@article { author = {Rezaei Niyasr, Asiyeh and Zare, Hossein and Barjesteh, Farzaneh}, title = {Assessment of Cognitive Function in obese & overweight children compared with children of normal weight in the Tower of London & Stroop test}, journal = {Health Psychology}, volume = {6}, number = {22}, pages = {35-50}, year = {2017}, publisher = {Payame Noor University}, issn = {2322-1283}, eissn = {2538-5585}, doi = {}, abstract = {Introduction: Studies have shown that overweight and obesity are associated with poor executive function and cognitive abilities. This can be due to changes in the structure and function of the brain, the aim of the study was to investigate executive functions, particularly inhibition control system and problem - solving in groups of overweight and obese children compared with normal weight children. Method: design study is causal- comparative.  41 primary school students, in 7 to 12 year age, Of the population of primary school of Tehran were selected as samples available in 1395. 21 students with excess weight and 20 students with normal weight were measured in Strop test, the Tower of London tools and BMI. Results: The results of T-test showed significant differences in the ability in inhibitory system function between two groups Conclusion: According to the findings, it seems the obese children and adolescents have poorer inhibition control system than normal weight peers.  This deficiency can reduce the other cognitive abilities in long term and have an impact on children's academic and social success.}, keywords = {Cognitive Function,Strop test,The Tower of London,children,Obesity}, title_fa = {ارزیابی عملکرد شناختی کودکان دارای مشکل اضافه وزن و چاق در آزمون برج لندن و آزمون استروپ در مقایسه با کودکان دارای وزن نرمال}, abstract_fa = {مقدمه: مطالعات نشان داده است که چاقی و اضافه وزن با افت کارکردها و تواناییهای شناختی همراه است. که می تواند به دلیل تغییرات ایجاد شده در ساختار و کارکردهای مغز باشد، این مطالعه  با هدف ارزیابی چگونگی عملکرد کارکردهای اجرایی به ویژه عملکرد سیستم بازداری و کنترل و حل مساله در دو گروه کودکان و نوجوانان دارای اضافه وزن و چاق و کودکان نرمال انجام شده است.  روش: طرح مطالعه حاضر از نوع علی- ­مقایسه­ ای می باشد. در این مطالعه 41 دانش آموز در محدوده سنی 7 تا 12 سال،21 دانش آموز دارای اضافه وزن و چاق و 20 دانش آموز دارای وزن نرمال، از جمعیت دانش آموزان دبستانهای تهران در سال 95 به شیوه­ نمونه­ گیری در دسترس به عنوان نمونه­های این پژوهش انتخاب شدند و دو آزمون استروپ و برج لندن ارزیابی شدند.  یافته­ ها: نتاییج حاصل از مقایسه میانگین عملکرد دانش آموزان در آزمونها نشان می دهد، که در عملکرد سیستم بازداری و کنترل بین دو گروه تفاوت معنادار وجود دارد، عملکرد کودکان چاق پایین تر است. نتیجه­ گیری: : یافته ها نشان می دهد عملکرد شناختی کودکان چاق و دارای اضافه وزن نسبت به کودکان دارای وزن نرمال پایین تر است، که این افت عملکرد می تواند به مرور سایر تواناییهای شناختی آنها را نیز متاثر سازد و در موفقیت های تحصیلی و اجتماعی آنها تاثیر گذار باشد.}, keywords_fa = {عملکرد شناختی,آزمون استروپ,آزمون برج لندن,کودکان}, url = {https://hpj.journals.pnu.ac.ir/article_4036.html}, eprint = {https://hpj.journals.pnu.ac.ir/article_4036_d0490191cfd846b56f6e3d11fe8e4db6.pdf} }