stress
حجت دمیری؛ عبدالکاظم نیسی؛ نسرین ارشدی؛ عبدالزهرا نعامی
دوره 4، شماره 16 ، دی 1394، ، صفحه 69-78
چکیده
مقدمه: این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش مدیریت جامع استرس بر علائم افسردگی و علائم عمومی اختلالات روانتنی کارکنان انجام شد. روش: طرح پژوهش، تجربی میدانی از نوع پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعهی آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان شرکت ملی حفاری ایران بودند. نمونه تحقیق نیز شامل 30 نفر از کارکنان بودند که بعد از غربالگری ...
بیشتر
مقدمه: این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش مدیریت جامع استرس بر علائم افسردگی و علائم عمومی اختلالات روانتنی کارکنان انجام شد. روش: طرح پژوهش، تجربی میدانی از نوع پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعهی آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان شرکت ملی حفاری ایران بودند. نمونه تحقیق نیز شامل 30 نفر از کارکنان بودند که بعد از غربالگری اولیه بهصورت تصادفی انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. جهت اندازهگیری متغیرها از پرسشنامه افسردگی بک (1988) فرم بلند و پرسشنامه علائم عمومی اختلالات روانتنی موهر (2000) استفاده شد. ابتدا هر دو گروه مورد پیشآزمون قرار گرفتند و سپس مداخله آزمایشی بر روی گروه آزمایش بهصورت 11 جلسه 60 دقیقهای مدیریت جامع استرس اجرا شد و در پایان پسآزمون اجرا شد. یافتهها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که بین گروه آزمایش و کنترل در پسآزمون متغیرهای پژوهش تفاوت معناداری وجود دارد (0001/0 > p)؛ بنابراین آموزش مدیریت جامع استرس باعث کاهش علائم افسردگی و علائم عمومی اختلالات روانتنی در کارکنان شده است. نتیجهگیری: میتوان از آموزش مدیریت جامع استرس بهعنوان یک مداخله مؤثر بهمنظور کاهش علائم افسردگی و علائم عمومی اختلالات روانتنی در کارکنان استفاده کرد.