با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن روانشناسی سلامت

نوع مقاله : علمی- پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان

2 دانشگاه پیام نور تهران

چکیده

هدف: نظر به گسترش روزافزون مصرف مواد مخدر در جامعه، مطالعه حاضر با هدف بررسی میزان اطلاعات نوجوانان درباره مواد اعتیاد آور و سپس بررسی نقش آموزش در تغییر میزان آگاهی پایه ریزی گردید.
روش: طرح نیمه تجربی، بر روی 60 دانش آموز دبیرستانی انجام، میزان اطلاعات عمومی آنان درباره مواد اعتیاد‌آور سنجیده شد. 4 جلسه آموزشی در مورد انواع مواد اعتیاد آور برگزار و مجدداً آگاهی عمومی آنها بررسی شد.
یافته‌ها: میزان آگاهی صحیح گروهها بیش از 50% نبود. میانگین طلاعات صحیح پسران قبل از آموزش 7/28 و بعد از آموزش 8/37 بود. میانگین اطلاعات صحیح دختران قبل از آموزش 29 و بعد از آموزش 2/39 بود. میزان اطلاعات غلط در دختران کاهش معنی داری را بعد از آموزش نشان داد که در پسرها این کاهش معنی دار نبود.
نتیجه گیری: میزان آگاهی صحیح نوجوانان در مورد انواع مواد اعتیاد آور پایین است که با آموزشی کوتاه مدت میتوان آگاهی های غلط آنها را کاهش و آگاهی های صحیح آنها را افزایش داد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Effect of Education in Changing of Adolescent Awareness about Addictive Drugs

چکیده [English]

Introduction: The purpose of this study was the misinformation teens in a variety of addictive substances and the role of education in changing the level of awareness of the addictive substances of high school adolescents.
Methods: A quasi-experimental design with random cluster study on 60 male and female high school students in third grade (thirty people for each group) was performed. After selecting samples of student information was assessed about types of addictive substances in the community by a test of 60 questions. Then the students training in a variety of addictive substances (including effects, complications and treatment) in 4 sessions of 45 minutes spent. Then re-evaluate their general information. The data were compared with independent and dependent t test for.
Results: The correct Knowledge of groups in any of the addictive substance is not more than 50%. In boys, mean correct information before 7.28 and after 8.37 respectively. Mean girls at the correct information before and after was 29 and 39.2. There was no significant difference between two groups.
Conclusion: The amount of misinformation (poor training) after training showed a significant decrease in females. This decrease was not significant in boys. Correct knowledge of adolescents about the (effects, risks, dependence and treatment), types of addictive substances is low, with a short-term training can reduce the false knowledge and true knowledge of them increased. However, change comes slowly in boys.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Addiction
  • awareness
  • Adolescents
  • Education
برک، ل. (1390). روان شناسی رشد (از نوجوانی تا پایان زندگی). ترجمه یحیی سید محمدی، ویرایش چهارم, چاپ هفدهم، تهران: ارسباران.
پور موحد، ز. یاسینی اردکانی، م. احمدیه، م.ح. دهقانی، خ. کلانی، ز. (1389). بررسی میزان آگاهی دانش‌آموزان پسر دبیرستان‌های روستایی استان یزد از مواد مخدر.
مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی یزد، ویژه‌نامه همایش رفتارهای پر خطر،18(3)، 183-179.
سارافینو، ادوارد. (1387). روانشناسی سلامت. ترجمه میرزایی، الهه و همکاران، انتشارات رشد، تهران.
طاهریان، م. محمدیان، م.آ. عباسی ثانی، م. (1379). طرح مصون‌سازی روانشناختی دانش‌آموزان دختر و پسر دبیرستان. مجله ژرفای تربیت،2(11).
 Ausems, M., Mesters, I., Van Breukelen, G., etal. (2002). Short-term effects of a randomized computer- based out-of-school smoking prevention trail aimed at elementary schoolchildren. prev med, 34(6),581-9.
Department of Studies and Research Center for Combating Drugs. (2001). Executive summary of the opinion in the field of addictive substances in the primary, and secondary school guidance and administrative staff of schools in the province.
Fineberg, I.C., Wenger, N.S., Brown-Saltzman, K. (2006). Unrestricted opiate administration for pain and suffering at the end of life: knowledge and attitudes as barriers to care. J Palliat Med, 9(4), 873-83.
Foulds, J. (1996). Strategies for smoking cessation. By med bull, 52(1),157-73.
Jimenez-Treviño, L., Saiz, P.A., García-Portilla, M.P., Díaz-Mesa, E.M., Sánchez-Lasheras, F., Burón, P., etal. (2011). a 25-year follow-up of patients admitted to methadone treatment for the first time: mortality and gender differences. Addict Behav, 36(12), 1184-90.
Lord, S., Brevard, J., Budman, S. (2011). Connecting to young adults: an online social network survey of beliefs and attitudes associated with prescription opioid misuse among college students. Subst Use Misuse 2011, 46(1), 66-76.
Lovecchio, C.P., Wyatt, T.M., DeJong, W. (2010).Reductions in drinking and alcohol-related harms reported by first-year college students taking an online alcohol education course: a randomized trial. J Health Commun, 15(7),805-19.
Neira-Len, M., Barrio, G., Brugal, M.T., etal. (2006). A Do young heroin users in Madrid, Barcelona and Seville have sufficient knowledge of the risk factors for unintentional opioid overdose? J Urban Health, 83(3),477-96.
Stone, A.M., Merlo, L.J. (2011). Attitudes of college students toward mental illness stigma and the misuse of psychiatric medications. J Clin Psychiatry, 72(2),134-9.
Sung, J.H., Park, J.S. (2004). The effect of drug abuse prevention program for elementary school students. Taehan  kanho hakhoe chi,34 (3),421-9.
Swift, R.M., Miller, N.S., Gold, M.S. (1998). Treatment of addictive disorder: manual of therapeutic for addiction. New York: Wiley, 123-129.
Vallerand, A.H., Collins-Bohler, D., Templin, T., etal. (2007). Knowledge of and barriers to pain management in caregivers of cancer patients receiving homecare. Cancer Nurs 2007, 30(1),31-7.