مهناز علی اکبری دهکردی؛ مژگان بیتانه
چکیده
مقدمه: سرمایههای روانشناختی میتواند منجر به تقویت احساس خودکارآمدی، امید به زندگی، تابآوری و خوشبینی در افراد شود. بر همین اساس پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش عناصر سرمایههای روانشناختی بر انعطافپذیری روانشناختی و پریشانی روانشناختی زنان مبتلا به سرطان پستان انجام گرفت. روش: پژوهش حاضر نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون ...
بیشتر
مقدمه: سرمایههای روانشناختی میتواند منجر به تقویت احساس خودکارآمدی، امید به زندگی، تابآوری و خوشبینی در افراد شود. بر همین اساس پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش عناصر سرمایههای روانشناختی بر انعطافپذیری روانشناختی و پریشانی روانشناختی زنان مبتلا به سرطان پستان انجام گرفت. روش: پژوهش حاضر نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون - پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش شامل زنان مبتلا به سرطان پستان مراجعهکننده به بیمارستان شهدای تجریش شهر تهران در سهماهه بهار 1398 بود. در این پژوهش تعداد 30 زن مبتلا به سرطان پستان با رضایت آگاهانه و داوطلبانه انتخاب و با گمارش تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند (15 نفر در هر گروه). زنان حاضر در گروه آزمایش آموزش عناصر سرمایههای روانشناختی (آخوندی، 1396) را طی 10 هفته در 10 جلسه 90 دقیقهای دریافت نمودند. پرسشنامههای مورداستفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه انعطافپذیری روانشناختی (دنیس و وندروال، 2010) و پرسشنامه پریشانی روانشناختی (کسلر و همکاران، 2003) بود. دادههای حاصل از پژوهش به شیوه تحلیل کوواریانس مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج نشان داد که آموزش عناصر سرمایههای روانشناختی بر انعطافپذیری روانشناختی و پریشانی روانشناختی زنان مبتلا به سرطان پستان تأثیر معنادار داشته است (p<0/01). بدینصورت که این آموزش توانسته منجر به بهبود انعطافپذیری روانشناختی و کاهش پریشانی روانشناختی زنان مبتلا به سرطان پستان شود. نتیجهگیری: با توجه به نتایج پژوهش، آموزش عناصر سرمایههای روانشناختی با بهکارگیری مفاهیمی همچون تابآوری، امیدواری، خودکارآمدی و خوشبینی، میتواند بهعنوان روشی کارآمد جهت بهبود انعطافپذیری روانشناختی و کاهش پریشانی روانشناختی زنان مبتلا به سرطان پستان مورداستفاده قرار گیرد.