In collaboration with Payame Noor University and Iranian Health Psychology Association

Document Type : Scientific Research

Authors

1 1- Department of psychology, Khozestan Science and Research Branch, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran. 2- Department of psychology, Ahvaz Branch, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran.

2 Department of psychology, Ahvaz Branch, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran.

3 Department of psychology, University of Guilan

Abstract

Introduction:The purpose of this study investigated the relationship between Cognitive Attentional Syndrome (CAS), anxiety and depression attention to the mediating role of coping styles in burned patients. Method: 170 patients from Rasht Burn Center entered the research through random sampling and surveys of mental disorders SCL-90- R, CAS-1 scale, coping styles scal CISS (Endler & Parker, 1990), was completed. The research method was  correlation and the proposed model through structural equation modeling (SEM) were analyzed. To test the  mediating effects bootstrap method was used. Results:The results showed positive and significant impact CAS on depression and anxiety symptoms. The findings revealed a significant negative impact problem-focused coping style on anxiety and depressive symptoms in patients. Emotion-focused coping had positive significant effect on symptoms of anxiety and depression.The mediating role of problem-focused and emotion-focused coping styles in the relationship between CAS with anxiety and depression were also confirmed. Conclusion: According to results, Meta-cognitive structures like CAS & coping style structure are very important In the area of rehabilitation and Psychological well-being in burn patients That should be considered.

Keywords

Main Subjects

-احتشام زاده٬ پروین؛ صبری نظرزاده، راشین؛ و معمارباشی اول، مژگان. (1392). رابطه بین احساس انسجام و عملکرد شغلی با میانجی گری سلامت روان و راهبردهای مقابله. مجله روش ها و مدل های روانشناختی٬ سال سوم٬ شماره ٬13 97-85.
 
-ارشدی، نسرین. (1386). طراحی و آزمودن الگویی از پیشایندها و پیامدهای مهم انگیزش شغلی در کارکنان شرکت ملی مناطق نفت­خیز جنوب اهواز. پایان­نامه دکترای روانشناسی صنعتی و سازمانی، دانشگاه شهید چمران اهواز.
 
-جعفری٬  الف؛ امیدی مجد٬ م؛ و اسفندیاری٬  ز. (2013). رابطه بین ویژگی های شخصیت و راهبردهای مقابله با استرس شغلی در پرستاران. فصلنامه مدیریت پرستاری. 1(4)٬ 36-44.
-جعفرنژاد٬ پ.(1383). بررسی میان پنج عامل بزرگ شخصیت، سبک های مقابله ای وسلامت روانی در دانشجویان کارشناسی. مجله روانشناسی و علوم تربیتی ، سال35، شماره1،  74-51.
-حق شناس٬  ز؛ نوری٬  ر؛ مرادی٬  ع؛ و صرامی٬  غ. (1392). ارزیابی سبک های مقابله و باورهای فراشناختی در دانشجویان با اضطراب امتحان: بررسی نقش واسطه ای سبک های مقابله. فصلنامه روانشناسی شناختی٬ دوره٬1  شماره٬2 40-30.
-خدایاری فرد٬ م؛ و پرند، الف. (1385). استرس و روش های مقابله با آن. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
-سلمانی٬ بهزاد؛ و حسنی٬ جعفر.(1392). نشانگان شناختی/توجهی و راهبردهای نظم جویی شناختی هیجان:فرآیندهای فراتشخیصی یا وابسته به تشخیص در اختلال های خلقی و اضطرابی. مجله روان شناسی بالینی، سال 5، شماره3(19)، 104-91.
 
-شکری٬  الف؛ مرادی٬  الف؛ ولیزاده٬  ف؛ سنگری٬  الف؛ و غنایی٬ ر. (1384). نقش ویژگی های شخصیت و راهبردهای مقابله در سلامت روانی دانشجویان. 7(1)٬ 28-38.
 
-صفوی بیات٬ زهرا؛ قاسمی٬ مریم؛ محتشمی٬ جمیله؛ نادری٬ نادره؛ و اکبرزاده٬ علیرضا. (1388).  بررسی همبستگی راهبردهای مقابله ای به  کارگرفته شده پس از ترخیص و وضعیت سلامت بیماران دچار سوختگی مراجعه کننده به بیمارستان های سوختگی و ترمیمی شهر تهران. نشریه علمی-پژوهشی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دوره19، شماره67، 47-36.
 
-عبداللهیان٬ الف؛ فیاضی بردبار٬ م؛ رضایی٬ ج؛ و غنی٬ م.(1382). مشکلات روانشناختی د دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد. مجله دانشگاه علوم پزشکی مشهد، شماره8، 18-11.
 
-غضنفری٬ ف؛ و قدم پور٬  ع. (1387). بررسی رابطه راهبردهای مقابله ای و سلامت روانی در ساکنین شهر خرم آباد. فصلنامه اصول بهداشت روانی٬ سال دهم٬ شماره 37 ٬ 54-47.
 
-Attoe, C.,  &Pounds- cornish, E. (2015). Psychosocial adjustment following burns:An integrative literature review. J Burns, Article in press.
 
-Bambardier, CH., & Damico, C. (1990). The relationship of apprasial and coping to chronic illness and adjusment. Behav Res Ther, 28, 297-304.
 
-Berkel, H. (2009). The Relationship between Personaltty, Coping styles and Stress, Anxiety and Depression. Unpublished  Doctoral dissertation, University of Canterbury.
 
-Bouteyre, E., Maurel,  M., & Bernaudl, J. (2007). Daily hassles and depressive symptoms among first year psychology students in France:the role of coping and social support. Stress and health, 23, 93-99.
 
-Breso, E., Salanova, M., & Schaufeli, W. B. (2007). In search of the ‘third dimension’ of burnout: Efficacy  or inefficacy. Applied Psychology, 56(3), 460-478.
 
-Cosway, R., Endler, N., Sadler, A.J., &  Deary, L.J. (2007). The coping inventory for stressful situations: factoria structure and associations with personality traits and psychological health. J Appl Biobehav Res, 5, 121-43.
 
-Derogatis, L. R., Rickels, K., &  Rock, A. F. (1976). The SCL-90 and the MMPI—A step in the validation of a new self- report scale. J  Psychiatry, 128, 280–289.
 
-Dupuy, J.B., &  Ladouceur, R. (2008). Cognitive processes of generalized anxiety comorbid generalized anxiety disorder and major deoressive disorder. J  Anxiety Disord, 22, 505-14. 
 
-Fergus, T.A., Valentiner, D.P., McGrath, P.B., Gier-Lonsway, S., & Jencius, S. (2013). The cognitive attentional syndrome: Examining relations with mood and anxiety symptoms and distinctiveness from psychological inflexibility in a clinical sample. Psychiatry Res, 210(1), 215-9.
 
-Fitzsimmons, E. E., &  Bardone-cone, A. N. (2010). Coping and social support as potential of the relation between anxiety and eating symptomatology. Eating behavior, 10, 10-19.
 
-Gray, M. (2000). Coping behavior and life style in hemodialysis patients. J Med Sci, 13(3), 167-73.
 
-Grau, E., Fuste, A., Miro, A., Saldana C,  & Bados, A. (2004). coping style and vulnerability to eating disoeders in adolescent boys. European eating disorders review, 12(1), 61-7. 
-Gustems-Carnicer, J. &   Calderón, C. (2012). Coping strategies and psychological well-being among teacher education students Coping and well-being in students, European Journal of Psychology of Education, 28(4).
 
 
-Hobbs, K. (2015). Which factors influence the development of post-traumatic stress disorder in patients with burn   injuries? A systematic review of the literature. J Burns, 41, 421-430.
 
 
-Khawaja, N.G, &  Mcmahon, J. (2011). The relationship of meta-worry and intolerancr of  uncertainty with pathological worry. anxiety and depression, 28, 165-80.
 
-Kildal, M., et al. (2005). Coping strategies, injury characteristics and long- term outcome after burn injury. International Journal of the Care of the Injured, 36, 511-518. 
 
-Leblebici, B., Adam, M., Bagis, S., Tarim, A.M, Noyan, T.,  & Akman, M.N. (2006). Quality of life after burn injury: the impact of joint contracture. J Burn Care Res, 27, 864-8. 
 
-Liber, J.M., et al. (2008).Coping style, personality and adolescent adjustment 10 years post –burn. J Burns. 34 (2), 775-782.
 
-Lindeman, C.A, &  McAthie M. (1999). Fundamental of contemporary nursing practice. First ed. Philadephia: WB. Saunders, 911-13.