per
دانشگاه پیام نور
روانشناسی سلامت
2322-1283
2538-5585
2012-08-10
1
4
5
18
437
Scientific Research
مقایسه میزان افسردگی، اضطراب و تنیدگی در سه ماهه های اول، دوم و سوم بارداری در زنان باردار عادی و زنان باردار تحت درمان ناباروری
A Comparison of Depression, Anxiety and Stress Levels in First, Second and Third Trimesters Between Women With Normal Pregnancy and Pregnant Women Who Have Received Infertility Treatment
نسرین زارعی
nassrin.zarei@yahoo.com
1
کاظم رسول زاده طباطبایی
rasool@yahoo.com
2
سید علی آذین
3
کارشناس ارشد روان شناسی عمومی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
عضو هیئت علمی (دانشیار) دانشگاه تربیت مدرس، تهران
عضو هیئت علمی (استادیار) گروه اپیدمیولوژی و سلامت باروری پژوهشگاه رویان
چکیدههدف: هدف پشوهش حاضر مقایسه میزان افسردگی، اضطرا و تنیدگی، در سه ماهه های بارداری، در زنانباردار عادی و زنان بارداری است که تحت درمان ناباروی بوده اند.روش: تعداد 267 نفر ) 137 زن باردار تحت درمان ناباروری و 131 زن باردار عادی(، به روش علیّ -- مقایسه ای، توسط مقیاس 42 DASS مورد مطالعه قرار گرفتند و برای تحلیل داده ها از مدل های غیر پارامتریکU مان ویتنی و کروسکال والی استفاده شد.یافتهها: میزان اضطرا و تنیدگی در سه ماهه های اول و دوم در گروه نابارور به طور معنی داری بیشتر ازگروه عادی به دست آمد اما بین سه ماهه های بارداری، در میزان افسردگی، تفاوت معناداری بین دو گروه وجودنداشت.نتیجهگیری: مشکلات روان شناختی قبل از بارداری گروه نابارور و عدم اطمینان این مادران از نتیجه درمان،می تواند باعث بالا بودن اضطرا و تنیدگی در طول بارداری نسبت به مادران باردار عادی شود. به همین دلیلمشاوره روان شناختی منظم دوره ای در طول بارداری برای زنانی که تحت درمان ناباروری قرار داشتند، پیشنهادمی شود.
https://hpj.journals.pnu.ac.ir/article_437_5954109c9732050d93c445cbf3d0b21f.pdf
کلیدواژه: افسردگی
اضطرا
تنیدگی
ناباروری
سه ماهه های بارداری
per
دانشگاه پیام نور
روانشناسی سلامت
2322-1283
2538-5585
2013-02-18
1
4
19
29
438
Scientific Research
رابطه آلکسیتیمیا و باورهای مربوط به هیجان با سلامت روان بیماران کلیوی
Relationship Between Alexithymia and Beliefs
about Emotion with Renal Patient’s Mental Health
J. Karami*1, A. Zakiei**, Z. Mohebi***
جهانگیر کرمی
karami12@gmail.com
1
علی زکی یی
alizakei@gmail.com
2
زینب محبی
zakieiali@gmail.com
3
عضو هیئت علمی گروه روان شناسی دانشگاه رازی و مدیر گروه مطالعات خانواده
کارشناس ارشد روان شناسی و مدرس دانشگاه پیام نور
دانشجوی کارشناسی ارشد روان شناسی دانشگاه رازی
چکیدههدف: با توجه به نقش هیجان در سلامت پشوهش حاضر با هدف تعیین رابطه بین آلکسی تیمیا و باورهایمربوط به هیجان با سلامت روان بیماران کلیوی انجام گرفت.روش: پشوهش توصیفی از نوع همبستگی بود که برای انجام آن از بین بیماران کلیوی استان کرمانشاه تعداد111 نفر)شامل 54 مرد و 56 زن( به روش نمونه در دسترس جهت شرکت در پشوهش انتخا شدند. برایگردآوری داده ها از پرسشنامه های سلامت عمومی) GHQ (، پرسشنامه باورهای مربوط به هیجان و پرسشنامهآلکسیتیمیا استفاده شد. داده ها با استفاده از آزمون های همبستگی و رگرسیون مورد تحلیل قرار گرفت.یافتهها: نتای پشوهش نشان داد که بین آلکسی تیمیا و سلامت روان رابطه منفی معناداری وجود دارد اما بینباورهای مربوط به هیجان و سلامت روان بیماران کلیوی رابطه معناداری مشاهده نشد.نتیجهگیری: با توجه به نتای پشوهش می توان گفت که آلکسیتیمیا با سلامت روان بیماران کلیوی رابطهدارد، به نظر میرسد که آلکسیتیمیا به سبب ایجاد اختلال در دستگاه عصبی خودکار و دستگاه ایمنی سبب بهمخاطره افتادن سلامتی میگردد.
https://hpj.journals.pnu.ac.ir/article_438_2598ddd7c2b959642a8a5520685cee01.pdf
کلیدواژه: آلکسیتیمیا
باورهای مربوط به هیجان
سلامت روان
بیماران کلیوی
per
دانشگاه پیام نور
روانشناسی سلامت
2322-1283
2538-5585
2013-02-17
1
4
30
41
439
Scientific Research
روایی و اعتبار نسخة فارسی مقیاس بهزیستی ذهنی در بیماران سرطانی
Validity and Reliability of the Persian Version of the Mental Well-Being Scale in Cancer Patients Gh. Rajabi*1
غلامرضا رجبی
rajabireza@scu.ac.ir
1
دانشیار گروه مشاوره، دانشگاه شهید چمران اهواز، ایران
چکیدههدف: این مطالعه با هدف بررسی روایی نسخه فارسی مقیاس بهزیستی ذهنی در بیماران سرطانیمراجعه کننده به بخش رادیو تراپی بیمارستان گلستان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهو از انجامگرفت.روش: در این مطالعه 111 بیمار سرطانی از بخش رادیو تراپی بیمارستان گلستان به صورت داوطلب-هدفمند انتخا شدند و مقیاسهای بهزیستی ذهنی، خودکارآمدی عمومی و حمایت اجتماعی را تکمیلکردند.یافتهها: تحلیل عاملی اکتشافی، 3 عامل )خوش بینی، روابط مثبت با دیگران و انرژیک بودن( وتحلیل عامل تاییدی نیز نشان داد که مدل 3 عاملی برازنده دادهها است. ضرایب آلفای کرونباخ کل مقیاس12 ماده( و برای عاملهای سهگانه قابل قبول بودند. ضرایب روایی همزمان این مقیاس با مقیاس های (خودکارآمدی عمومی و حمایت اجتماعی معنی دار بودند.نتیجهگیری: با توجه به روایی و اعتبار مقیاس بهزیستی ذهنی میتوان از این مقیاس در محیط هایبالینی و تحقیقاتی در امر ارتقاء بهزیستی و سلامت روان بیماران سرطانی استفاده کرد.
https://hpj.journals.pnu.ac.ir/article_439_32da73f08e9f2c650208341dfa027cd0.pdf
کلید واژه: روایی
اعتبار
سرطان
بهزیستی ذهنی
per
دانشگاه پیام نور
روانشناسی سلامت
2322-1283
2538-5585
2013-03-10
1
4
42
55
440
Scientific Research
تغییرات سایکوفیزیولوژیک مرتبط با اضطراب امتحان در ارزشیابی کیفی توصیفی دانش آموزان ابتدایی
The Psychophysical Changes Related to Exam Anxiety in Qualitative- Descriptive Evaluation of Elementary School Students
Z.Sharif Askari *1, A.Fathi-Ashtiani**, A.Alipour***, M.Saffarinia****
زینب شریف عسکری
zeyton324@yahoo.com
1
علی فتحی آشتیانی
afa1337@ gmail.com
2
احمد علیپور
alipor@pnu.ac.ir
3
مجید صفاری نیا
m.saffarinia@yahoo.com
4
کارشناس ارشد روان شناسی دانشگاه پیام نور
استاد دانشگاه علوم پزشکی بقیة الله (ع)
استاد گروه روان شناسی دانشگاه پیام نور
دانشیار گروه روان شناسی دانشگاه پیام نور
چکیدههدف: مطالعه حاضر با هدف بررسی تغییرات سایکوفیزیولوژیک مرتبط با اضطرا امتحان در ارزشیابیکیفی توصیفی دانش آموزان ابتدایی انجام شد. –روش: این مطالعه یک طرح آزمایشی بود که در مورد 91 نفر از دانش آموزان تهران انجام شد. آنها با روشنمونه گیری در دسترس انتخا و به پرسشنامه های اضطرا امتحان کودکان ساراسون، شخصیت کودک و نوجوانآیسنک و عزت نف کوپراسمیت پاسخ دادند. ضربان قلب آنها یک هفته قبل و بعد از امتحان و روز امتحان گرفتهشد. 32 نفر در نمونه گیری بزاقی شرکت کردند. داده ها به کمک روش تحلیل واریان مکرر تحلیل گردید.یافته ها: میزان کورتیزول بزاقی و ضربان قلب آزمودنی ها در روز امتحان نسبت به یک هفته قبل و بعد ازامتحان به صورت معناداری افزایش یافت. رابطه معکوس و معناداری بین میزان اضطرا امتحان با میزان عزتنف آنها وجود داشت. دانش آموزان درونگرا، پرخاشگر و روان رنجور، اضطرا امتحان بیشتری را تجربه می کنند.نتیجه گیری: علی رغم تغییر نظام ارزشیابی، بهداشت روانی محیط یاددهی یادگیری در معرض –تهدید است و لازم است مسئولین نظام آموزشی، تمهیدات لازم در خصوص پیشگیری و کاهش اضطرا امتحاندانش آموزان به عمل آورند
https://hpj.journals.pnu.ac.ir/article_440_a31213d1e152ef944bf82d9fa993eed4.pdf
کلیدواژه : اضطرا امتحان
کورتیزول بزاقی
ضربان قلب
ارزشیابی کیفی توصیفی
دانش آموزان -
per
دانشگاه پیام نور
روانشناسی سلامت
2322-1283
2538-5585
2013-03-20
1
4
56
70
441
Scientific Research
اثربخشی آموزش مدیریت خشم با رویکرد شناختی رفتاری بر پیروی از درمان و کنترل قند خون بیماران مبتلا به دیابت نوع 3
The Effect of Cognitive Behavioral Anger Management Training on Treatment Adherence and Glycemic Control in Patients with Type 2 Diabetes
M. Oraki* 1, H. Zare** 2, N. Shirazi*** 3, S. Hasanzadeh Pashang****4
محمد اورکی
orakisalamat@gmail.com
1
حسین زارع
h_zare@pnu.ac.ir
2
نسترن شیرازی
nastaran.shirazi@yahoo.com
3
سمیرا حسن زاده پشنگ
hasanzadeh60@yahoo.com
4
استادیار گروه روان شناسی، دانشگاه پیام نور
دانشیار گروه روان شناسی، دانشگاه پیام نور
کارشناس ارشد روان شناسی عمومی، دانشگاه پیام نور
کارشناس ارشد روان شناسی عمومی، دانشگاه پیام نور
چکیدههدف : دیابت یکی از شایع ترین بیماری های مزمن است که با مشکلات روانشناختی به ویشه خشم رابطه زیادیدارد. هدف پشوهش حاضر، تعیین اثربخشی آموزش مدیریت خشم بر پیروی از درمان و کنترل قند خون بیمارانمبتلا به دیابت نوع 2 بود.روش: در یک تحقیق نیمه تجربی با طرح پیش آزمون و پ آزمون ، از بین 211 بیمار دیابتی نو ع 2- ، مراجعه کننده به یک مطب خصوصی، تعداد 28 نفر که پ از پاسخ گویی به پرسشنامه حالت صفت بیان خشم 2در این آزمون نمره بالا کسب کرده بودند به روش نمونه گیری داوطلبانه در دسترس انتخا شدند . سپ اینبیماران به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند و علاوه بر گرفتن آزمایش HbA1c خون ،پرسشنامه سنجش رفتارهای خودمراقبتی در دیابت به منظور بررسی پیروی از درمان در این بیماران ، در مورد آنهااجرا شد. سپ گروه آزمایش به مدت 11 جلسه 91 دقیقه ای در دوره آموزش مدیریت خشم که به شیوه شناختی -رفتاری برگزار شد، شرکت نمود اما گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد. پ از پایان مداخله، میزان HbA1c خونافراد هر دو گروه، مورد ارزیابی مجدد قرار گرفت و تمام افراد به پرسشنامه سنجش رفتارهای خودمراقبتی در دیابتبه عنوان پ آزمون پاسخ دادند. برای تحلیل داد هها از آزمون تحلیل کوواریان تک متغیره )آنکوا( استفاده شد.یافته ها: نتای تحلیل کوواریان نشان داد که آموزش مدیریت خشم با رویکرد شناختی رفتاری موجب -افزایش میزان پیروی از درمان و کاهش قند خون ) HbA1c ( گروه آزمایش شده است.نتیجه گیری: آموزش مدیریت خشم با رویکرد شناختی رفتاری می تواند در بهبود پیروی از درمان و کنترل قند -خون ) HbA1c ( بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 اثربخش باشد. بنابراین ارائه چنین آموزش هایی در کنار سایرمداخلات پزشکی به عنوان بخشی از درمان و مراقبت جامع دیابت، توصیه می گردد.
https://hpj.journals.pnu.ac.ir/article_441_15f4ac05aaa6ac98b1244f73b9ea7875.pdf
کلید واژه ها: دیابت نوع 2
مدیریت خشم با رویکرد شناختی رفتاری
پیروی از درمان
کنترل قند خون -
( HbA1c
per
دانشگاه پیام نور
روانشناسی سلامت
2322-1283
2538-5585
2013-03-19
1
4
71
83
442
Scientific Research
بررسی رابطه آلکسی تیمیا و بیماری زخم معده: آیا پرخاشگری یک متغیر واسطه ای است؟
Relationship Between Alexithymia and Peptic Ulcer Disease: Does Aggression is a MediatorVariable?
S. Alizdehfard* 1
سوسن علیزاده فرد
salizadehfard@gmail.com
1
استادیار گروه روان شناسی، دانشگاه پیام نور
چکیدههدف: آلکسی تیمیا به عنوان یک صفت شخصیتی با بروز مشکلاتی در تشخیص و توصیفاحساسات و هیجان مطرح می شود که با متغیرهای روانشناختی چون هوش هیجانی، قدرتتصویر پردازی و همدلی مرتبط است. به همین سبب رابطه این ویشگی با طیف وسیعی از اختلالاتروانشناختی چون افسردگی، اختلالات شخصیت و بیماری های روان تنی مانند میگرن، فشارخون ودردهای مزمن به اثبات رسیده است. هدف از پشوهش حاضر بررسی صفت شخصیتی آلکسی تیمیا بابیماری زخم معده و نقش خشم به عنوان یک متغیر واسطه ای است.روش: 174 نفر زن و مرد ) 84 نفر بیمار مبتلا به زخم معده و 91 نفر سالم( انتخا شده و بهپرسشنامه های الکسی تیمیا )تورنتو، 1994 ( و مقیاس خشم )بردفورد، 1977 ( پاسخ دادند. در نهایت ایننتای در دو گروه نمونه مقایسه شد.یافته ها: داده ها با استفاده از روش تحلیل رگرسیون گام به گام مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.نتای نشان داد که بین الکسی تیمیا و زخم معده رابطه معناداری وجود دارد و همچنین پرخاشگری دررابطه میان آنها نقش واسطه ای دارد.نتیجه گیری: نتای حاصله نشان می دهد که در طراحی درمان بیماری زخم معده توجه به عواملروانشناختی با ارزش بوده و اینکه می توان آموزش مهارت های کنتر ل و ابراز هیجان، و روش هایمدیریت خشم را در برنامه های مداخله ای مد نظر قرار داد.
https://hpj.journals.pnu.ac.ir/article_442_56903ed53ee22d6ce04a4f68d9430547.pdf
کلید واژهها: الکسی تیمیا
زخم معده
پرخاشگری
per
دانشگاه پیام نور
روانشناسی سلامت
2322-1283
2538-5585
2013-02-18
1
4
84
96
443
Scientific Research
پیش بینی رفتارهای خود مراقبتی بیماران مبتلا به دیابت بر اساس سبک های دلبستگی و کانون کنترل سلامت: نقش تعدیل کننده جنس
Prediction of Self-Care According to Patient Attachment Style and Health Locus of Control Among People with Diabetes: The Role of Gender as Moderator
1M. Nikoogoftar*, F. Eshaghi **
منصوره نیکوگفتار
mnikoogoftar@gmail.com
1
فائزه اسحاقی
2
استادیار گروه روان شناسی دانشگاه پیام نور
دانشجوی کارشناس ارشد روان شناسی بالینی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی تهران
چکیدههدف: اگرچه دیابت یک بیماری روان تنی نیست ولی عوامل روانشناختی نقش برجستهای در علت شناسی ، شدت و پیش آگهی آن -دارند. افزون بر این، درمان دیابت مستلزم انضباط شخصی و پایبندی به رفتارهای خود مراقبتی است. هدف از انجام - این پشوهش، بررسینقش رسوبک ش:های دلبستگی و کانون کنترل سلامت بر رفتارهای خود مراقبتی در افراد با بیماری دیابت است.- 111 بیمار مبتلابه 14 که عضو انجمن دیابت ایران / 48 و انحراف استاندارد 62 / دیابت ) 45 مرد و 66 زن( با میانگین سنی 38بودند به مقیاس دلبستگی بزرگسالان کولی نز و رید ) RASS 1991 (، مقیاس ، چند وجهی کانون کنترل سلامت ) MHLC 1992 ( و ،مقیاس چکیده فعالیت های خود مراقبتی بیماران دیابتی ) - SDSCA 1994 ( پاسخ دادند. برای ، تجزیه و تحلیل اطلاعات از آمارتوصیفی واستنباطی شامل آزمون معناداری همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه گام به گام استفاده شد .یافته ها: نتای به دست آمده بیانگر وجود رابطه مثبت معنادار بین رفتارهای خود مراقبتی با زیر مقیاس نزدیک بودن )سبک دلبستگی - -ایمن( و کانون کنترل بیرونی 1 پزشکان و رابطه منفی معنادار با زیر مقیاس اضطرا )سبک دلبستگی اضطرابی دوسوگرا( و نیز ر ابطه منفی - - -معنادار بین سبک دلبستگی ایمن با کانون کنترل بیرونی دیگران است. همچنین کانون کنترل درونی در مردان بالاتر از زنان به دست آمد. در -سایر زیر مقیاس ها و نیز در رفتارهای خود مراقبتی و سبک های دلبستگی تفاوتی بین دو جن مشاهده نشد. - -نتیجه گیری: یافته های پشوهش حاضر نقش الگوهای رفتاری را در سیر و پیش آگهی بیماری دیابت آشکار ساخته و اهمیت مداخلاتروانشناختی در درمان دیابت را مورد توجه و تأکید قرار می دهد.
https://hpj.journals.pnu.ac.ir/article_443_269817a77c96f9cdeb5f02df0babf436.pdf
کلیدواژه : دیابت
سبک های دلبستگی
کانون کنترل سلامت
رفتارهای خود مراقبتی
جنس
per
دانشگاه پیام نور
روانشناسی سلامت
2322-1283
2538-5585
2013-01-20
1
4
97
109
444
Scientific Research
اثربخشی آموزش تاب آوری بر استرس مادران دارای فرزندان مبتلا به سرطان در بیمارستان امام خمینی (ره) تهران
Effectiveness of Resilience Training on Stress of Mothers Whose Children, Suffer from Cancer
in Imam Khomeini Hospital of Tehran
T. Hosseini Ghomi*/ H. Salimi Bajestani**1
طاهره حسینی قمی
hosseinighomit@yahoo.com
1
حسین سلیمی بجستانی
h.salimi.b@gmail.com
2
کارشناس ارشد روان شناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی
استادیار مشاوره دانشگاه علامه طباطبائی
چکیدههدف: تشخیص سرطان در فرزندان اثرات نامطلوبی برای خانواده به دنبال خواهد داشت. استرس بیشاز اندازه و مشکلات در زمینه سازگاری تنها تعداد محدودی از مسائل مربو ط به تشخیص سرطان درفرزندان است. یکی از راهبردهای مناسب برای ارتقای سلامت روان تا آوری است. تا آوری به تواناییانسان برای سازگاری در برابر بیماری ها، درد و رن ناشی از گرفتاری ها و عوامل تنش زای با اهمیت درجریان زندگی اشاره دارد. این پشوهش به منظور بررسی تاثیر آموزش تا آوری بر استرس مادرانی کهفرزندان آنها دچار سرطان شده اند، انجام شده است.13 بوده است. روش – روش: جامعه آماری این پشوهش کلیه مادران فرزندان سرطانی بین 11پشوهش به کار گرفته شده طرح نیمه آزمایشی که شامل پیش آزمون و پ آزمون با گروه کنترل بوده است.با روش نمونه گیری تصادفی یک گروه 31 نفری از مادران انتخا شدند. آنها در دو گروه مساوی قرارداده شده اند که نیمی از آنها در گروه آزمایش و نیمی دیگر در گروه کنترل بوده اند. پرسشنامه هایتا آوری کانر دیوید سون و استرس آبدین برای هر دو گروه به کار رفت. –یافته ها: نتای 9 جلسه آموزش تا آروی با استفاده از روش تحلیل کوواریان نشان داد که مادرانیکه تحت آموزش معین قرار گرفته اند در افزایش تا آوری و کاهش استرس به نسبت مادرانی که از اینآموزش ها برخوردار نبوده اند پیشرفت بهتری داشته اند.نتیجهگیری: آموزش تا آوری تاثیر معناداری بر روی کاهش استرس و افزایش تا آوری مادران به همراه داشته است.
https://hpj.journals.pnu.ac.ir/article_444_52adcbf1317197997db9b1e7adeeefc3.pdf
کلیدواژه: تا آوری
استرس
سرطان