stress
مهشید شعبانی؛ جواد خلعتبری
چکیده
مقدمه: هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر دشواریهای تنظیم هیجان و بهزیستی روانشناختی در سندرم پیش از قاعدگی بود. روش: روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل میباشد. جامعه پژوهش کلیه زنان مراجعهکننده به مرکز سلامت دولتآباد در نیمه دوم سال 1396 بود. نمونهای به حجم 30 نفر ...
بیشتر
مقدمه: هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر دشواریهای تنظیم هیجان و بهزیستی روانشناختی در سندرم پیش از قاعدگی بود. روش: روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل میباشد. جامعه پژوهش کلیه زنان مراجعهکننده به مرکز سلامت دولتآباد در نیمه دوم سال 1396 بود. نمونهای به حجم 30 نفر به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و به روش تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) قرار گرفت. سپس گروه آزمایش در 8 جلسه تحت آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی قرار گرفتند. جهت گردآوری اطلاعات از فرم کوتاه مقیاس بهزیستی روانشناختی ریف (RSPWB-SF) و پرسشنامه دشواری در تنظیم هیجان (DERS) استفاده شد و دادههای حاصل از اجرای پژوهش از طریق تحلیل کوواریانس و با استفاده از نرمافزار SPSS تحلیل گردید. یافتهها: نتایج نشان داد، آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر کاهش دشواریهای تنظیم هیجان و مؤلفههای آن تأثیر معناداری داشت. همچنین آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر افزایش بهزیستی روانشناختی و مؤلفههای آن تأثیر معناداری داشت. نتیجهگیری: نتایج این پژوهش نشان داد که آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی میتواند بهعنوان یک روش مداخلهای مفید، جهت افزایش بهزیستی روانشناختی و کاهش دشواری تنظیم هیجان زنان مبتلا به سندرم پیش از قاعدگی بکار رود.