اثربخشی آموزش راهبردهای مدیریت هیجان مبتنی بر رویکرد زوج درمانی هیجان مدار(EFT) بر افزایش رضایت جنسی زوجین
N
javidi
کارشناسی ارشد روان شناسی
author
A
soleimani
استادیار
author
KH
ahmadi
دانشیار
author
M
samadzadeh
کارشناسی ارشد روان شناسی
author
text
article
2013
per
چکیده هدف: این پژوهش باهدف بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای مدیریت هیجان بر افزایش رضایت جنسی زوجین انجام شده است روش: این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی است و حجم نمونه شامل 60 نفر(30زوج)می باشد که به شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و به شیوه تصادفی ساده به دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند.ابزار پژوهش شامل: پرسشنامه 25 جملهای رضایت جنسی می باشدابتدا از شرکت کنندگان پیش آزمون گرفته شد سپس طرح آموزش راهبردهای مدیریت هیجان در 8 جلسه اجراشد و در نهایت پس آزمون گرفته شد.همچنین وضعیت سن،طول عمر ازدواج و میزان تحصیلات زوجین بررسی شد و نتایج با آزمون کوواریانس تحلیل شد. یافتهها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان می دهد که تفاوت میان میانگین های پیش آزمون، پس آزمون در عامل آموزش و عامل گروه از نظر آماری معنادار است. به عبارت دیگر عامل آموزش سبب افزایش نمرات مولفه رضایت جنسی گروه آزمایش در مقایسه باگروه کنترل شده است.همچنین تاثیر این آموزش در گروه مردان بیشتر از گروه زنان بوده است. نتیجهگیری: از این تحقیق می توان نتیجه گرفت که عامل آموزش باعث ایجاد تفاوت نمرات رضایت جنسی زوجین در گروه کنترل و آزمایش شده و به عبارتی آموزش راهبردهای مدیریت هیجان باعث افزایش رضایت جنسی زوجین شده است.
Health Psychology
Payame Noor University
2322-1283
1
v.
3
no.
2013
5
18
https://hpj.journals.pnu.ac.ir/article_200_861b97c5461cdea1b572d737f0deca06.pdf
اثربخشی آموزش مدیریت استرس در کاهش علایم روانشناختی و کنترل قند خون بیماران دیابتی
M
narimani
author
A
atadokht
author
B
ahadi
author
A
abolghasemi
author
A
zahed
author
text
article
2013
per
چکیده هدف: با توجه به نقش و اهمیت جنبههای روانشناختی در مدیریت و کنترل دیابت، این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش مدیریت استرس در کاهش علایم روانشناختی و کنترل قند خون بیماران دیابتی انجام گرفت. روش:نمونهای به حجم 36 نفر از بیماران دیابتی درمانگاه دیابت بیمارستان امام خمینی اردبیل با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شده و به صورت گمارشی در یکی از دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفته و اعضای گروه آزمایش به مدت 12 جلسهی 5/1 ساعته آموزش مدیریت استرس را به صورت گروهی دریافت نمودند. آزمودنیهای هر دو گروه در سه مرحلهی پیش-آزمون، پسآزمون و پیگیری سه ماهه، با استفاده از دو ابزار آزمون SCL-90-R وآزمایش اندازهگیری هموگلوبین گلیکوزیله مورد ارزیابی قرار گرفته و دادههای حاصله با استفاده از تحلیل کوواریانس و تحلیل واریانس با اندازهگیریهای مکرر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها:نتایج نشان داد که آموزش مدیریت استرس در کاهش نمرات هموگلوبین گلیکوزیله، شکایت جسمانی، افسردگی، حساسیت بین فردی و اضطراب آزمودنیهای گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل اثربخش بوده (01/0>p) و این اثربخشی تا سه ماه بعد از مداخله همچنان پایدار بوده است. نتیجهگیری:این یافتهها نشان میدهند که آموزش مدیریت استرس، در کاهش علایم روانشناختی و کنترل قند خون بیماران دیابتی مؤثر بوده و میتواند به عنوان یک مداخلهی مؤثر مورد استفاده قرار گیرد.
Health Psychology
Payame Noor University
2322-1283
1
v.
3
no.
2013
19
29
https://hpj.journals.pnu.ac.ir/article_201_d1bd50a70b0f41761e691b57d9d6c818.pdf
تفاوت های جنسیتی در اضطراب سلامتی و باورهای ناکارآمد مرتبط با آن: با کنترل متغیر سن
ایران داودی *، فریده نرگسی **، مهناز مهرابی زاده هنرمند ***
I
davoudi
author
F
nargesi
author
M
mehrabi honarmand
author
text
article
2013
per
چکیده هدف: در این پژوهش هدف بررسی تفاوت های جنسیتی در اضطراب سلامتی و باورهای ناکارآمد مرتبط با آن با کنترل متغیر سن بود. روش: نمونه پژوهش شامل 300 معلم مقطع ابتدایی (150 مرد و 150 زن) در شهر اندیمشک بود که پرسشنامه اضطراب سلامتی و شناخت هایی درباره ی بدن و سلامتی (کابا) را تکمیل کردند. طرح تحقیق از نوع علی- مقایسه ای است و جهت آزمون فرضیه ها از تحلیل کواریانس چند متغیری استفاده شد. یافتهها: یافته ها بیانگر این بود که بین زنان و مردان در اضطراب سلامتی (018/0 p= ,6/5f=) تفاوت معنی داری وجود دارد. زنان بیشتر از مردان دچار اضطراب سلامتی بوده و همچنین باور ناکارآمد مربوط به احساس های خودمختار و ضعف بدنی در مردان بیشتر از زنان بود. اما تفاوت معنی داری در باورهای ناکارآمد مربوط به حیطه های تعبیر فاجعه آمیز شکایات بدنی، غیرقابل تحمل بودن شکایات بدنی و عادت های سلامتی مشاهده نگردید. نتیجهگیری: زنان بیش از مردان در معرض اضطراب سلامتی هستند و دو جنس باورهای ناکارآمد متفاوتی در زمینه سلامتی دارند.
Health Psychology
Payame Noor University
2322-1283
1
v.
3
no.
2013
30
38
https://hpj.journals.pnu.ac.ir/article_202_8c59062087cc4bdce7516c458df651e5.pdf
رابطه علی خشم، سرسختی روانشناختی وکیفیت زندگی در بیماران عروق کرونری علیرضا آقایوسفی* ، مریم شاهنده **
A
aghayousefi
author
M
shahandeh
author
text
article
2013
per
Health Psychology
Payame Noor University
2322-1283
1
v.
3
no.
2013
39
49
https://hpj.journals.pnu.ac.ir/article_203_86c8594508c2ebd773488a7e3656dd95.pdf
بررسی ویژگیهای روانسنجی فرم کوتاه مقیاس توانمندسازی در دیابت (DES-SF)
مریم زارع*، احمدعلیپور**، زینب شایقیان***، فائزه خالقی دلاور*، حسنیه شهریاری*، فاطمه امیرآبادی*
M
zare
author
A
alipour
author
Z
shayeghan
author
F
khaleghi delavar
author
H
shahriari
author
F
amirabadi
author
text
article
2013
per
Health Psychology
Payame Noor University
2322-1283
1
v.
3
no.
2013
50
59
https://hpj.journals.pnu.ac.ir/article_204_3ddb445b3396791da5f8df6d3090a638.pdf
مقایسه تیپ شخصیتیD و فرسودگی حیاتی در بیماران قلبی و افراد عادی
تورج هاشمی نصرت آباد*، جعفر بهادری خسروشاهی**، لادن عدل نسب**، نعیمه ماشینچی عباسی***
T
hashemi nasrabad
author
N
mashinchi abasi
author
L
adlnasab
author
J
bahadori khosroshahi
author
text
article
2013
per
Health Psychology
Payame Noor University
2322-1283
1
v.
3
no.
2013
60
68
https://hpj.journals.pnu.ac.ir/article_205_6e5902f3af5274c10f29318877534105.pdf
تأثیر یوگا بر تابآوری و مولفههای بهزیستی روانشناختی بانوان شهر اصفهان حمید کمرزرین*، مژگان شوشتری**، محبوبه بدریپور***، فخرالسادات خسروانی****
H
kamarzarin
author
M
shoushtari
author
M
badripour
author
F
khosravani
author
text
article
2013
per
Health Psychology
Payame Noor University
2322-1283
1
v.
3
no.
2013
69
76
https://hpj.journals.pnu.ac.ir/article_206_7daa774a9a0fd0781f3be75c2bd32c2b.pdf