical trial of the semi-experimental with pre-test and post-test with control group. Population of this research is the nurses who work at Emam Ali rehabilitation center. From the 30 of these nurses that after done the General Health Questionnaire and got the less score by the random sampling were divided them into control and trial group. The members of trial group were attended in cognitive therapy instruction, in 10 sessions, but the control group didn’t attend in any instruction sessions. Data were analyzed with the covariance analyzing system.
Results: The scores of mental health and it’s forth dimensions are increasing in trial group against of the scores in control group.
Conclusion: The results are showed that the cognitive therapy has remarkable effect on increasing of mental health and its dimensions on the nurses of the research.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Cognitive Therapy
  • Mental Health
  • Nurse
  • Exceptional Children Rehabilitation Centers

آقایوسفی، علیرضا و شاهنده، مریم (1391). «رابطه علّی خشم، سرسختی روان­شناختی و کیفیت زندگی در بیماران عروق کرونری». فصلنامه روانشناسی سلامت. دوره 1. شماره 3. صص 49-39.

شاملو، سعید (1382). بهداشت روانی. چاپ پنجم. تهران: انتشارات رشد.

گنجی، حمزه (1380). بهداشت روانی. تهران: انتشارات ارسباران.

میلانی­فر، بهروز (1382). بهداشت روانی. چاپ سوم. تهران: انتشارات قومس.

هومن، علی (1376). «استانداردسازی و هنجاریابی پرسشنامه سلامت عمومی برای دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه تربیت معلم». تهران: مؤسسه تحقیقاتی دانشگاه تربیت معلم.

 

Andrews, D. R.; Wan, T. T. H. (2009). "The importance of mental health to the experience of job strain: an evidence-guided approach to improve retention". Journal of Nursing Management. 17(3): 340–351.

Beck, A. T. (1976). Cognitive therapy and the emotional disorders. New York: International Universities Press.

Borcovek, T. D. & RusCio, A. M. (2001). Psychotherapy for generalized anxiety disorder. J Clin psychiatry. (62): 37-42.

Buerhaus, P. I.; Donelan. K.; Ulrich, B. T.; Norman, L.; Williams, M. & Dittus, R. (2010). "Hospital RNs’ and CNOs’ perceptions of the impact of the nursing shortage on the quality of care". Nursing Economics. 23(5). 214–221.

Chapman, R.; Styles, I.; Perry, L.; Combs, S. (2010). "Examining the characteristics of  workplace violence in one non-tertiary hospital". Journal of Clinical Nursing. 19: 479.

Could, R. A.; Otto, M. W.; Pollack, M. H. &

 Yap, L. (1997). "Cognitive behavioral and pharmacological treatment of generalized anxiety disorder: A preliminary meta-analysis". Behav Ther.  (28). 285-305.

Could, R. A.; Safren, S. A.; Washington, D. O.;  Otto,  M. W. A meta-analytic review of cognitive behavioral treatment. In: R.G.

De Vries, E. N.; Ramrattan, M. A.; Smorenburg, S. M.; Gouma, D. J. & Boermeester, M. A. (2008). "The incidence and nature of in-hospital adverse events: a systematic review". Quality and Safety in Health Care. 17: 216–223.

Dugas, M. J. & Robichaud, M. (2007). Cognitive behavioral treatment for

Espeland, K. & Shanta, L. (2001). "Empowering versus enabling in academia". Journal of Nursing Education. 40: 342.

generalized anxiety disorder. From science to practice. NewYork: Routledge.

Goldberg, D. P. & Blackwell, D. (1972). Detecting of  psychiatric illness by questionnaire. London: Oxford University press.

Hall, L. M. (2004). Nurse staffing. In: Hall LM, editor. Quality Work Environments for Nurse and Patient Safety. Sudbury, MA: Jones and Bartlett. pp. 9.

Heimberg, C. A. & Turk,  D. S. (2004). Mennin (Eds), Generalized Anxiety Disorder: advances in research and practice. New York: Guilford Press.

Irvine, D.; Sidani, S.; Hall, L. M. (1998). Linking outcomes to nurses’ roles in health care. Nursing Economics. 16:58.

Landoni, M. G.; Giordano, M. T. & Guidetti, G. P. (2000). Group psychotherapy experiences for people with MS. J Neuro Virology. 6: 168- 171.

Lee, I. & Wang, H. (2002). Occupational stress and related factors in public health nurses. J Nurs Res. 10(4): 253-60.

Leichsenring, F.; Salzer, S.; Jaeger, U.; Kachele, H.; Kreische, R.; Lewek, F.; Ruger, U.; Winkelbach, C. & Leinbing, E. (2010). "Short-term psychodynamic psychotherapy and Cognitive-Behavioral Therapy in generalized anxiety disorder: A randomized, controlled Trial". J of Lifelong Learning in Psychiatry. 8(1): 66-74.

Mazaheri, M.; Fanian, N. & Zargham, A. (2011). "Experiences of patients with MS from group consulting". Iran J Nurs Midwifery Res. 16(2): 181-190.

Mitchell, J.; Stanimirovic, R.; Klein, B. &
Vella Brodrick, D. A. (2009). "Randomized controlled trail of a self-guided internet intervention promoting well-being". Compu Hum Beha. (25): 749-760.   

Moscaritolo, L. M. (2009). "Interventional strategies to decrease nursing student anxiety in the clinical learning environment". Journal of Nursing Education. 48(1):17

Roberts, R.; Golding, J.; Towell, T. & Weinreb, I. (2009). "The effect of economic circumstances on British students mental and physical health". J American college health. 48: 103-9 .

Roger, C.; Allison, J. O.; Pamela, M. S. & David, J. A. (2008). "A meta-analysis of CBT for pathological worry among clients with GAD". J Anxiety Disorder.  (22): 108-116.

Sadock, B. J.; Sadock, V. A.; Kaplan & Sadocks (2003). Synopsis of psychiatry. (9th Ed.) New York: Williams and Wilkins.

Shigemi, T. M. & Toshihide, T. (2000). "Stability of factor structure and correlation with perceived job stress in General Health Questionnair: a three way survey over one year in Japanese workers". J Occu Heal. (42): 284- 291.

Sin, N. & Lyubomirsky, S. (2009). "Enhancing Well-being and alleviating Depressive symptoms with positive psychology Interventions: A practice-friendly mete-analysis". J Clin Psychol. 65(5): 467-487.