M narimani; A atadokht; B ahadi; A abolghasemi; A zahed
Volume 1, Issue 3 , February 2013, , Pages 19-29
Abstract
چکیده هدف: با توجه به نقش و اهمیت جنبههای روانشناختی در مدیریت و کنترل دیابت، این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش مدیریت استرس در کاهش علایم روانشناختی و کنترل قند ...
Read More
چکیده هدف: با توجه به نقش و اهمیت جنبههای روانشناختی در مدیریت و کنترل دیابت، این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش مدیریت استرس در کاهش علایم روانشناختی و کنترل قند خون بیماران دیابتی انجام گرفت. روش:نمونهای به حجم 36 نفر از بیماران دیابتی درمانگاه دیابت بیمارستان امام خمینی اردبیل با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شده و به صورت گمارشی در یکی از دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفته و اعضای گروه آزمایش به مدت 12 جلسهی 5/1 ساعته آموزش مدیریت استرس را به صورت گروهی دریافت نمودند. آزمودنیهای هر دو گروه در سه مرحلهی پیش-آزمون، پسآزمون و پیگیری سه ماهه، با استفاده از دو ابزار آزمون SCL-90-R وآزمایش اندازهگیری هموگلوبین گلیکوزیله مورد ارزیابی قرار گرفته و دادههای حاصله با استفاده از تحلیل کوواریانس و تحلیل واریانس با اندازهگیریهای مکرر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها:نتایج نشان داد که آموزش مدیریت استرس در کاهش نمرات هموگلوبین گلیکوزیله، شکایت جسمانی، افسردگی، حساسیت بین فردی و اضطراب آزمودنیهای گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل اثربخش بوده (01/0>p) و این اثربخشی تا سه ماه بعد از مداخله همچنان پایدار بوده است. نتیجهگیری:این یافتهها نشان میدهند که آموزش مدیریت استرس، در کاهش علایم روانشناختی و کنترل قند خون بیماران دیابتی مؤثر بوده و میتواند به عنوان یک مداخلهی مؤثر مورد استفاده قرار گیرد.