TY - JOUR ID - 7338 TI - تأثیر آموزش تحلیل رفتار متقابل بر نگرش صمیمانه، عزت نفس و افسردگی زنان معلول جسمی-حرکتی JO - روانشناسی سلامت JA - HPJ LA - fa SN - 2322-1283 AU - گلشن, اندیشه AU - ضرغام حاجبی, مجید AU - صبحی قراملکی, ناصر AD - گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم AD - گروه رفتار حرکتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 9 IS - 36 SP - 25 EP - 44 KW - تحلیل رفتار متقابل KW - نگرش صمیمانه KW - عزت نفس KW - افسردگی KW - معلول جسمی- حرکتی DO - 10.30473/hpj.2021.54873.4936 N2 - مقدمه: ناتوانی نه‌تنها در جسم، بلکه بیشتر در نگرش معلولین وجود دارد. نگرش‌های منفی و موانع اجتماعی سبب کاهش عزت نفس و افزایش افسردگی آنان می‌شود. هدف پژوهش بررسی اثر آموزش تحلیل رفتار متقابل بر نگرش صمیمانه، عزت نفس و افسردگی زنان معلول جسمی- حرکتی کاشان در سال 1398 بود. روش: پژوهش نیمه آزمایشی با دو گروه آزمایش و گواه با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون و پیگیری بود. جامعه آماری 48 زن معلول زیر نظر بهزیستی بود که 40 نفر به شیوه تصادفی انتخاب و در دو گروه مساوی قرار گرفتند. ابزار پژوهش، مقیاس‌های نگرش صمیمانه تریدول، عزت نفس آیزنک و افسردگی بک بود. پس از انجام پیش‌آزمون از گروه‌ها، آموزش تحلیل رفتار متقابل طی 8 جلسه، برای گروه آزمایش برگزار شد. سپس از دو گروه پس‌آزمون و یک ماه بعد آزمون پی گیری، گرفته شد. برای تحلیل داده­ها از تحلیل واریانس با اندازه­گیری مکرر استفاده گردید. یافته‌ها: آموزش گروهی سبب افزایش عزت نفس، نگرش صمیمانه، صمیمیت ذهنی، صمیمیت عاطفی و کاهش افسردگی معلولین گروه آزمایش نسبت به گروه گواه، شد (01/0≥ P). میانگین نمرات این متغیرها در گروه آزمایش، در پس‌آزمون و پی گیری، در یک سطح آماری بودند که نشان‌دهنده پایداری اثرات آموزش بود. نتیجه‌گیری: آموزش گروهی تحلیل رفتار متقابل از طریق شناخت ارزش‌های وجودی و بهبود ارتباط بین فردی در بهبود نگرش و عزت نفس و کاهش افسردگی معلولین مؤثر می‌باشد. UR - https://hpj.journals.pnu.ac.ir/article_7338.html L1 - https://hpj.journals.pnu.ac.ir/article_7338_b740891e9fd1ad1e22af0ef0c8236808.pdf ER -