اثر بخشی آموزش مدیریت استرس درکاهش اضطراب و فرانگرانی زنان دارای سقط مکرر جنین

نوع مقاله: علمی- پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد مشاوره و راهنمایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد

2 استاد گروه روانشنلسی دانشگاه پیام نور،تهران،ایران

3 کارشناسی ارشد گروه روانشنلسی دانشگاه پیام نور،تهران،ایران

چکیده

هدف: مشکلات و حوادثی مختلفی که در زندگی انسان رخ می دهد حالات روحی و روانی فرد را دستخوش تغییر می کند. سقط مکرر جنین نیز یکی از رخداد هایی است که بر هیجانات زنان تاثیر زیادی دارد. این مطالعه با هدف نقش مدیریت استرس به شیوه شناختی- رفتاری بر کاهش اضطراب و فرانگرانی در زنان دارای سقط جنین مکرر انجام شد.
روش: جامعه این مطالعه زنان داری مشکل سقط جنین در مراکز بهداشت شهر رشت بود که از بین آنها با توجه به ویژگی های سنی، و عدم مشکلات شخصیتی، به صورت هدفمند 40 نفر انتخاب و به دو گروه آزمایش و کنترل به صورت تصادفی انتساب شد. میزان اضطراب و فرانگرانی شرکت کنندگان قبل و بعد از آموزش مدیریت استرس با استفاده از دو مقیاس اضطراب کتل و فرانگرانی ولز (2000) اندازه گیری شد.
یافته­ها: نتایج نشان داد آموزش شناختی-رفتاری مدیریت استرس، میزان اضطراب و فرانگرانی را در زنان دارای سقط جنین مکرر کاهش می دهد.
نتیجه­گیری: افرادی که مهارت های مقابله ای لازم برای کنترل اضطراب و استرس را دریافت می کنند، توانایی این را دارند که افکار مضطرب و نگران کننده خود را کنترل کنند. در نتیجه استرس، اضطراب و فرانگرانی به صورت پیوسته کاهش پیدا می کنند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Effectiveness of Stress Management Training in Reducing Anxiety and Meta-worry of Women Who Had Abortion Several Times

نویسندگان [English]

  • Maryam Akhteh 1
  • Ahmad Alipor 2
  • Shida Sarifi Saki 3
چکیده [English]

Objective: Problems and various events that happen in life can change a person's mental states. Several abortions of the fetus is also an event that has an impact on women's emotions. The present study investigated the role of stress management training via cognitive - behavioral therapy on anxiety and meta- worry among women with recurrent abortions.
Methods: The statistical population of the present study consisted of women’s with recurrent abortions in clinics of the city of Rasht. Forty patients were purposely selected among them according to age and lack of diagnostic problems. Then The sample was randomly divided into an experiment group and a control group. Anxiety and meta- worry of the participants before and after stress management training were measured using Cattel anxiety Scale and Wells meta- worry (2000).
Results: The results showed that cognitive- behavioral training of stress management decreases anxiety and meta- worry of women with recurrent abortions.
Conclusion: People who receive necessary coping skills in order to manage their stresses and anxieties have the ability to control their anxious thoughts. Therefore their stresses, anxieties and meta- worries are continuously declining.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Anxiety
  • meta- worry
  • Stress Management
  • recurren

آنتونی، ‌م.؛ ایرونسون، گ.؛ و اشنایدرمن، ن. (2007). راهنمای عملی مدیریت استرس به شیوه شناختی ـ رفتاری. ترجمه سید جواد آل محمد؛‌ سولماز جوکار؛ و‌ حمید طاهر نشاط دوست. اصفهان: انتشارات جهاد دانشگاهی.

 

110 5

بهرامی، ن.؛ ستارزاده،‌ ن.؛ قوجازاده،‌ م.؛ سلیمانی، م.؛ نلمی،‌ ح.؛ و صادقی، ط. (1389). «بررسی ارتباط ناباروری با میزان رضایت جنسی». مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، 4 (2)،37 ـ 32.

پاک‌گوهر، م.؛ بابایی، غ.؛ رمضان زاده، ف.؛ و عابدی، ن. (1387). «تأثیر مشاوره بر رضایت جنسی زنان نابارور». مجله حیات، 4(1)، 30 ـ 21.

پهلوانی، ه.؛ ملکوتی، ک.؛ و تهرانی، ش. (1380). «بررسی عواملی استراس زا و راهبردهای مقابله‌ای و رابطه آن با سلامت روانی در افراد نابارور». فصلنامه اندیشه و رفتار، 7 (4)، 81 ـ 79.

حمید، ‌ن. (1390). «اثر بخشی مدیریت استرس برافسردگی،‌ اضطراب و ناباروری زنان». مجله علوم رفتاری، 5 (1)،‌ 30 ـ 55.

حمیدپور، ح.؛ دولتشاهی، ب.؛ پورشهناز، ع.؛ و دادخواه، ا. (1389). «کارایی شناخت درمانی در درمان زنان مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر». مجله روان‌پزشکی و روانشناسی بالینی ایران، 16 (4)، 89 ـ 78.

خداکرمی،‌ ن.؛ هاشمی،‌ س.؛ صدیق، ص.؛ حمدیه، م.؛ و طاهری نیا، ح. (1388). «تجربه زندگی با ناباروری: یک بررسی پدیدارشناسی». فصنامه باروری و ناباروری، 10 (4)، 297 ـ 287.

شیربیم، ز.؛ شفیع آبادی، ع.؛ و سودانی، م. (1387). «اثربخشی آموزش مهارت‌های مدیریت استرس بر افزایش سلامت روان دانشجویان». فصنامه اندیشه و رفتار، 2 (8)، 33 ـ 24.

قرایی، و.؛ مظاهری، م.؛ صاحبی،‌ ع.؛ پیوندی، س.؛ و آقا حسینی، م. (1385). «بررسی نقش آموزش‌های رفتاری ـ شناختی بر کاهش اضطراب خانم‌های مبتلا به ناباروری اولیه تحت درمان GIFT و ZIFT». فصنامه باروری و ناباروری، 5 (2)، 180 ـ 170.

فرامرزی، ف. (1384). تأثیر آموزش مهارت‌های زندگی بر کاهش اضطراب و افزایش مسئولیت‌پذیری معتادین مرد خود معرف بهزیستی شهرستان مسجد سلیمان. پایان‌نامه کارشناسی ارشد روان­شناسی بالینی،‌ دانشگاه آزاد واحد اهواز.

فرهانی، م. (1384). «جنبه­های روان­شناختی مقابله با ناباروری و نقش روان­شناس». فصلنامه باروری و ناباروری، 2 (8)، 60 ـ 52.

فلاحی، ا. (1381). مقایسه اثر بخشی

روش‌های حساسیت‌زدایی منظم و قصد متناقض در کاهش اضطراب بین دانش آموزان پسر سال اول دبیرستان شهر اهواز. پایان‌نامه کارشناسی ارشد مشاوره، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید چمران اهواز.

نصیری، ف.؛ رمضانی، ف.؛ سیمبر، م.؛ و محمد پور، ر. (1389). «نگرانی‌های زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک: یک مطالعه کیفی». مجله غدد درون‌ریز و متابولیسم، 15 (6)، 55 ـ 41.

هاشمی، ف. (1390). اثربخشی آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی ـ رفتاری بر شادکامی و سلامت روان و کاهش استرس زنان نابارور. پایان‌نامه کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه پیام نور تهران.

 

111 5

یثربی نژاد، ل. (1390). تأثیر آموزش شناختی ـ رفتاری بر کاهش اضطراب.‌ پایان‌نامه کارشناسی ارشد روانشناسی، ‌دانشگاه آزاد اسلامی رودهن.
 

Antoni, M. (2006). “How stress management improves quality of life after treatment for breast cancer”. Journal of Counseling and Clinical Psychology, 74 (6), 11-43.

Barr, M. & Burdi, A.R. (2004). “Evaluation of the abortus and stillborn infant”. The Journal of reproductive medicine, 27(9), 601.

Beutel, M. (1999). “Treatment- related stresses and depression in couples undergoing assisted reproductive treatment by IVF”. Andrologia, 31(1), 27-35.

Bovin, J. (2011). “A review of psychological intervention in infertility”. Soc, 57, 2325-41.

Bovin, J. & Takefman, J.E. (1995). “Stress level across stage of in vitro fertilization woman”. FertilSteril, 64(4), 802-881.

Carruco, K. (2000). “Psychological status of in vitro fertilization”. Fertile steril, 73(7), 1234-1334.

Davey, F. & Tallis, F. (2000). Worrying: perspectives in theory, assessment and treatment. New York: John wiley and sons, Inc.

Davidson, G.; Kring, A. & Neal, J. (2004). Abnormal psychology. New York.

Dobson, J. & Keith, F. (1988). Hand book of cognitive-Behavioral therapies. London.

Ghrobani, B. & Milanifar, A.R. (2009). “Infertility and Insurance”. Tehran Avicenna Research Institute, 57-65.

Greil, A. (1994). “Infertility and Psychological distress”. SocSci Med. 45(11), 1670-1704.

Newton, C. R. (2001). Psychological of infertility treatment.SocSci Ned, 33(9), 90-110.

Nilforoshan, P.; Ahmadi, S.A.; Abesi, M.R. & Ahmadi, S.M. (2006). “Attitude toward infertility and its relation to depression and anxiety in fertile Couples”. Journal of Reproduction and Infertility, 6 (5), 13-25.

Purdon, C. (2004). Psychological treatment of rumination. In C. Papageorgiou& A. Wells (Eds.), Depressive rumination: Nature, theory and treatment. Chichester, UK: John Wiley & Sons, Ltd.

Rascio, A.M. & Brokovec, T.D.

(2004). “Experience and appraisal of worry among high worriers with and without generalized anxiety disorder”. Behavior Research and Therapy, 42, 1469-1482.

Selye H. (1980). The stress concept today. Handbook on Stress and anxiety. San Francisco.

Simpson, J.L. (2000). “Genetic Causes of spontaneous abortion”. Contemporary Observations, 35, 25-40.

Vandenakker, O.B. (2005). “Quality of life and psychological symptoms in three groups of sub-fertile women”. Patient Education and counseling, 57(2), 183-9.

Wells, A. (2000). Emotional disorders and metacognition: Innovative cognitive Therapy. Chichester, UK: John Wiley & Sons, Ltd.

Wells, A. (2005). “The metacognition model of GAD: assessment of meta- worry and relationship with DSM-IV generalized anxiety disorder”. Cognitive therapy Research, 22 (7), 107-21.

 

112 5

Wells, A. & Carter, K. (2001). “Further tests of a cognitive model of generalized anxiety disorder: Metacognitions and worry in GAD, panic disorder, social phobia, depression, and nonpatients”. Behavior Therapy, 32(1), 85-102.

Whit, J. (2000). Mental health concept and skill. Salem-Keizar public schools. 1-892.