آسیه شریعتمدار؛ فاطمه قاسمی نیایی
چکیده
مقدمه: امروزه در هر بحرانی رسانهها و بازتابهای خبری آنها نقش بسیار مهمی در چگونگی مقابله با بحران ایفا میکنند، هرچند مخاطبین این اخبار با واکنش فعال یا منفعلانه میتوانند در این جریان اثرگذار باشند، در همین راستا بررسی پویاییهای این ارتباط متقابل و نقشی که میتواند بر استرس ادراکشده افراد در دوران قرنطینگی بیماری کرونا ...
بیشتر
مقدمه: امروزه در هر بحرانی رسانهها و بازتابهای خبری آنها نقش بسیار مهمی در چگونگی مقابله با بحران ایفا میکنند، هرچند مخاطبین این اخبار با واکنش فعال یا منفعلانه میتوانند در این جریان اثرگذار باشند، در همین راستا بررسی پویاییهای این ارتباط متقابل و نقشی که میتواند بر استرس ادراکشده افراد در دوران قرنطینگی بیماری کرونا داشته باشد، هدفی است که محققین در این پژوهش به دنبال آن هستند. روش: این پژوهش با رویکرد کیفی و با روش پدیدارشناسی و بر اساس تجارب زیسته 15 زن و مرد در خرمآباد، قزوین و قم بود که با نمونهگیری غیر تصادفی نظری انجام شد. روش گردآوری اطلاعات مصاحبه نیمه ساختاریافته بود که به دلیل محدودیتهای اجرایی بهصورت مجازی و از طریق واتساپ صورت گرفت. یافتهها: اطلاعات بهدستآمده در این پژوهش شامل سه محور اصلی نقش تعاملی فرد رسانه، محور دوم با عنوان استرسهای ادراکشده پس از مواجهه با اخبار مرگ در رسانههای مجازی و سومین محور با عنوان سبکهای مقابلهای افراد پس از مواجهه با اخبار مرگ و تجربه فشار روانی است که هریک دارای مضامین و زیرمضمونهای مختص به خود میباشد. نتیجهگیری: با توجه به نقش تعاملی فرد و رسانههای مجازی و تأثیراتی که میتوانند بر ایجاد استرس افراد بگذارند، مجموعه راهبردهای مقابلهای بهکار برده شده شامل مقابلههای اجتنابی (اجتناب از مواجهه با مشکل و حل آن)، تمرکززدایی ذهنی از بحران، مراقبتهای بهداشتی و طبی، تمرکز بر جنبههای مثبت زندگی، جستجوی حمایت و تکیهگاه و تغییر نگرش و فلسفه زندگی با زیر مؤلفههای مختص به هر یک، میتواند در قالب الگوهای کاربردی در مواقع بحرانی جهت پیشگیری از آسیبهای جسمانی و روانی و افزایش سطح سازگاری افراد بهکار برده شوند.