@article { author = {mirmahdi, sayyed Reza and razaali, marzeieh}, title = {The Effectiveness of Mindfulness-based Cognitive Therapy on Resilince, Emotion Regulation and Life Expectancy among Women with Diabetes2}, journal = {Health Psychology}, volume = {7}, number = {28}, pages = {167-183}, year = {2019}, publisher = {Payame Noor University}, issn = {2322-1283}, eissn = {2538-5585}, doi = {10.30473/hpj.2019.40990.4049}, abstract = {Objective: The purpose of this study was to evaluate the effectiveness mindfulness-based cognitive therapy on resilince, emotion regulation and life expectancy among women with diabetes. Method: The method of research was semi-experimental with  pretest and posttest control group. Data were collected from the Responding Questionnaire by Connor and Davidson (2003), Garnowski Critical Settlement Questionnaire (2006), and Miller & Wacky Hope Questionnaire (1988). The sample were  30 patient  women who were selected by available sampling   and were randomly placed in tow groups of  experimental group and control group. The experimental group received 9 sessions Mindfulness-based Cognitive Therapy. Result: The results of this study showed that mindfulness education is not effective in improving the life expectancy of women with diabetes (p>0/05) However, had significant effect on resilince and emotion regulation of women with diabetes (p<0/05). Conclusion: mindfulness can play an important role as adjunctive and Rehabilitation therapies with medical treatment.}, keywords = {Mindfulness,Resilince,emotion regulation,life expectancy,Women whit Diabetes 2}, title_fa = {اثر بخشی درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی بر تاب‌آوری، تنظیم هیجان و امید به زندگی در زنان مبتلا به دیابت نوع 2}, abstract_fa = {مقدمه این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر    تاب‌آوری، تنظیم هیجان و امید به زندگی در زنان مبتلا به دیابت شهرستان خوانسار  انجام شد.روش: طرح این پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون و پس آزمون بود.ازپرسشنامه تاب‌آوری کانر و دیویدسون (2003) ، پرسشنامه تنظیم شناختی گارنفسکی، کرایج (2006) و پرسشنامه امیدواری میلر وپاور(1988) جهت گردآوری داده ها استفاده شد. با روش نمونه گیری  هدفمند 30 نفر از زنان مبتلا به دیابت خوانسار انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. گروه آزمایش در طی  9 جلسه شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی را آموزش دید.یافته ها : نتایج پژوهش نشان داد که آموزش ذهن آگاهی بر بهبود امید به زندگی در زنان مبتلا به دیابت موثر نیست(05/0P>) ولی بر بهبود تاب‌آوری و تنظیم هیجان در زنان مبتلا به دیابت تاثیر معنا دار دارد(05/0P<). نتیجه گیری: آموزش  ذهن آگاهی می‌تواند نقش مهمی را به عنوان درمان‌های کمکی و توان‌بخشی در کنار درمان‌های پزشکی در دیابت ایفا کند}, keywords_fa = {ذهن آگاهی,تاب آوری,تنظیم‌هیجان,امید به زندگی,زنان مبتلا به دیابت2}, url = {https://hpj.journals.pnu.ac.ir/article_5595.html}, eprint = {https://hpj.journals.pnu.ac.ir/article_5595_26f93175ce3b1c9036833dd04f84f8e8.pdf} }