با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن روانشناسی سلامت

عنوان مقاله [English]

اثربخشی آموزش مدیریت استرس در کاهش علایم روانشناختی و کنترل قند خون بیماران دیابتی

نویسندگان [English]

  • M narimani
  • A atadokht
  • B ahadi
  • A abolghasemi
  • A zahed

چکیده [English]

چکیده
هدف: با توجه به نقش و اهمیت جنبه‌های روانشناختی در مدیریت و کنترل دیابت، این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش مدیریت استرس در کاهش علایم روانشناختی و کنترل قند خون بیماران دیابتی انجام گرفت.
روش:نمونه‌ای به حجم 36 نفر از بیماران دیابتی درمانگاه دیابت بیمارستان امام خمینی اردبیل با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شده و به صورت گمارشی در یکی از دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفته و اعضای گروه آزمایش به مدت 12 جلسه‌ی 5/1 ساعته آموزش مدیریت استرس را به صورت گروهی دریافت نمودند. آزمودنی‌های هر دو گروه در سه مرحله‌ی پیش-آزمون، پس‌آزمون و پیگیری سه ماهه، با استفاده از دو ابزار آزمون SCL-90-R وآزمایش اندازه‌گیری هموگلوبین گلیکوزیله مورد ارزیابی قرار گرفته و داده‌های حاصله با استفاده از تحلیل کوواریانس و تحلیل واریانس با اندازه‌گیری‌های مکرر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها:نتایج نشان داد که آموزش مدیریت استرس در کاهش نمرات هموگلوبین گلیکوزیله، شکایت جسمانی، افسردگی، حساسیت بین فردی و اضطراب آزمودنی‌های گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل اثربخش بوده (01/0>p) و این اثربخشی تا سه ماه بعد از مداخله همچنان پایدار بوده است.
نتیجه‌گیری:این یافته‌ها نشان می‌دهند که آموزش مدیریت استرس، در کاهش علایم روانشناختی و کنترل قند خون بیماران دیابتی مؤثر بوده و می‌تواند به عنوان یک مداخله‌ی مؤثر مورد استفاده قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها [English]

  • کلیدواژه‌ها: آموزش مدیریت استرس
  • دیابت نوع 1
  • دیابت نوع 2
  • علایم روانشناختی