خدیجه فولادوند؛ سلمان زارعی
چکیده
مقدمه: ناباروری منجر به مشکلات فردی و اجتماعی در زنان میشود. هدف این پژوهش بررسی اثربخشى درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر راهبردهای تنظیم شناختی هیجان، تصویر بدن و تابآورى زنان نابارور بود. روش: روش پژوهش حاضر شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون همراه با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش همه زنان نابارور مراجعهکننده به ...
بیشتر
مقدمه: ناباروری منجر به مشکلات فردی و اجتماعی در زنان میشود. هدف این پژوهش بررسی اثربخشى درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر راهبردهای تنظیم شناختی هیجان، تصویر بدن و تابآورى زنان نابارور بود. روش: روش پژوهش حاضر شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون همراه با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش همه زنان نابارور مراجعهکننده به بیمارستان غدیر شیراز در سال 1398 بود که با روش نمونهگیری هدفمند 30 نفر از آنها انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و کنترل جایدهی شدند. در مرحله پیشآزمون و پسآزمون از پرسشنامه تابآوری، پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان و پرسشنامه نگرانی از تصویر بدنی استفاده شد. پس از اجرای پیشآزمون، گروه آزمایش به مدت 8 جلسه 60 دقیقهای تحت درمان تعهد و پذیرش قرار گرفت و گروه کنترل مداخلهایی دریافت نکرد. دادهها با استفاده از آزمون کوواریانس چندمتغیری با نرمافزار SPSS-22 تجزیهوتحلیل شدند. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد با کنترل اثر پیشآزمون، بین میانگین پسآزمون دو گروه در متغیرهای راهبردهای تنظیم هیجان سازشیافته (173/18=F)، راهبردهای تنظیم هیجان سازشنایافته (163/16=F)، تصویر بدن (593/17=F) و تابآوری (826/16=F) در سطح 01/0=P تفاوت معنادار وجود دارد. نتیجهگیری: بر اساس نتایج این پژوهش، میتوان از درمان تعهد و پذیرش در جهت بهبود راهبردهای تنظیم هیجان، تصویر بدن و تابآوری زنان نابارور بهره برد.
سهیلا اعتمادی؛ حمید پورشریفی؛ بیوک تاجری؛ مهدی کلانتری؛ ناهید هواسی سومار
چکیده
مقدمه: هدف این پژوهش بررسی نقش تجارب آسیبزای جنسی، راهبردهای شناختی تنظیم هیجان و افشاسازی در تبیین علائم جسمی دختران نوجوان آسیبدیده بود. روش: روش پژوهش همبستگی و جامعه آماری کلیه دانشآموزان 14 تا 17 سال استان تهران در سال تحصیلی 98-97 بود. با غربالگری دانشآموزان دارای تجربه آسیب جنسیو حذف پرسشنامههای ناقص، 273 دانشآموز ...
بیشتر
مقدمه: هدف این پژوهش بررسی نقش تجارب آسیبزای جنسی، راهبردهای شناختی تنظیم هیجان و افشاسازی در تبیین علائم جسمی دختران نوجوان آسیبدیده بود. روش: روش پژوهش همبستگی و جامعه آماری کلیه دانشآموزان 14 تا 17 سال استان تهران در سال تحصیلی 98-97 بود. با غربالگری دانشآموزان دارای تجربه آسیب جنسیو حذف پرسشنامههای ناقص، 273 دانشآموز در تحلیل شرکت کردند. برای جمعآوری دادهها از چکلیستتجاربآسیبزایزندگی نیجنهویس، وندرهارت و کروگر (2002)، پرسشنامه راهبردهای شناختی تنظیم هیجان گارنفسکیو همکاران (2001)، پرسشنامه سلامتجسمانی گرک (2015)، مقیاس خودافشاسازیپریشانیکانوهسلینگ(2003) استفاده شد و با استفاده از رگرسیون چندگانه تحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد راهبردهای شناختی تنظیم هیجان ناسازگارانهبا (441/0= β و 01/0>p)، افشاسازی (213/0- = β و 01/0>p)، راهبردهای شناختی تنظیم هیجان سازگارانه (172/0- = β و 01/0>p)، تجارب آسیبزا (117/0= β و 05/0>p) توانایی پیشبینی علائم جسمی را دارند. نتیجهگیری: نتایج نشان داد میتوان با بررسی تاریخچه تجارب آسیبزای جنسی، مدیریت راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و تسهیل افشاسازی در جهت کنترل علائم جسمی بهره برد.